Memoari Britney Spears su priča o ljutnji i upozorenjima
(Izvor: Getty Images)

Memoari Britney Spears su priča o ljutnji i upozorenjima

Britney Spears zna kako je osjećati se zarobljeno: prvo zbog siromaštva, zatim zbog slave, a potom zbog svoje porodice.

Bila je podvrgnuta ispitivanju i ismijavanju tokom svog života. Kao tinejdžerki, novinari su joj više puta postavljali pitanja o njenim grudima i njenom seksualnom životu. Kao odrasla osoba, bila je zatvorena pod nadzorom koji joj je oduzeo najosnovnija ljudska prava. 13 godina nije smjela da vidi svoja dva sina bez odobrenja. Oduzeta joj je vozačka dozvola. Nije mogla birati obroke, a bilo joj je zabranjeno da pije čaj ili kafu. Kada je željela da joj se ukloni intrauterina kontracepcija (IUD), njen zahtjev je odbijen.

Ta sudska naredba, koju je nadgledao njen otac, ukinuta je prije dvije godine, kada je sudija presudio da Spears ponovo može sama donositi odluke. Ali njeni novi memoari, The Woman In Me (Žena u meni), otkrivaju da tu nije bio sretan kraj.

"Migrene su samo jedan dio fizičkog i emocionalnog oštećenja koje imam sada kada sam slobodna", piše ona. "Mislim da moja porodica ne razumije pravu štetu koju su napravili."

A za fanove koji se nadaju da će čuti njenu novu muziku, ona ima loše vijesti: "Moja muzika je bila moj život, a konzervatorstvo je bilo smrtonosno za to; slomilo mi je dušu."

Ti događaji bacili su sjenku na njenu životnu priču. Na tom putu, svaka izdaja i javno poniženje izgledaju kao korak na putu do njenog konačnog zatvaranja.

Počelo je čim se pojavila na pop top listama 1998. Bila je to senzacija preko noći, ali štampa je odbila vjerovati da ima bilo kakvu agenciju. Njene pjesme su pisane za nju, pisali su, sugerišući da su njenu sliku u javnosti kreirali jezivi, stariji, balavi muškarci.

Što je više bila percipirana kao proizvod i pijun muzičke industrije, to je bilo lakše narušiti njenu autonomiju. U jednom od najjezivijih trenutaka u knjizi, Spears se prisjeća kako joj je otac rekao da je preuzeo zakonsku kontrolu nad njenim ličnim i profesionalnim poslovima.

Njegove riječi bile su: "Ja sam sada Britney Spears." Prva poglavlja knjige naglašavaju koliko su je ljudi potcijenili.

Spears možda nije pisala svoju muziku - ali kada je dobila pjesmu ...Baby One More Time, ostala je budna cijelu noć kako bi se uvjerila da joj je glas "hrapav i spreman“, što je pojačalo zrelost pjesme.

A kada je došlo do snimanja spota, 16-godišnjakinja je odbacila originalni nastup - u kojem bi bila "futuristički astronaut" - i insistirala na srednjoškolskom okruženju sa plesom po hodnicima, baš kao u filmu Briljantin.

Obje odluke bile su presudne za uspjeh pjesme - ali niko nije bio voljan da prihvati da bi plavokosa tinejdžerka iz parka prikolica u Louisiani mogla da nadmudri kolektivni sjaj muzičke industrije.

„Niko me ne može zamisliti i kao seksi i sposobnu“, piše ona. "Ako sam bila zgodna, onda ne mogu nikako biti i talentovana." Iako je imala kreativnu kontrolu iza kulisa, Spearsovi publicisti su je infantilizirali.

Ona je reklamirana kao čedna, bogobojazna seoska djevojka - iako je, kako piše, bila redovan pušač od 14. godine i izgubila nevinost otprilike u isto vrijeme.

U početku je, međutim, pratila tu PR liniju.

U svojoj prethodnoj knjizi, Heart To Heart iz 2000-ih (koju je napisala sa svojom majkom, Lynne), tvrdila je: "Ja nisam tolika partijanerica da je to pomalo i sramno. Ljudi kažu: 'Hej, Brit, dođi da se družiš sa nama', a ja kažem: 'Hvala, ali ne hvala. Radije bih se opustila u pjenušavoj kupki dobro se naspavala'." Nije bila sasvim neiskrena, tvrdi sada. Njeni noćni izlasci "nikada nisu bili tako divlji kao što su to mediji prikazivali" i "nikada nije bila zainteresovana za teške droge". Dok bi drugi muzičari bili „razvaljeni“, ona se držala ADHD lijeka Adderall.

"Činio me da se osjećam „high“, da, ali ono što mi je bilo mnogo privlačnije je to što mi je dalo nekoliko sati manje depresivnog osjećaja."

Međutim, na kraju ju je Spearsin nevini imidž doživio vrtoglavi pad. U jednoj od najmučnijih sekvenci u knjizi, ona govori o medicinskom abortusu tokom svoje veze sa Justinom Timberlakeom. Tablete koje su joj bile prepisane ostavile su je u agoniji, ali par je bio previše uplašen da bi posjetio bolnicu u slučaju da vijest ne procuri. Satima je Spears bila sklupčana, "jecajući i vrišteći" od bola na podu kupatila. „Ipak me nisu odveli u bolnicu“, kaže ona. Umjesto toga, Timberlake je „mislio da će muzika pomoći, pa je uzeo svoju gitaru i ležao tamo sa mnom, svirajući po njoj“.

