Still Shady: kako su Eminemovi najveći hitovi iz 2005. postali najveći prošlogodišnji rap album?
(Izvor: EPA-EFE/ETIENNE LAURENT)

Still Shady: kako su Eminemovi najveći hitovi iz 2005. postali najveći prošlogodišnji rap album?

Bilo je neizbježno da usred valova oživljavanja Y2K, vodeći enfant terrible tog doba bude uvučen u ciklus. Djeca obožavatelja Eminema odrastaju i počinju se prijavljivati društvenim mrežama, a kako se 2022. bližila kraju, pjesma Mockingbird repera iz 2004. postala je njegova posljednja pjesma koja je ubrzana i proširena po TikToku. Trend koji je uslijedio uključivao je mlade korisnike aplikacije – u načinu koji se čini nevjerovatno neuobičajenim za repera – dijeleći priče o roditeljskoj odanosti dok se pjesma čuje u pozadini.

No, dok bi drugi stariji izvođači uvučeni u algoritamske hirove kulture mladih mogli biti zahvalni na povećanom broju publike, Eminemu (AKA Marshall Mathers), koji sada ima 50 godina, jedva da je to potrebno.

Prošle godine, njegov album najvećih hitova iz 2005., Curtain Call: The Hits, bio je na 6. mjestu UK Official Charts najvećih albuma godine. U stvari, kompilacija najvećih hitova stara 17 godina bila je najprodavaniji rap album 2022. – godine u kojoj su Drake, Kendrick Lamar, Kanye West, Megan Thee Stallion, DJ Khaled, Future i brojni drugi blockbuster hip- hop akteri objavilljivali svoje nove albume.

Dok je mjesto u Dreovom showu na poluvremenu Super Bowla 2022, razni susreti s TikTokom i suradnja s Fortniteom (ta druga industrijska grana koja je naklonjena mladima) pomoglo Eminemu da bude u samom vrhu i kraju 2022. godine, Curtain Call je dugo to i bio. Bio je među Top 40 mjesta u 2021., 2020., 2019., 2018., 2017. i 2005., kada je izvorno objavljen, te u Top 100 plasmanima u 2016., 2015. i 2006. Otkako se prvi put pojavio u prodaji, album je proveo 552 sedmice – više od 10 godina – na poznatim muzičkim ljestvicama.

Iako Eminemov brbljivi, ponekad otrcani, mudro ispucavajući stil možda nije u skladu s melodičnijim, hodom modernog rapa, ovi rezultati na ljestvicama sugeriraju ponovno buđenje interesa: nova generacija slušatelja uhvatila se za Mathersov zadnji katalog, nepokolebana kako njegovi nečuveni tekstovi drže do suvremene osjetljivosti. Ali teorija baš i ne stoji. "Znamo da je bio uzor umjetnicima i da je velika inspiracija", kaže Harvey, 16, "ali ljudi ga zapravo ne slušaju na taj način" - kao da su sami to izabrali -  ne više."

Karam, 17, ga prepoznaje kao "jednog od najvećih repera u historiji", ali, nevoljko dodaje: "Mislim da je pao od 2016., ali u ovom trenutku je jednostavno prilično star." Spominje trend od prije nekoliko godina kada su dječaci njegove dobi oponašali Emimenovu plavu kosu - ali, poput jeftinog peroksida, to nije dugo trajalo.

Morgan, (11), kaže da je čuo Eminema na Fortniteu, ali sva dodatna pitanja pozdravlja s razoružavajućim zaprepaštenjem. Kao, zašto me pitaš o tom starcu? (Ili, možda, zašto me o tome pitaš, stari?)

Teško je sve slabiji interes pripisati nečemu osim uobičajene generacijske atrofije. Uprkos karakterizaciji današnjih mladih ljudi kao snježnih pahuljica koje drže bisere, mizoginija i homofobija koje su bile središte Eminema u mnogim moralnim panikama ranih 2000-ih jedva da se pojavljuju.

“Većina mojih prijatelja to kaže zato što repa tako brzo da čak i ne obraćaju pažnju,” kaže Mehima, 19. Ubrzane verzije na TikToku dodaju ljupki, uglađujući učinak i grubljem materijalu, kaže ona.

Drugi dokazi upućuju na to da Eminem, koji repa od kasnih 1980-ih, jedva da uopće treba mladenačku snagu. Pregršt obožavatelja bez problema se priključuje na TikTok (njegova službena stranica ima 4,4 miliona pratilaca, ali nema videozapisa), ali prava je akcija u starijim enklavama interneta, gdje pravi rap ostaje kralj, rječnik pobjeđuje nad vibracijama, a usporedbe s Shakespearom ne inspirišu cringe. Stranica eminem.news svaki dan izbacuje sitne komadiće hagiografije, a tu su i Reddit zajednica i brojne Facebook stranice obožavatelja koje razmjenjuju tračeve i šire nostalgiju. Prošle sedmice Facebookova populacija sklona boomerima bila je uvučena u rasprave o šuškajućem raskidu Megan Fox i Machine Gun Kellyja; prethodno su se svađali oko vrlina i svetogrđa ubrzanih uređivanja TikToka.

Pažljiviji pogled na ljestvica na kraju godine također otkrivju dosta toga. Otkako su službene ljestvice počele brojati streamove 2014., Curtain Call: The Hits je glavna osnova. Eminem ima oko 67 miliona slušatelja mjesečno na Spotifyju, od kojih će mnogi puštati Lose Yourself recimo dok vježbaju u teretani. Ako mislite da ovo preuveličava snagu popisa pjesama za vježbanje, Spotify je Emimenovu pjesmu 'Till I Collapse' iz 2002. proglasio najboljom pjesmom za vježbanje svih vremena. Možda ne slučajno, bio je to i prvi nesingl koji je premašio 1 milijardu streamova na platformi. Dakle, ono čemu svjedočimo je pojava nove ere naslijeđenih umjetnika, a koja je snažno oblikovana erom streaminga. Više ne dovodimo u pitanje prisutnost Abbinih, Eltonovih ili Queenovih kolekcija na popisima za kraj godine. Taj se popis širi, iako vrlo sporo. Streaming i mnoštvo podataka koje isporučuje daje detaljan uvid u ono što ljudi slušaju, ali – zahvaljujući redakcijskim popisima za reprodukciju – također iskrivljuje gdje se ustvari nalaze naši kulturni arbitri. Na ljestvicama su novi izvođači u stalnom takmičenju s historijom.

Eminemova sveprisutnost je, dakle, vječni podsjetnik na njegov neosporni talenat - ali i pogled u sužavajuću, algoritamski uređenu kulturnu budućnost. Što je puno strašnije nego što bi bilo koji reper izblajhane kose ikada mogao biti.

federalna.ba/The Guardian

Eminem