"Reply 1988" kao kulturni fenomen: Serija koja je redefinirala korejsku dramu
Prije deset godina, na televiziji je premijerno prikazana emotivna i nostalgična serija o životu u Seulu 1980-ih. Imala je ogroman utjecaj, kako u domovini, tako i u inostranstvu, otvarajući put za druge globalne korejske hitove poput Squid Game.
„Najvažnije u mojim dramama su ljudi koji dijele vrijeme i prostor,“ kaže Shin Won-ho, režiser popularne južnokorejske serije "Reply 1988". Ovaj fokus na povezanost vidljiv je već u prvoj epizodi serije – koja je emitovana prije 10 godina ovog mjeseca na korejskoj kablovskoj mreži tvN – kada upoznajemo tinejdžerku lijenčinu Sung Deok-sun (K-pop zvijezda Hyeri).
Uz podršku svoje blisko povezane zajednice u Ssangmun-dongu, ona se sprema da nosi zastavu Madagaskara – kao „picket girl“ – na ceremoniji otvaranja Olimpijskih igara u Seulu 1988. godine. Iako su odrasli u Ssangmun-dongu oduševljeni njom, njeni prijatelji iz detinjstva uglavnom su ravnodušni. U prelomnom trenutku za Južnu Koreju, dok Olimpijada skreće poglede sveta na zemlju koja tek što je iz diktature prešla u demokratiju, Deok-sun i njenim vršnjacima je mnogo više stalo do toga što pune 18 godina.
Prateći njihov ulazak u odrasli život — od ljeta 1988. do 1995. godine — posebno prve ljubavi i porodične drame, Reply 1988 prikazala je likove i priče s kojima su se gledaoci snažno poistovijetili, toliko da je serija promijenila pejzaž savremene korejske televizije. Ne samo da je označila početak kablovske ere u Južnoj Koreji, već je postavila temelje talasu realističnijih i nostalgičnih K-drama — od Hometown Cha Cha Cha do Crash Landing on You. Njihova globalna popularnost otvorila je vrata uspjehu drugih K-drama, uključujući Netflix fenomen Squid Game.
„Priča se fokusira na Sung Deok-sun i njene prijatelje dok ulaze u svijet odraslih (Izvor: CJ ENM).“
To je drama koja, između ostalog, snažno podsjeća na radost mladosti. Dok se stariji likovi brinu zbog novca, nervozno reagiraju na studentske proteste i pokušavaju shvatiti šta promijenjena Koreja znači za njihovu djecu, Deok-sun i prijatelji sjede na podovima svojih soba i prepiru se oko posljednjeg komada pizze. Oni plove nemirnim vodama između djetinjstva i odraslosti gledajući i ponovo gledajući kultni akcioni film Johna Wooa iz 1986. A Better Tomorrow; plešu, čitaju mangu i – u slučaju dječaka – opsjednuti su glumicom Lee Mi-yeon (koja, u meta obratu, glumi odraslu Deok-sun u flash forwardima u sadašnjost).
„Nastojim praviti serije s kojima se mnogi mogu povezati – koje nam pomažu da se prisjetimo kako smo živjeli, kako smo gradili odnose i brinuli jedni o drugima“, kaže Shin za BBC. „Kako bismo mogli dijeliti makar i mali komad solidarnosti.“ Prošlo je deset godina otkako je Reply 1988 upravo to uradio: spojio publiku u South Korei, a potom i širom svijeta, u zajedničkoj nostalgiji za predinternet vremenom koje djeluje sve nedostižnije.
Važnost serije "Reply 1988" u Južnoj Koreji
U vrijeme kada je "Reply 1988" emitovan Južnokorejska industrija medijskih sadržaja bila je prvenstveno okrenuta tradicionalnim medijima, fokusirana oko velike trojke emitera“, kaže Shin. Kablovska televizija je već ranije bilježila uspjehe, uključujući i prethodne nastavke u serijalu Reply: 1997 i 1994. Ali nijedna od njih nije uzdrmala dominaciju zemaljskih mreža KBS, MBC i SBS nad južnokorejskim eterom kao što je to učinilo Reply 1988, otvarajući put kablovskim serijama da imaju znatno veći uticaj.
Nevjerovatnih 19,6% gledalaca pratilo je finale kako bi otkrili za koga se Deok-sun udala, što je ovu seriju učinilo najpopularnijim kablovskim programom svih vremena u Južnoj Koreji. „Ono što je ovo postignuće učinilo još impresivnijim“, dodaje Lee Yoon-seo, dopisnica The Korea Heralda za drame i streaming zabavu, „je to što Reply 1988 nije uspio samo u gledanosti, već i u stvaranju uzbuđenja i interesa – kombinacija koja se u Koreji ne podudara uvijek.“
Uvođenjem Air Jordans patika, vokmena i Puck Man-a (prvobitnog imena Pac-Mana), serija je izazvala retro renesansu u Južnoj Koreji
Do tada, K-drame su se generalno svrstavale u jednu od dvije kategorije: serije s visokim rejtingom koje su bile namijenjene starijim gledaocima, ali su imale mali uticaj na internetu, i više nišne drame namijenjene mlađim gledaocima koje su uspijevale kroz memeove i viralan sadržaj. Međutim, Reply 1988 se pokazala kao serija za sve. Kako kaže južnokorejski kulturni kritičar Kim Hern-sik, način na koji je serija prikazala "kulturu sokaka" u Seulu – usko povezane komšijske zajednice smještene unutar uskih gradskih ulica – i likove iz više generacija učinio je da cijela porodica želi gledati seriju zajedno.
