Urednica emisije Lejla Hodžić

Tragična smrt Azre Spahić i teške povrede njene kolegice ponovo fokus interesovanja vlasti vratile na 'saobraćajno divljanje' po cestama

U otvorenom studiju Radija Federacije BIH o prevenciji tragičnih ishoda, pooštravanju kazni i drugim mogućnostima kojima se mogu prevazići česte saobraćajne nesreće, koje uzrokuju gubitak ljudskih života, teške invaliditete, traume kao i strah građana, u emisiji govore Admir Katica ministar unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo, Dražan Primorac, stručnjak i član Vijeća za oblast sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH, Nermin Pećanac bivši ministar unutrašnjih poslova i advokat Muhidin Kapo.

Tragična smrt mlade doktorice Azre Spahić i nanošenje teških tjelesnih povreda njenog kolegici, u saobraćajnoj nesreći koju je uzrokovao, takodjer mladi A.B., koji je vozio bez vozačke dozvole, u alkoholisanom stanju, nedozvoljenom brzinom u centru glavnog grada BIH, ponovo je u fokus interesovanja vlasti i javnosti vratila višegodišnji problem – nezakonito, bahato i neodgovorno ponašanje vozača, koje se mora zaustaviti i spriječiti. Nažalost, riječ je  uglavnom o mladim osobama koje učestvuju u saobraćaju, ali na nelegalan način, nepoštujući zakone i propise o učestvovanju u saobraćaju. Podsjetimo, Azra Spahić je 26. maja 2023. poginula u saobraćanoj nesreći kada ju je udarilo vozilo kojim je upravljao Armin Berberović. Istragom je utvrđeno da je Berberović imao alkohola u krvi i da nije imao vozačku dozvolu.

Katica: Kazne i represivne mjere MUP-a za kabadahije

Vlada Kantona Sarajevo odmah je reagovala. Ministarstvo unutrašnjih poslova poduzelo je zakonom dozvoljene mjere, a problem je prepoznat i prošle godine te pripremljen u formi dokumenta “Smjernice za Upravu policije” u smislu poboljšanja sigurnosti u saobraćaju koji je pripremila grupa stručnjaka, koju je predvodio Semir Šut, bivši policijski komesar u Zeničko-Dobojskom kantonu. 
U tom smislu pojačava se prisustvo pripadnika policije na terenu u KS, posebno u terminu od 19:00 sati do 07:00 sati ujutro. Što se tiče operativnog rada Uprave policije, oni su i do sada preduzimali operativnu akciju koja se zove “ulični trkač”, sankcionisali I novčanim kaznama prekršitelje, te evidentirali lica koja su učestvovala u tim radnjama, kaže Admir Katica ministar unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo. U policijske redove zvanično je stupilo i 195 novih policajaca koji su upravo položili svečanu zakletvu i biće usmjereni, izmedju ostalog, u ovom segmentu, stvaranju ambijenta sigurnosti u saobraćaju. 
Oduzimanje vozila,  je policijski pristup, mislimo da bi to u represivnom smislu imalo svrhu i da bismo ove kabadahije, siledžije, ove ljude koji su opasni na cestama, da bismo ih mogli onemogućili u tome da to rade, ističe ministar Katica.

Pećanac: “Objesna vožnja” treba biti krivično djelo

Ja sam predlagao, kad sam bio ministar unutrašnjih poslova, da se donese krivično djelo “vožnja iz obijesti”. To su najteža krivična djela protiv bezbjednosti u saobraćaju, to imamo i u okruženju. Nažalost zakonodavna tijela to nisu tada prihvatila. To sam predlagao prije deset godina i sad sam pri tome. Trebaju stroge kazne, oduzimanje vozila, oduzimanje vozačke dozvole jer nemožete sa blagim kaznama vratiti svijest vozača da to ne čine. Visoke kazne trebaju biti mjera trebaju biti prisutne jer je to u vidu preventive. Kad neko zna koliko će za takve ludačke vožnje dobiti godina zatvora da će mu biti oduzeta trajno saobraćjna, da će mu biti oduzeto auto , ma čiji vozio, onda mislim da ćemo ipak podići bezbjednost saobraćaja na veći nivo, kaže Nermin Pećanac.

Kapo: Nisam veliki optimista da će mjere smanjiti saobraćajne nesreće

Ja mislim da je ovdje osnovna stvar i bit koja može uticati na dalji razvoj, uspješan razvoj društva u pogledu izbjegavanja i smanjenja  saobraćajnih nesreća, taj od same kuće, kućni odgoj djeteta, od male djece kad krenu prije škole i u predškolske ustanove i škole,  da se vaspitavaju u tom pogledu da ubuduće nebi činili neke prekršaje i krivična djela iz oblasti saobraćaja da se djetetu stavi do znanja da on ne može pomisliti u životu da sjedne za upravljač, odnosno za volan , putničko ili drugo vozilo bez položenog vozačkog ispita. Dalja preventiva je , opet ponavljam, da se građani pridržavaju propisa, a to je da ne smije sjesti za volan pod uticajem alkohola, da on samim sjedanjem za volan pod uticajem alkohola je potencijalni ubica, naglašava advokat Muhidin Kapo.

Primorac:  Treba krenuti od obitelji, djeca su najjači indikator

Prema statistici, u svijetu na godišnjoj razini od milion i tristo do milion i četristo tisuća ljudi izgubi živote u prometu. Dakle, 50 miliona ljudi je ozlijeđeno u prometu, i kada to pretvorimo na dnevnu razinu, imate frapantan podatak – da u dva minuta u svijetu pogine pet ljudi. To dakle nije samo problem nas ovdje, nego je to ozbiljan svjetski problem. Kad je riječ o legislativi, naš zakon o osnovnoj sigurnosti prometa na cestama u BIH, teško je reći da jedan propis nije dobar, da nije primjenjiv, on je primjenjiv. Medjutim, ja smatram da postoji mogućnost i potreba da se odredjene odredbe zakona trebaju promijeniti-naglašava Dražan Primorac stručnjak za saobraćaj i član Vijeća za oblast sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH. Kad je u pitanju regulativa vezana za mlade vozače, ona je dijelom i usmjerena prema njima, gdje se ograničila brzina kretanja, na magistralnim cestama i autocestama, za vozače koji nemaju dvije godine iskustva itd. , svakako to su mjere koje doprinose kad su u pitanju mladji vozači...Medjutim, činjenica od  čega bi trebali krenuti je od obitelji. Djeca su naši najjači indikator. Svako dijete je indikator svoga roditelja. Ono upija kao spužva što njegov roditelj radi. Ako se njegov roditelj ponaša u prometu nesavjesno, ako krši pravila i propise, velika je vjerovatnoća da će i njegov nasljednik ili nasljednica isto ili slično se ponašati. Uzroke moramo promatrati od jajeta, dakle od obitelji i krenuti ka dalje...U legislativi ima prostora za doradu. Mi imamo evropske direktive koje propisuju ovo područje sigurnosti na cestama, ali propis kao propis nije temelj da ćemo mi samim propisom zaštiti nekoga ili spriječiti nešto.

Primorac ističe da je to jedan od blagih segmenata koji će djelovati na poboljšanje stanja sigurnosti na cestama, a ima ih, kaže, mnogo.