ZDK prvi u Federaciji kreće sa inoviranim nastavnim planom i programom 

Prilog Velide Kulenović

Školska godina na izmaku bila je u znaku primjene inoviranih nastavnih planova i programa, odnosno predmetnih kurikuluma,  u prvom i šestom razredu osnovne, te prvom i trećem razredu gimnazije u Zeničko-dobojskom kantonu. Ovaj kanton je prvi u Federaciji nakon četiri godine pripreme krenuo sa primjenom prilagođenih programa novom vremenu a rezultati su izuzetno dobri, rečeno je na okruglog stola koji je organiziralo Ministarstvo obrazovanja, nauke i kulture, Pedagoški zavod te Filozofski fakultet Univerziteta u Zenici.

Pedagoški zavod ZDK je pripremio 25 inoviranih nastavnih planova i programa za osnovnu školu, te 28 za gimnazije. Izmijenjeni programi primjenjivani u 70 odjeljenja prvih razreda i 44 odjeljenja šestih razreda u gotovo polovini osnovnih škola u ovom kantonu. Ovo je značajan proces čija priprema traje četiri godine.

Profesorica Alma Skopljak iz gimnazije u Visokom učestvovala je u kreiranju izmijenjenih programa koje provodi u nastavi  bosanskog jezika i književnost. Smanjena je  količina gradiva a povećan broj časova za obradu tekstova, što je znatno zanimljivije učenicima.

- Akcenat je sada na učeniku. Ja ne razmišljam kako da ja prenesem znanje, nego kako iz materijala učenik može istražiti i doći do što više informacija. Također, puno se više radi na času, nastojim dati što manje zadaće, a da se više obradi teksta i da učenici razvijaju vještine izlaganja i pisanja.

Filozofski fakultet je bio partner u ovom procesu jer je šest nastavnika radilo na projektu, a oko 160 eksperata iz oblasti obrazovanja iz BiH i drugih zemalja učestvovalo je u izradi inoviranih nastavnih planova i programa. Pedagoški zavod je pratio realizaciju i radio na edukaciji nastavnika, kaže Aida  Salkić direktorica Pedagoškog zavoda ZDK.

- Uradili smo jako dobar posao jer su nastavni planovi i programi bazirani na ishodima učenja što je potrebno u savremenom obrazovnom sistemu. Težimo da educiramo nastavnike u ZDK koji će naredne školske godine učestvovati u nastavku implementacije inoviranih programa. Za sada su to prvi i šesti razredi osnovne škole, te prvi i  treći razred gimnazije. Nastavak se ogleda u srednjim stručnim i tehničkim školama. Iduće godine slijedi pilotiranje inoviranih nastavnih planova i programa za  zanimanja stolar i drvni tehničar, kaže direktorica Zavoda Aida Salkić.

Značajan broj nastavnika koji predaju pedagoško didaktičko- metodičko predmete na nastavničkim studijskim predmetima  na Filozofskom fakultetu su bili uključeni kao voditelji ili članovi radnih grupa, a drugi su pak bili recenzenti za nastavne kurikulume, što nas je ponukalo da mijenjamo i naše programe, pojašnjava dekanesa Filozofskog fakulteta u Zenici prof. dr Alica Arnaut:

- Naši studenti već polako počinju da rade sa kurikulumom, upoznati su sa platformom sa njegovim  sadržajem, kreiraju kroz različite vježbe godišnje, mjesečne  planove, nastavne pripreme, a neki čak održavaju i časove jer im je metodička praksa u učionicama u kojima se implementira kurikulum. 
Nastavnici su svjesni da novo vrijeme donosi i izazove sa kojim su se već suočili poput izvođenja onlajn nastave. Više od 400 nastavnika radi na ovom pilot projektu  koji su podržali  misija OSCE-a u našoj zemlji te ambasada Norveške i Italije.