„Snaga otuđenja“: Kako je "The Social Network" predvidio budućnost tehnologije

„Snaga otuđenja“: Kako je "The Social Network" predvidio budućnost tehnologije
(Izvor: Alamy/BBC)

Oscarom nagrađena drama o nastanku Facebooka "The Social Network" premijerno je prikazana prije tačno 15 godina. Film se pokazao kao zapanjujuće proročanski pogled na probleme društvenih mreža.

Film "The Social Network" je premijerno prikazan 1. oktobra 2010. godine, ali to danas ponekad djeluje kao potpuno druga epoha. Režirao ga je David Fincher, dok je scenarij napisao Aaron Sorkin, koji je za njega osvojio Oscara. Film prikazuje uspon Marka Zuckerberga (Jesse Eisenberg), suosnivača Facebooka, od studentske sobe na Harvardu do korporativne uprave. Ipak, kada se pojave odjavne špice, on je još daleko od uticajne figure kakvom ga danas poznajemo, baš kao što je i društvena mreža iz filma daleko od onoga što je postala. Facebook je tada još uvijek bio novitet – osnovan 2004. godine. Twitter je bio još mlađi (nastao 2006), Snapchat se nije pojavio do 2011, a Instagram je, zanimljivo, nastao u istom mjesecu kada je i film izašao.

Ipak, Fincher i Sorkin su pokazali nevjerovatnu pronicljivost. "The Social Network" je možda bio prvi film velikog studija koji se bavi internet preduzetnicima, ali tek sada možemo u potpunosti ocijeniti koliko je duboko i gotovo proročanski razumio njihove ambicije, nesigurnosti i motive – i svijet interneta koji su oblikovali po vlastitoj slici.

U filmu The Social Network, Jesse Eisenberg (lijevo) glumi Marka Zuckerberga. Film je režirao David Fincher, a scenarij napisao Aaron Sorkin (desno) /Izvor: Getty Images

Mladi milijarderi u svijetu odraslih

Na neki način, film je bio samo nastavak tradicije velikih američkih drama u kojima glavni lik dobije moć i bogatstvo, ali na kraju ostane prazan i usamljen. Njegov oštar pogled na američki kapitalizam stavlja ga u isti red s filmovima kao što su "Građanin Kane" (1941), "Kum" (1972), "Bit će krvi" (2007). „Svi ti filmovi govore o zarađivanju novca i o tome ko bude povrijeđen na tom putu“, kaže Paul McEwan, profesor medijskih i filmskih studija na Muhlenberg koledžu. „To je suštinska američka priča, a "The Social Network" se nalazi tačno na toj raskrsnici – između divljeg kapitalizma i pitanja - dugujemo li nešto ljudima koji su nam pomogli na tom putu.“

Ovo su djeca. Ne znaju kako se obući, niti kako se pravilno ponašati. Čak nisu ni dovoljno stari da piju alkohol – Neil Archer

Međutim, ono što ovaj film čini posebno zanimljivim jeste činjenica da su njegovi likovi izuzetno mladi. Zuckerberg i Sean Parker (osnivač Napstera) imali su samo 19 godina kada su ostvarili tehnološki uspjeh. Film naglašava kako je upravo njihova mladost oblikovala način na koji su vidjeli i stvorili internet.

„Poenta filma je u tome što prvi put tako mladi ljudi  imaju toliku moć“, kaže Neil Archer, viši predavač filma na Univerzitetu Keele i autor knjige The Social Network: Youth Film 2.0. „Film istražuje količinu moći i bogatstva koja su skoncentrisana oko tinejdžera.“

Za Archera, najnapetija scena u filmu događa se kada Eduardo Saverin (Andrew Garfield) otkrije da su ga Zuckerberg i Parker izbacili iz kompanije. On tada upada u kancelariju i razbije Zuckerbergov laptop. „To su djeca“, kaže Archer za BBC. „Ne znaju se oblačiti, ne znaju se ponašati. Čak ni ne smiju legalno piti alkohol.“

