Više od 20 milijuna životinja ugine svake godine na putu do klaonice u SAD-u
(Izvor: Svake godine u transportu u SAD-u ugine oko 330.000 svinja, pokazuje analiza javno dostupnih podataka. Foto: David McNew/Getty Images)

Više od 20 milijuna životinja ugine svake godine na putu do klaonice u SAD-u

Deseci milijuna domaćih životinja u SAD-u umiru prije nego što se zakolju prema istrazi Guardiana koja razotkriva smrtonosne uvjete pod kojima se životinje prevoze diljem zemlje.

Približno 20 milijuna pilića, 330.000 svinja i 166.000 goveda svake godine u klaonicama u SAD-u ugine po dolasku ili ubrzo nakon toga, pokazuje analiza javno dostupnih podataka. Računa se da daljnjih 800.000 svinja neće moći hodati po dolasku.

Službeni zapisi o tome kako su životinje uginule nisu objavljeni, ali veterinari i stručnjaci za dobrobit rekli su za Guardian da će glavni uzroci vjerojatno biti toplinski stres, osobito tijekom ljetnih mjeseci, te niske temperature i traume.

Broj smrtnih slučajeva vjerojatno je bio povećan zbog velikih udaljenosti koje su neke životinje prisiljene prijeći i sve veće učestalosti njihovog transporta.

Praćen je kamion koji je prevozio svinje dok je u kolovozu prošle godine putovao 32 sata bez prestanka po SAD-u, a životinje su bile unutra tijekom cijelog putovanja.

Kamion odvozi svinje na klanje u Kaliforniji. Konsolidacija u sektoru mesa znači da životinje moraju prijeći veće udaljenosti do klanja. Foto: David McNew/Getty Images

Prijavljena su čak i duža putovanja za životinje koje se prevoze preko granice u ili iz Meksika i Kanade. Jedan je kamiondžija rekao istražitelju za dobrobit životinja da je prevezao stoku iz kanadskog grada Quebeca u Meksiko, na skoro dva dana putovanja.

Drugi kamiondžija rekao je da je dovezao stoku iz malog skladišta na istočnoj strani New Yorka u Chihuahuu u Meksiku, što je trajalo 48 sati. Stoka tijekom puta nije imala ni vode, ni hrane ni odmora.

Samo jedan zakon regulira transport životinja u SAD-u: 28-satni zakon, koji je prvi put donesen 1873. Zakon kaže da se životinje moraju iskrcati, odmoriti pet sati i dati im hranu i vodu ako je putovanje dulje od 28 sati. Ne pokriva ptice.

Piper Hoffman, pravna direktorica nevladine organizacije Animal Outlook, rekla je da je zakon izvorno osmišljen da pokriva životinje koje se prevoze željeznicom. "Tek 2006., kao odgovor na pritisak nevladinih organizacija, američka vlada je priznala da zakon također štiti životinje koje se prevoze kamionima", rekla je.

Unatoč istragama o prijevozu životinja koje je proveo Animal Outlook 2005., 2012. i 2021. – koje su sve dokumentirale ono što je nevladina organizacija tvrdila kao kršenje zakona – do danas nije pokrenut nijedan kazneni progon.

U Europi je prijevoz životinja cestom teoretski ograničen na osam ili devet sati, ali iznimke i neuspjesi u provedbi znače da su neka putovanja daleko duža.

Guardianove brojke o smrtnosti pilića povezane s transportom izračunate su pretvaranjem podataka Ministarstva poljoprivrede SAD-a (USDA) koji pokazuju težinu mesa peradi osuđenog prije klanja.

Broj svinja temelji se na podacima USDA o klanju iz 2021. i analizi koja je pokazala da je tijekom godina od 2012. do 2015. prosječno 0,26% svinja umrlo nakon transporta, dok 0,63% nije moglo hodati. Broj goveda se na sličan način temelji na podacima USDA o klanju i analizi koja je pokazala da je prosječno 0,49% goveda osuđeno nakon transporta između 2003. i 2007. godine.

Kamion koji je prevozio svinje praćen je kako putuje 32 sata bez prestanka u SAD-u u kolovozu prošle godine, a da životinje nisu istovarene. Foto: Hugo Borges/AFP/Getty Images

Statističar USDA koji je pregledao Guardianovu analizu nije imao ispravke za konačne brojke.

Gwendolen Reyes-Illg, veterinarka koja radi s Animal Welfare Institute (AWI), američkom neprofitnom organizacijom, rekla je kako istraživanje pokazuje da su glavni uzroci uginuća goveda bili "toplotni udar, traume i respiratorne bolesti... [i kod] svinja, glavni razlog je hipertermija (pregrijavanje), osobito tijekom ljeta”.

Dodatni rizici uključivali su ozljede od klizanja u mokraći i gnoju, iscrpljenost, glad i žeđ, rekao je Hoffman.

Dena Jones, direktorica u AWI, rekla je da konsolidacija u mesnom sektoru s većim i manjim brojem poduzeća povećava udaljenosti koje životinje moraju putovati do klanja. Sve veće razdvajanje između različitih faza proizvodnje značilo je i premještanje životinja, na primjer, iz područja uzgoja u područja za tov, a zatim na klanje.

Milijun pilića ugine svake godine na putu od farme do klaonice.

Jones je rekao da su kršenja zakona o 28 sati vjerojatno uobičajena, "možda utječući na 10% ili više domaćih životinja koje se prevoze između država".

Odgovarajući na optužbe da nije uspjela pravilno provesti propise o dobrobiti životinja, glasnogovornik USDA-e je u e-poruci rekao: “Glavni državni odvjetnik [SAD] ovlašten je tražiti građanske kazne protiv svakog prijevoznika koji svjesno i namjerno krši zakon o 28-satnom radu. Stoga sve daljnje upite o primjenjivosti pravila od 28 sati treba uputiti Ministarstvu pravosuđa.” Američko ministarstvo pravosuđa nije odgovorilo na pitanja.

USDA nije odgovorila na zahtjeve za komentarom o broju uginuća životinja povezanih s transportom, niti su predstavnici poljoprivrednih grupacija Nacionalnog vijeća proizvođača svinjetine i Američkog saveza poljoprivrednih ureda.

federalna.ba/The Guardian

životinje meso