Uprkos traumi, vratila se na posao, nastavljajući čak i nakon što ju je Timberlake ostavio u SMS poruci na snimanju muzičkog spota. Nakon njihovog razlaza, u štampi su je klevetali, dok je Timberlake nagovještavao da ga je prevarila (ona pak u memoarima tvrdi da je bilo obrnuto, sa "jednom od djevojaka iz grupe All Saints").

Timberlake se još nije oglasio o ovim tvrdnjama.

Raskid para samo je povećao apetit za tračevima o njenom privatnom životu. Tabloidi su je proganjali. Prisjeća se kako je fotograf iz magazina People zahtijevao da isprazni torbu kako bi provjerili da li nosi drogu ili cigarete.

Na kraju je pritisak postao prevelik. 2007. godine, u žalosti nakon smrti tetke Sandre i pod postporođajnom depresijom, Spears je umarširala u frizerski salon, uzela neke škare i ošišala kosu.

„Brijanje glave bio je način da se svijetu kaže: Odje**“, piše ona.

"Godinama sam bila dobra djevojka. Učtivo sam se smiješila dok su voditelji TV emisija zurili u moje grudi ili dok su američki roditelji govorili da uništavam njihovu djecu noseći usku majicu. I bila sam umorna od toga."

Svi znamo šta se dalje dogodilo. Umjesto da se na taj potez gleda kao na čin snage ili pobune, Spearsino brijanje glave korišteno je kao dokaz nestabilnosti.

U roku od godinu dana stavljena je pod konzervatorski nadzor.

„Pustite me“

Spears je direktan pisac. Ona ne uljepšava i ne ukrašava svoju prozu. Taj stvarni stil pojačava užas tih godina. Govori o tome da je prikovana na bolnička nosila i prisiljena da uzima lijekove protiv svoje volje. Kod kuće joj nije dozvoljeno da se okupa nasamo. Momci su provjeravani i pomno obavještavani o njenoj seksualnoj prošlosti prije nego bi uopće izašli na spoj.

U početku pokušava da umiri roditelje i doktore. "Ako se budem slagala s njima, sigurno će vidjeti koliko sam dobra i pustiće me", piše. Kada razmišlja o pobuni, pristup njena dva mlada sina koristi se kao moneta za pregovaranje.

"Moja sloboda u zamjenu za drijemanje sa svojom djecom... bila je to trgovina koju sam bila spremna napraviti", priznaje ona. Ali čak i dok je navodno bila nesposobna da se brine o sebi, slali su je na turneje i na posao, kao sutkinju na X Factoru i kao gostujuća umjetnica tokom četiri godine u Las Vegasu. Pjevačica, koja je skupljala račune u staklenoj posudi kako bi pratila svoje poreze, pažljivo dokumentira milione koji su svi drugi zarađivali od tih njenih angažmana, dok je njoj dodjeljivan „džeparac“ od 2.000 dolara sedmično.

Izgubivši svaki osjećaj za sebe, gotovo je od svega odustala. "Vatra u meni je izgorjela", prisjeća se ona. "Svjetlo mi je nestalo iz očiju." Prekretnica dolazi kada joj je ljubazna medicinska sestra pokazala snimke obožavatelja koji raspravljaju o pokretu Free Britney.

Sa tom ulivenom hrabrošću, ona unajmljuje novog advokata, poziva hitnu pomoć i prijavljuje da je žrtva zlostavljanja.

Slobodna je skoro dvije godine, ali će biti potrebne godine da se otklone posljedice.

Ljutnja se provlači kroz Spearsino pisanje, posebno kada govori o svom ocu. Ona opisuje Jamieja Spearsa kao alkoholičara i propalog biznismena; "nepromišljenu" i "hladnu" figuru koja je previše vršila pritisak na svoju djecu i zlostavljala njihovu majku.

Nemoguće je njene memoare pročitati, a ne osjećati tugu i ogorčenost Spearsove. Jedan mali detalj njenog novog života posebno naglašava koliko je njen svijet bio siv. "Sada", piše ona, "opet mogu jesti čokoladu".

Spearsina priča ispričana je s istom pristupačnom toplinom koja ju je učinila zvijezdom. I, iako izvan ključnih događaja u posljednjih 15 godina, njen je spisateljski način itekako dobar - bilo da opisuje svoje trudničke žudnje (hrana i seks, očigledno); ili proživljava svoj teror plesa sa zmijom na dodjeli MTV nagrada 2001.

Osim njene porodice, ne postoje drugi, pravi zlikovci ili skandali koje otkriva. Ne postoje ni neka velika otkrića o njenoj muzici ili životu. Ono što preostaje, ne po prvi put, jeste priča upozorenja o slavi i koruptivnom uticaju novca. I, samo možda, tračak nade za ženu kojoj su odrasli život diktirali drugi.

"Vrijeme je da ne budem neko koga drugi žele", piše ona. "Vrijeme je da zapravo pronađem sebe."

federalna.ba/BBC

Britney Spears memoari