Današnji tehnološki preduzetnici, poput Marka Zuckerberga, često se viđaju u ležernoj odjeći nalik studentskoj (Izvor: Getty Images)

Samo uporedite mršavog i zlobnog Zuckerberga kojeg glumi Eisenberg sa dominantnim alfa muškarcima koje su igrali Orson Welles u "Građaninu Kaneu", Al Pacino u "Kumu" i Daniel Day-Lewis u "Krv će biti prolivena". On je više poput štrebera iz tinejdžerske komedije nego običnog hollywoodskog vođe. Ne nosi odijelo na uske  pruge i ne izgleda kao da ne bi preživio duže od minute na naftnom polju. Ako pređemo na današnje vrijeme, iako su tehnološki momci sada stariji nego što je Zuckerberg u filmu, kultura studentski ležerne odjeće, vršnjačkih uvreda i geekovskog igranja videoigara je opstala. „Zuck je kukavica,“ rekao je Elon Musk za Zuckerberga 2023. godine. Nije to bio najzreliji način da se govori o konkurentu.

U filmu "The Social Network", nezrelost je jedna od glavnih osobina Zuckerberga i njegovih prijatelja, posebno kada je seks u pitanju. „Blizanci Winklevoss [obojicu glumi Armie Hammer] uglavnom žele pokrenuti Harvard Connection (proto-Facebook društvenu mrežu) kako bi momci mogli da se upoznaju sa djevojkama,“ kaže Archer. „Početak filma prikazuje autobus pun djevojaka koje stižu u Phoenix Club. To je ono što Mark također želi. Film aludira na površnu prirodu svrhe za koju se ova stvar koristi. Cijeli film je zasnovan na tinejdžerskim brigama o društvenom statusu i osvajaju djevojaka.“

Fikcija protiv stvarnosti

Fincher i Sorkin koriste izmišljeni lik bivše djevojke, Erica Albright (glumi je Rooney Mara), kao emocionalni okvir priče i simbol Zuckerbergovog pada. Nakon što ga ostavi, on odmah stvara mizogini website Facemash, gdje se ocjenjuje izgled studentkinja. Kasnije, kada je ponovo sretne i ona ga kritikuje, on odlučuje proširiti Facebook kako bi dokazao da nije „kreten“, kako ga je nazvala. Na kraju filma, on i dalje čeka da mu prihvati zahtjev za prijateljstvo.

Treba napomenuti da je Albright fiktivni lik koji su izmislili filmski autori (scenarista i reditelj). Zuckerberg je bio u vezi sa svojom budućom suprugom Priscillom Chan dok je stvarao Facebook, i odbacio je motive koje je njegov lik na ekranu imao. „Cijela postavka filma je da sam ja sa ovom djevojkom, koja u stvarnom životu ne postoji, a koja me ostavlja,“ rekao je u govoru na Univerzitetu Stanford 2010. godine. „I, u suštini, postavka je da je cijeli razlog za stvaranje Facebooka bio zato što sam htio da dobijem djevojke ili da uđem u klubove. Oni [Fincher i Sorkin] jednostavno ne mogu shvatiti ideju da neko može nešto napraviti jer voli da pravi stvari.“

Mark Zuckerberg je odbacio motive koje je njegov fikcionalizovani lik (kojeg glumi Jesse Eisenberg) imao u filmu (Izvor: Alamy)

Dublje značenje filma

Zuckerberg možda ima pravo, ali ovo nije prvi put da film iskrivljuje istinu u dramske i tematske svrhe. „Kao historičar i osoba koja veoma snažno vjeruje u medijsku pismenost, uvijek pristupam, i ohrabrujem druge da rade filmove bazirane na stvarnim događajima kao dramskoj interpretaciji,“ kaže Jason Steinhauer, autor knjige History, Disrupted: How Social Media and the World Wide Web Have Changed the Past, za BBC. „Svaki hollywoodski film uzima slobodu, izostavlja dijelove priče, pojačava dramu i naglašava određene likove, sve u ime pripovijedanja. Oklijevao bih da iko pretpostavi da je Zuckerberg koji je prikazan u tom filmu nekako vrlo tačna slika samog čovjeka.“

