"Smrtonosni udarac": Trumpov 'rat protiv paste' prijeti industriji
"Velika je šteta", žali se Antonio Rummo, govoreći o posljednjoj meti Donalda Trumpa u njegovom sve širem trgovinskom ratu – italijanskoj tjestenini, prenosi The Guardian.
Rummo je potomak šeste generacije osnivača Pasta Rummo, koji je još 1846. godine otvorio mlin za pšenicu u Beneventu, na jugu Italije, koristeći tri porodična konja za prevoz žita iz okolnih regija Campanie i Puglije kako bi proizvodio svježu tjesteninu.
"Potražnja za vrhunskom tjesteninom u SAD-u raste," kaže Rummo.
Kupci cijene tradicionalni način obrade koji garantuje savršenu al dente teksturu pa prodaja Pasta Rummo bilježi veliki rast.
"Naš brend je posebno brzo rastao u posljednjih šest godina, što nas je iznenadilo, ali i učinilo veoma ponosnim", kaže Rummo.
Međutim, boji se da bi Trumpove tarife mogle zaustaviti taj uspjeh.
Dodatne carine od 92%
Italijanski proizvođači hrane su mislili da je najgore prošlo kada je Trump u augustu pristao smanjiti tarife na uvoz robe iz EU na jedinstvenu stopu od 15%.
Također su se nadali da će njegovi prijateljski odnosi sa italijanskom premijerkom, Giorgiom Meloni, zaštititi italijansku industriju od dodatnih problema.
Međutim, nije bilo tako. Svijet tjestenine, koji je stub italijanskog kulinarskog naslijeđa, bačen je u haos nakon što je Washington zaprijetio dodatnom carinom od 92% na neke od najstarijih proizvođača tjestenine u Italiji, što su italijanski mediji nazvali „Trampovim ratom protiv tjestenine“.
Cijena tjestenine može porasti
Rummo kaže da se paket Pasta Rummo u SAD-u prodaje za oko 4 dolara (3 funte), ali da bi cijena mogla dostići dvostruko više ako budu primijenjene dodatne tarife.
Dodatne carine, koje bi trebalo da stupe na snagu u januaru, rezultat su istrage Ministarstva trgovine SAD o tzv. dumpingu – praksi gdje strane firme izvoze robu po nižim cijenama nego na domaćem tržištu kako bi nadmašile lokalne konkurente.
Istraga, koju su inicirali američki konkurenti, posebno je ciljala proizvođače La Molisana i Garofalo zbog njihovog obima prodaje u SAD-u.
Međutim, zbog povezanosti, još 11 vrhunskih italijanskih marki tjestenine, uključujući i porodične firme poput Barille i Pasta Rummo, našlo se na meti.
Vrijednost izvoza tjestenine i važnost SAD tržišta
Italijanski izvoz tjestenine vrijedio je više od 4 milijarde eura (3,5 milijardi funti) u 2024. godini, a SAD su među tri najveća tržišta.
Kaznene tarife predstavljaju težak udarac za italijanske proizvođače tjestenine, koji se svi pripremaju na pravne korake.
Giuseppe Ferro, direktor La Molisane, koja proizvodi tjesteninu još od 1912. godine, izjavio je za italijanske medije da su optužbe za dumping neutemeljene i nada se da će Trumpova administracija promijeniti stav jer bi u suprotnom “rad postao nemoguć”.
Smatra se da su tarife namijenjene da potaknu italijanske proizvođače da otvore fabrike u SAD-u, što je strategija koja je već donijela investicije u druge sektore poput farmacije.
"Hiperzaštitničke" tarife
La Molisana je odbacila glasine da će popustiti, dok je Emidio Mansi, direktor marketinga kompanije Garofalo, rekao da kompanija nema namjeru da otvori fabrike u SAD-u.
„U Gragnanu smo od 1789. i ne planiramo se seliti“, izjavio je za Gambero Rosso.
Vlada Giorgije Meloni i Evropska komisija lobiraju u Washingtonu da se ove tarife povuku.
Italijanski ministar poljoprivrede, Francesco Lollobrigida, nazvao je ciljane tarife za tjesteninu „hiperzaštitničkim“.
„Ne vidimo ni potrebu ni opravdanje za njih“, rekao je.
Utjecaj na cijelu italijansku industriju
Ettore Prandini, predsjednik Coldirettija, rekao je da bi tarife predstavljale „fatalni udarac“ za italijansku tjesteninu.
„Ovo je vrlo štetno i niko nije mogao zamisliti da će doći do ovakve situacije, posebno nakon što je postignut dogovor o tarifi od 15%“, rekao je Prandini.
Dodao je da su tarife posebno okrutne jer je tržište SAD preplavljeno proizvodima koji imitiraju nazive poznatih italijanskih prehrambenih brendova.
„Ovo je pravi izazov u Americi“, rekao je Prandini, dodajući da je SAD najveći krivac kada je riječ o proizvodnji brendova koji zvuče kao italijanski. „Tržište proizvoda koji imitiraju italijanske brendove vrijedno je oko 120 milijardi eura globalno, od čega se 40 milijardi proizvodi upravo u SAD“, rekao je.
„Ovo ima veliki utjecaj na cijelu italijansku prehrambenu industriju,“ zaključio je Ettore Prandini, naglašavajući koliko je važna zaštita autentičnih italijanskih proizvoda na globalnom tržištu.
federalna.ba