Zeničke ulice zakrčene vozilima: Struka traži održivo rješenje
Nedostatak parking prostora u Zenici i dalje je jedan od najuočljivijih urbanih, ali i komunalnih problema. Iako grad raspolaže s oko tri hiljade parking mjesta, veliki dio njih rezervisan je za stanare ili je pod komercijalnim režimom, zbog čega su gužve i zakrčenja posebno izraženi u najnaseljenijim dijelovima grada. Građani Zenice oprečnog su mišljenja. Istovremeno, struka poručuje: rješenja su moguća, ali samo uz kvalitetnu analizu saobraćaja i održiv pristup planiranju.
U užem centru Zenice skoro da nema ulice u kojoj automobil nije parkiran na rubu trotoara, na travnjaku ili ispred ulaza u zgrade. Zbog sve učestalijih ovakvih situacija, policijski službenici MUP-a Zeničko-dobojskog kantona u prvih deset mjeseci ove godine izdali su 5.460 prekršajnih naloga, istovremeno podsjećajući da su sigurnost pješaka i prohodnost ulica na prvom mjestu.
„Vozači su dužni svoje vozilo parkirati isključivo na za to predviđenim mjestima, a za prekršaje za nepropisno parkiranje predviđena je kazna od 40 KM“, ističe Lejla Ekinović, glasnogovornica Uprave policije MUP-a ZDK-a.
Iako je na području grada osigurano oko tri hiljade parking mjesta, ona ne uspijevaju zadovoljiti svakodnevne potrebe stanovnika. I cijena je u odnosu na druge gradove prihvatljiva. U odnosu na zone, ona je dvije marke u ekstra, marka u prvoj i pola marke u drugoj zoni po satu korištenja.
„Problem je parkiranja u svim naseljima unutar grada. Broj parking mjesta koja su rezervisana za stanare je 1.400, dok je ostatak mjesta komercijalni“, navodi Armin Kurtagić, direktor JP Parking servis Zenica.
Mišljenja građana su oprečna: dok jedni smatraju da se uređenjem parking zona uvodi red, drugi upozoravaju da je u praksi i dalje teško pronaći mjesto.
„To je jedna velika katastrofa pošto se, jednostavno, ne može ići pločnikom.“
„Kada vozim dijete u kolicima, uvijek moram sići na cestu i ugroziti sebe i svoje dijete.“
„Drago mi je vidjeti da se krenulo s nečim što ukazuje na to da će se u budućnosti riješiti parkiranje i parking prostor u Zenici.“
Kako navode iz Parking servisa Zenica, u najopterećenijim naseljima provode se kompletni građevinski zahvati koji omogućavaju da se čitave površine reorganizuju i pretvore u uređene parking zone, čime se nastoji smanjiti svakodnevni pritisak na promet i stanare.
„Formiramo parking prostore na osnovu zainteresovanosti korisnika, odnosno stanovnika. Bitno je da svi koji se jave i ispunjavaju uslove imaju obezbijeđeno parking mjesto“, ističe Kurtagić.
Ekolozi upozoravaju da stalno proširenje parking kapaciteta vodi ka gubitku urbanog zelenila. Smatraju da je Zenica grad koji se većinom može obići pješke ili korištenjem javnog prijevoza i da je zbog toga potrebna izrada sveobuhvatne studije saobraćaja koja bi analizirala dnevne migracije stanovništva i stvarne navike kretanja.
„Treba odrediti koje ulice trebaju ostati jednosmjerne, koje se trebaju proširiti, koje trebaju ostaviti prostora za biciklističke staze. Želimo autom doći pred haustor, parkirati pred sami ulaz u prodavnicu - zašto je toliki problem hodati malo pješke?“, pita Samir Lemeš, član UO Eko foruma Zenica
Iz Parking servisa Zenica poručuju da će nastaviti s uređenjem novih parking zona, dok ekolozi podsjećaju na važnost očuvanja preostalih zelenih površina. S druge strane, konačno rješenje mora donijeti ravnotežu između infrastrukture, saobraćajne mobilnosti i održivnog urbanog planiranja.
federalna.ba