Ipak, ono što je upečatljivo jeste način na koji "The Social Network" prikazuje drugačiju vrstu „tačne slike“ – sliku određenih negativnih aspekata društvenih mreža koje nisu detaljno analizirane godinama nakon izlaska filma. Prema kritikama, online interakcije hrane nesigurnost; mogu podsticati neprijateljstvo; i, kako je New York Times prošle godine naveo, „stvorile su recept za usamljenost“.

Kadrovi Zuckerberga koji sjedi nepomično u svojoj stolici, neprestano pritiskajući dugme da vidi je li Albright odgovorila, predstavljaju suštinu društvenih mreža.

Godine 2020., CNBC je izvijestio o istraživanju kompanije Cigna koje je „otkrilo rastuću korelaciju između korištenja društvenih mreža i osjećaja usamljenosti“. A prema studiji filozofije sa Univerziteta Oxford iz 2021. godine, koju je sprovela Emily Qureshi-Hurst – samo jednom od mnogih nedavnih radova na ovu temu – „društvene mreže pojačavaju osjećaje otuđenosti i izolacije“ na tri načina:

  1. Društvene mreže nam omogućavaju da konstruiramo lažne verzije sebe pomoću filtera i softvera za uređivanje fotografija;
  2. One nam daju mogućnost da kvantificiramo društveno odobravanje u grupama veličine za koje ljudski mozak nije evoluirao;
  3. Povećavaju veličinu naših društvenih mreža, ali smanjuju kvalitet interakcija.

Ukratko, društvene mreže nas sve pretvaraju u nezrele učenike, očajnički željne popularnosti, bez obzira koliko nas ta želja loše učinila da se osjećamo.

Završna scena filma "The Social Network" sumira ovo stanje. Nakon što je izdao svog najboljeg prijatelja Eduarda te nakon što su izbacili njegovog novog najboljeg prijatelja Seana s Facebooka, Zuckerberg sjedi sam u kancelariji, čekajući da Albright prihvati njegov zahtjev za prijateljstvo na Facebooku. Kadrovi u kojima sjedi nepomično, neprestano pritiskajući dugme da vidi je li odgovorila, savršeno sažimaju šta su društvene mreže učinile mnogima od nas. „Pratitelji i lajkovi su nova ekonomija,“ kaže Archer. „To je ekonomija zasnovana na lažnoj ideji povezanosti, jer zapravo nisi povezan s tim ljudima.“

Sljedećeg oktobra, publika će vidjeti da li Sorkin vjeruje da je Zuckerberg sazrio i odrastao u deceniju i po od izlaska "The Social Network".

Sorkin naime piše i režira nastavak pod nazivom "The Social Reckoning", u kojem će glavnu ulogu Zuckerberga tumačiti Jeremy Strong. „To je potpuno druga priča za ispričati,“ kaže Steinhauer. „Priča o ogromnoj multinacionalnoj kompaniji drugačija je od one o odvažnom start-upu. Također, sada postoje drugačije odgovornosti u vezi s onim što bi trebalo biti u tom filmu. Znamo da su društvene mreže nanijele štetu ljudima. Znamo da društvene mreže imaju prevelik utjecaj na političke ishode. Znamo da su društvene mreže bile sila za radikalizaciju i otuđenje u nekim zajednicama. Zato film mora na neki način odgovoriti na ta pitanja ili njihove posljedice. Biće zanimljivo vidjeti šta će smisliti.“

federalna.ba/BBC

Film-Društevna mreža