U Norveškoj oštrije kontrole poslije otkrića da je kineske autobuse moguće daljinski isključiti
Vodeći norveški operator javnog prevoza saopštio je da će pooštriti bezbjednosna pravila i pojačati mjere protiv hakovanja nakon što je test na novim kineskim električnim autobusima pokazao da proizvođač može daljinski da ih isključi.
Kompanija Ruter je saopštila da su rezultati testa, objavljeni prošle sedmice, pokazali da kineska Yutong grupa koja proizvodi autobuse, ima pristup njihovim kontrolnim sistemima za ažuriranje softvera i dijagnostiku i da bi to "teoretski moglo da se iskoristi da se utiče na autobus". Testovi tokom kojih su autobusi voženi u podzemnim rudnicima da bi se uklonili spoljni signali – sprovedeni su i na potpuno novim autobusima Yutong grupe i na tri godine starim vozilima holandskog proizvođača autobusa VDL, naveo je Ruter.
Kompanija je dodala da su testovi pokazali da na holandskim autobusima nije bilo moguće vršiti ažuriranje softvera bežičnim putem, za razliku od autobusa kineske proizvodnje. Nalazi su pokazali da "proizvođač ima direktan digitalni pristup svakom autobusu radi ažuriranja softvera i dijagnostike", saopštila je kompanija Ruter, koja navodi da upravlja polovinom javnog prevoza u Norveškoj.
Britanski list Guardian prenio je saopštenje kineske kompanije da se "strogo pridržava" zakona i pravila onih mjesta u kojima njena vozila saobraćaju. U saopštenju se navodi i da se podaci o autobusima Yutong grupe čuvaju u Njemačkoj. Guardian je citirao izjavu neimenovanog portparola kompanije Yutong da su podaci šifrovani i da se "koriste isključivo za održavanje, optimizaciju i poboljšanja u vezi sa vozilima radi zadovoljenja potreba kupaca za uslugama poslije prodaje".
Na sajtu Yutong grupe navodi se da je kompanija posljednjih decenija prodala desetine hiljada vozila širom Evrope, Afrike, Latinske Amerike i azijsko-pacifičkog regiona. Studija je djelimično pokrenuta zbog zabrinutosti oko nadzora, u vrijeme kada mnoge zemlje u Evropi, Sjevernoj Americi i drugdje preduzimaju korake za zaštitu podataka o potrošačima i operacijama na daljinu.
Zabrinutost zbog daljinskog upravljanja električnim vozilima nije nova. Američki regulatori su u januaru otvorili istragu o vozilima kompanije Tesla poslije izvještaja o sudarima koji su uključivali korištenje tehnologije kompanije koja omogućava vozačima da putem telefonske aplikacije daljinski izdaju komande svom vozilu da se vrati do njih ili da se premjesti na drugu lokaciju.
Autobusima kompanije Yutong upravljaju ljudi — to nisu vozila bez vozača, poput taksija i shuttle-autobusa u Kaliforniji i Kini.
federalna.ba/Beta