50 godina “Ralja”: Spielberg otkriva zašto je mislio da će ga kultni film uništiti
Prije nego što je Ralje (Jaws) postao kultni film i prvi pravi američki ljetni “blockbuster”, njegov reditelj Steven Spielberg bio je uvjeren da će to biti posljednji film koji će ikada režirati.
Legendarni reditelj, tada samo 26-godišnjak, odlučio je da svoj drugi film – triler o ubilačkoj velikoj bijeloj ajkuli – snima na lokaciji, na otoku Martha’s Vineyard, 20 km od obale Atlantskog oceana.
“Moja arogancija je bila tolika da sam mislio da možemo uzeti holivudsku ekipu, otići 20 km dalje uz okean i snimiti cijeli film s mehaničkom ajkulom. Mislio sam da će sve ići glatko,” prisjetio se Spielberg na događaju u sali muzeja u Los Angelesu, gdje se ovog vikenda otvara izložba povodom 50. godišnjice filma.
Produkcija na ivici propasti
U početku se činilo da film nikada neće biti završen. Snimanje na otvorenom moru dovelo je do ogromnih kašnjenja i troškova, a stalni problemi s vremenom, morskim strujama, regatama i – famoznom mehaničkom ajkulom – prijetili su da potpuno unište projekat. “Već na pola produkcije svi su mi govorili: ‘Nikad više nećeš dobiti posao.’ Bio sam siguran da je moja karijera gotova,” priznao je Spielberg.
Ekipa se mjesecima borila s mučninom na moru. “Nikad u životu nisam vidio toliko povraćanja,” našalio se Spielberg. On sam se, kaže, nikada nije razbolio – vjeruje da jednostavno nije imao vremena za to: “Nosio sam težinu cijele produkcije na svojim leđima.”
Tri mehaničke ajkule i more problema
Centralna zvijezda filma – mehanička ajkula nadimka Bruce (po Spielbergovom advokatu) – bila je stalni izvor glavobolje. Kreirana je na brzinu, a efekti nisu bili testirani u slanoj vodi prije nego što su je spustili u okean. “Kombinacija mehanike i slane vode nije bila idealna,” objašnjava kustosica izložbe Jenny He. Pritisnuti vremenskim rokovima, specijalni efekti su stalno otkazivali – cijevi su se odvajale, punile uljem ili potpuno prestajale raditi. Kao da to nije bilo dovoljno, brojne jedriličarske regate na otoku upadale su u kadar i primoravale produkciju da satima čeka da more bude “čisto” za snimanje.
Izdržali zahvaljujući timskom duhu
Produkcija je trajala toliko dugo da su članovi ekipe molili Spielberga za datum završetka snimanja, neki čak i razmišljali da odustanu. “Ono što nas je održalo bila je upravo ta zajednička borba – prijateljstvo i solidarnost koja nastane kada samo pokušavate preživjeti,” rekao je Spielberg.
Iako bi snimanje u kontrolisanom bazenu bilo mnogo jednostavnije, Spielbergova odluka da sve snima u pravom okeanu danas se smatra ključnom za uspjeh filma. “Natjerao je publiku da povjeruje da bi se mogla sresti s ‘Bruceom’ u stvarnom moru,” kaže kustosica.
Kultni status i 50 godina kasnije
Uprkos svim problemima, Ralje su 1975. postale ogroman hit, zaradivši više od 260 miliona dolara samo u američkim kinima. Film je donio Oskara montažerki Verni Fields i kompozitoru Johnu Williamsu, a Spielbergovu karijeru lansirao među najveće reditelje u historiji.
Nova izložba u Muzeju Akademije donosi više od 200 autentičnih predmeta sa snimanja – uključujući originalnu bovu iz kultne uvodne scene. “Nevjerovatno je što je neko čuvao takve stvari pola vijeka,” oduševljen je Spielberg.
“Da mi je neko 1974. rekao da će Ralje postati ovakav fenomen, ne bih mu vjerovao. Tada sam se samo nadao da ću preživjeti snimanje.”
federalna.ba/The Guardian