U pripremi zakon o e-trgovini u Federaciji BiH

Prilog Sanele Hodžić

Federacija BiH bi uskoro trebala dobiti moderan zakon o e-trgovini čiji je  cilj smanjiti sivo tržište u digitalnom prostoru, te zaštititi potrošače, te povećati konkurentnosti domaćih preduzeća. Radi se o potpuno novom zakonskom rješenju, koje bi u narednih desetak dana trebalo biti upućeno iz Ministarstva trgovine prema Vladi Federacije. Nakon što prođe sve procedure, biće upućen u parlamentarnu proceduru u formi Nacrta.

Elektronska trgovina, koja uključuje prodaju proizvoda i usluga putem interneta, sve je zastupljenija i u Bosni i Hercegovini. Prednosti koje nudi su brojne, od uštede vremena, jednostavnije kupovine, te isporuke na kućnu adresu.

„Kupujem vrlo često preko Interneta“. „Ne tako često, uglavnom obavljam kupovine koja se tiče potrepština za kuću, hrane ili neke kozmetike. Jeste li imali negativnih iskustava? Do sada, na sreću, ne. Većinom kupujemo nešto preko Temu-a“. „Nisam bila baš zadovoljna i ne kupujem više“. „ Vrlo često kupujem, sasvim sam sigurna i zadovoljna“.

U vrijeme ekspanzije e-kupovine i pojave međunarodnih platformi na bh. tržištu, ukazala se potreba za uvođenjem pravila i kontrole u ovoj oblasti, kaže federalni ministar trgovine Amir Hasičević.

Pojašnjava da je trenutno manje od 12% e-trgovaca u Federaciji registrirano za obavljanje djelatnosti, što ostavlja veliki prostor za poreske zloupotrebe. Novi zakon jasno definira pojmove poput web shopa i platforme, te društvenim mrežama poput Facebooka daje isti pravni status kao i klasičnim online platformama, koje imaju ključnu ulogu u ovoj vrsti trgovine.

„Sada smo definisali i oblike Šta je to platforma, Šta je to web shop, na koji način.... ono što smo, ja ću se usuditi reći zapeli, jeste da u čitavom tom lancu imamo društvene mreže. Njima smo u Zakonu o e-trgovini dali isti status kao i platformama.“

Prema do sada urađenim analizama, Federacija godišnje gubi 200-300 miliona KM, koji ostaju u sivom tržištu. Ovim zakonom se nastoji detaljnije precizirati ko, kako i na koji način može legalno obavljati e-trgovinu, te kako prepoznati i sankcionirati one koji se bave nelegalno, ističe predsjednik Radne grupe za izradu Zakona o e-trgovini Jasmin Kadić:

„Svakako da će se razlikovati fizička lica koja rade povremenu prodaju za svoje neke lične potrebe i koji rade prodaju ličnih stvari od fizičkih lica koji rade kontinuiranu prodaju i koja vrše promet sa nekim većim vrijednostima prometa.“

Na izradi ovog zakonskog rješenja su proteklih mjeseci radili svi zainteresirani akteri, od velikih i malih trgovaca, preko inspekcija i potrošača pa sve do organizacija civilnog društva.  Ekonomski analitičar Admir Čavalić:

„Prednosti su što se fokusiralo na zaštitu potrošača u Federaciji BiH. Značajnija regulacija određenih dijelova elektronske trgovine, suzbijanje trgovina u sivoj zoni i slično, se mogu pokazati kao pozitivni aspekti ovog zakonskog rješenja. Negativni, barem u formi prednacrta su možda prevelika, pretjerana regulacija. Dakle, ne postoji zakon na svijetu koji je preko noći uspio da suzbije sivo tržište, tako da postoji bojazan da će previše rigidan zakon možda otjerati sve više trgovaca, građana i potrošača u sivu zonu, a ne želimo da se to postigne, Možda bi bilo dobro da imamo neki balans.“

Novi zakon o e-trgovini dakle, tretira razne aspekte od same registracije učesnika u kupoprodaji, zaštite potrošača i njihovih prava, do transfera, logistike i kretanja roba. Jedan od segmenata odnosi se i na kurirske službe koje će imati zakonsku obavezu da osiguraju dostupnost podataka o prodavačima. Time se želi stvoriti transparentan lanac kroz koji će se moći pratiti svaki oblik online trgovine, uz očuvanje zaštite ličnih podataka kupaca.