Skandal u Italiji: Kontroverzna dirigentica s neofašističkom porodičnom pozadinom preuzima La Fenice

Skandal u Italiji: Kontroverzna dirigentica s neofašističkom porodičnom pozadinom preuzima La Fenice
(Izvor: Daniele Venturelli/Getty Images)

Jedna od najprestižnijih evropskih opernih kuća, venecijanska La Fenice, našla se u središtu žestoke polemike nakon što je odlučila imenovati mladu dirigenticu Beatrice Venezi (35) za novu muzičku direktoricu. Odluka, koja je zvanično objavljena prošle sedmice, izazvala je revolt među muzičarima orkestra i zaposlenicima pozorišta, ali i širu javnu raspravu o spoju politike, umjetnosti i profesionalnih standarda.

Protesti unutar i izvan pozorišta

Nakon dva koncerta proteklog vikenda, publika je demonstrativno bacala letke sa sloganom „Muzika je umjetnost, a ne zabava“, pokazujući time solidarnost s orkestrom i zaposlenicima koji traže poništavanje imenovanja. U javnom apelu, muzičari La Fenice-a optužili su upravu za netransparentan proces zapošljavanja te tvrdili da Venezi nema dovoljno iskustva niti reference da bi vodila ovako uglednu instituciju. U pismu, objavljenom u italijanskim medijima, orkestar je naglasio da Venezi „nikada nije dirigovala u velikim međunarodnim opernim kućama“, niti se njeno ime pojavljuje „na najznačajnijim festivalima svjetske muzičke scene“. Kao odgovor, 300 zaposlenih zaprijetilo je štrajkovima i protestima „u odbranu profesionalizma“ i poštovanja demokratskih pravila u vođenju fondacije La Fenice.

Ko je Beatrice Venezi?

Beatrice Venezi dolazi iz porodice s političkom pozadinom – njen otac je bio član neofašističke stranke Forza Nuova. Iako sama Venezi tvrdi da nije fašistkinja, politička sjenka prati je već godinama. Kritičari je često povezuju s bliskošću prema desničarskoj vladinoj strukturi, budući da trenutno obavlja funkciju muzičke savjetnice u Ministarstvu kulture Italije.

Osim dirigentskog posla, Venezi je poznata i po medijskim nastupima, uključujući reklamu za šampon, što dodatno podstiče osporavanja njene ozbiljnosti u muzičkom svijetu. Ipak, premijerka Giorgia Meloni više puta ju je pohvalila, nazivajući je „talentovanom i hrabrom umjetnicom koja odbija da se povinuje diktaturi mišljenja i jezika“.

Argumenti uprave La Fenice

Generalni direktor Nicola Colabianchi branio je odluku, ističući da je Venezi izabrana „jer je vrlo dobra dirigentica, žena, i već međunarodno priznata u dobi od samo 35 godina“. U pokušaju da smiri situaciju, Colabianchi je dodao da će Venezi, koja funkciju preuzima 2026. godine, dirigovati samo tri puta godišnje. Predsjednik La Fenice, Luigi Brugnaro, najavio je hitan sastanak 8. oktobra kako bi se „promovisao dijalog“ i pronašlo rješenje koje će zadovoljiti obje strane.

Kritike stručnjaka

Muzički kritičar i novinar Federico Capitoni ističe da problem nije nužno u političkim vezama, već u profesionalnim kvalifikacijama. „Njen CV nije naročito izuzetan i po mom mišljenju, za to može kriviti samo sebe“, rekao je, podsjećajući da je Venezi preuzela više uloga u državnim institucijama i kulturnim organizacijama, što ju je možda udaljilo od umjetničkog rada koji donosi prestiž u muzičkom svijetu.

Ovaj slučaj u Veneciji otvorio je širu debatu o političkom uplivu u kulturne institucije Italije. La Fenice nije samo operna kuća – to je simbol italijanske muzičke tradicije i kulturnog identiteta, zbog čega mnogi smatraju da odluke o njenom vođenju moraju biti lišene političkog utjecaja. Kritičari upozoravaju da bi imenovanja vođena političkom podobnošću, a ne umjetničkim kvalitetom, mogla dugoročno narušiti ugled i profesionalni standard jedne od najpoznatijih evropskih scena.

S druge strane, pristalice Venezi vide u njenom imenovanju priliku za modernizaciju i veću prisutnost žena u dirigentskom svijetu, koji je tradicionalno dominiran muškarcima.

Odluka o imenovanju Beatrice Venezi i dalje stoji, ali otpor zaposlenih i najave protesta mogli bi natjerati upravu La Fenice da razmotri mogućnost kompromisa. 

federalna.ba/The Guardian

La Fenice direktorica Georgia Meloni