Revizija otkrila nepravilnosti u radu Autocesta FBiH: Za četiri dionice potrošeno više od pola milijarde KM
Pod prijetnjom nelikvidnosti, bez jasno utvrđenog izvora finansiranja, sa završenih 138 kilometara, a potrošene 2,3 milijarde maraka. Dijelovi su ovo revizorskog izvještaja o radu Javnog preduzeća Autoceste Federacije, koje je na četiri dionice potrošilo više od pola milijarde maraka od prvobitno predviđenog ugovora. Dok cijene rastu, a kreditna sredstva se koriste mimo plana, pitanje je kada će Koridor 5c prestati biti afera.
Zbog višestrukog mijenjanja ugovora, troškovi za izgradnju ove četiri dionice povećani su za dodatnih 255 miliona eura ili 19,5 miliona maraka po izgrađenom kilometru.
“Zbog navedenog nismo stekli razumno uvjerenje da su odgovorna lica, organi upravljanja, svako u okviru svoje nadležnosti, poduzimali odgovarajuće aktivnosti kako bi Društvo zaštitili od negativnih ekonomskih posljedica, koje su nastale zbog nepostupanja po zaključenim ugovorima i stvaranjem dodatnih troškova usljed izmjena projekata”, navodi se, među ostalim, u revizorskom izvještaju.
Sve dionice koje su trebale biti završene, ali nikada nisu. Tempo je sedam godina – manje od pet kilometara. Dionica Poprikuše – Nemila, ugovor potpisan prije pet godina, rok izgradnje bila prošla godina. Nemila – Vranduk, probijen rok završetka za više od godinu. Prije četiri godine morala je biti završena i dionica Vranduk – Ponirak. Predmet je istražnih, tj. pravosudnih organa, gdje je bivša uprava pod optužbom za tenderske malverzacije i napumpavanje cijene ove dionice, koja je od prvobitno ugovorene viša za čak 154 miliona maraka.
“Tu je došlo do eksplozije troškova. Da bi do toga došlo, moraju učestvovati gotovo svi – od izvođača radova pa do samih rukovodilaca autocesta. Na čelu Autocesta tada je bio Elmedin Voloder i protiv njega se vodi istraga”, kaže novinar Amil Dučić.
Ugovor potpisan prije šest godina, rok za izgradnju istekao prije četiri, na pola urađenog posla od ukupno pet kilometara potrošeno je svih 76,5 miliona eura, što je bio novac za cijelu dionicu.
Tunel Kvanj – Buna. Od 2018. godine traje trakavica ko će dobiti posao. Zbog toga, a tri uprave poslije, dva poništena postupka, jedan i zbog istrage, probijen je rok za završetak, a cijena izgradnje porasla za čak 110 miliona maraka.
“Tu se umiješao čak i Evropski ured za borbu protiv prevara OLAF. Direktor se tada prema navodima OLAF-a direktno umiješao u rad komisije i birao je izvođača radova”, ističe Dučić.
Aktuelna uprava Autocesta FBiH odbacuje navode revizora o nesavjesnom poslovanju i raspolaganju javnim sredstvima, tvrdeći da su neutemeljeni, a njihov rad u funkciji zaštite štete za firmu.
“Tačno je da je došlo do produženja rokova izgradnje na dionicama kao i povećanje ugovorene vrijednosti, ali iz objektivnih i opravdanih razloga, koji u izvješću nisu navedeni, a riječ je o promjeni uvjeta na terenu, neriješenim imovinsko-pravnim poslovima, inflacija, cijena materijala kao i nedovoljno definiranim elementima projektne dokumentacije”, navode iz Autocesta FBiH.
“Činjenica je da oni jesu naslijedili ogromne probleme i mahinacije od prethodne uprave. Ja sam, između ostalog, izvještavao o tome da je na dionici Poprikuše – Nemila u odabiru nadzora, a to je dionica koja tek treba početi da se radi, došlo do zamjene ponuda. Oni su tri puta poništavali taj tender. Dakle, imamo na sceni i aktuelnu korupciju, ne samo korupciju iz nekog prethodnog vremena”, kaže Dučić.
Dok cijene izgradnje rastu, problem je i plaćanje višemilionskih penala za uzet, a neiskorišteni novac od inozemnih kreditora. Praksa je to i aktuelne Uprave od koje postoje zahtjevi za novo zaduženje od više od milijardu maraka, gdje će iznova biti, upozorenje je revizora, novac uzet, a dionica nespremna za gradnju – što su penali u najavi.
“EIB i EBD su prilično zabrinuti za implementaciju sredstava, zbog čega su pokrenuli interne istrage. To su mi dijelom i potvrdili. A prema mojim informacijama, i u EU se vodi istraga o trošenju EU sredstava na pojedinim dionicama”, navodi Dučić.
Okvir je to u kojem teče izgradnja Koridora 5c, gdje smo za više od dvije milijarde potrošenih maraka i dvadeset godina gradnje dobili 138 kilometara Koridora. Afere, istrage, probijeni rokovi, fabrikovane cijene i dionice kao cestovni spomenici koji ne vode nikuda.
federalna.ba