Teško je precijeniti koliko je dubok uticaj Reply 1988 imala u Južnoj Koreji. U kontrastu s trilerima i melodramama koje su činile veliki dio korejske dramske produkcije, teksturirana, nesmetana realnost Reply 1988 pružila je gledaocima nešto mnogo suptilnije, a ipak dirljivo. Posebno za mlađe gledaoce, serija je bila način da pogledaju u prošlost i prepoznaju u prethodnim generacijama – uključujući i vlastite roditelje – mladost koja nije bila toliko različita od njihove. Ovaj osjećaj odražava i Ryu Hye-young, koja je igrala Deok-suninu stariju sestru (i redovnu mučiteljicu), Bo-ra. „Igranje Bo-ra mi je omogućilo da bolje razumijem jedno vrijeme koje nisam doživjela,“ kaže ona za BBC. „Shvatila sam da miran život koji danas uživam postoji zahvaljujući mladima koji su utirali put.“
Serija bogato prikazuje jedno susjedstvo u Seulu i njegove različite generacije (Izvor: CJ ENM)
Materijalno gledano, serija je kroz prikazivanje Air Jordana, Walkmana, Puck Mana (prvobitno ime za Pac-Mana) i mnoštva muzičkih hitova iz 1980-ih i 1990-ih dovela do retro oživljavanja u Južnoj Koreji. Pop zvijezde i stilovi 80-ih vratili su se na top liste, pivo Crown je ponovo proizvedeno nakon dvije decenije pauze, a moda tog desetljeća postala je novi retro trend. „Iako ne možemo reći da je naša serija bila prva koja je istraživala retro teme, vjerujem da je inicirala uspon retro kulture [u Južnoj Koreji] i drama fokusiranih na Koreju 90-ih“, kaže scenarista serije Lee Woo-jung, misleći na talas nostalgičnih i 'slice-of-life' serija koje su uslijedile, poput Twenty-Five Twenty-One, My Mister i sljedeće saradnje Shina i Lee-a, Hospital Playlist.
Kako je serijal "Reply 1988" postao globalni fenomen
Međutim, priča je rezonovala i daleko izvan matične zemlje. „Reply 1988 prikazuje toplu, običnu i univerzalnu porodicu – porodicu s kojom se svako može poistovjetiti ili koju žudi,“ kaže Ryu. Prvi znakovi da će imati uticaja izvan svoje zemlje pojavili su se u Kini, gdje je serija emitovana 2016. godine i dosegnula nevjerovatnih 235 miliona gledalaca u roku od mjesec dana. Kako je streaming učinio TV pejzaž globalnijim, doseg Reply 1988 je samo rastao – prvo putem streaming servisa Viki od 2016. godine, a posebno kada je dodana u Netflixovu biblioteku 2020. Prema podacima samog streamera, serija i dalje beleži milijune sati gledanja širom svijeta svake godine.
Deceniju kasnije, Reply 1988 i dalje okuplja ljude i podsjeća ih da mnoge materijalne i emotivne brige prelaze kulturne granice.
Danas, dijelom kao rezultat uspjeha Reply 1988, K-drame su globalno vidljivije nego ikada. „Reply 1988 je potpuno promijenila tok korejskih drama,“ kaže Kim. „Prije su [K-drame] bile podijeljene samo na trendi drame, provokativne popularne drame i žanrovske drame. Sada, tople i saosećajne drame su također stekle dovoljnu popularnost i izazvale globalni odgovor.“ To je, kako Kim nastavlja, očigledno u uspjehu nedavnih serija poput When Life Gives You Tangerines i Daily Dose of Sunshine, koje su takođe dostupne na Netflixu.
“Reply 1988” i njeni nasljednici ostaju kontrapunkt ne samo ekstravagantnijim, upečatljivijim K-dramama poput Squid Game, već i većini streaming serija uopšte. Sa 20 epizoda, od kojih je malo onih kraćih od 80 minuta, Reply 1988 sa svojom razuđenom, sporo rastućom pričom predstavlja upravo ono čega se trenutni streaming trendovi klone. Ipak, serija i dalje uspijeva. „Ono što je izdvajalo Reply 1988 – čak i kada je emitovana 2015. i 2016. – bila je njena odlučna lokalnost i suptilnost,“ kaže Lee Yoon-seo, „Baš taj fokus na intimnost i autentičnost privukao je globalnu publiku, dokazujući da vam ne treba spektakl pun adrenalina da biste postigli odjek širom svijeta.“
Pored toga, „teme u Reply 1988 su univerzalne, ali su prikazane na vrlo korejski način,“ objašnjava Lee Woo-jung, naglašavajući da kroz detaljan prikaz korejske kulture i običaja – od specifičnih rituala žaljenja do tradicije zajedničkih obroka – priča „uhvati suštinu prošlog korejskog društva… Počela sam razmišljati da izražavanje stvari koje su više isključivo korejske zapravo može učiniti da one globalno djeluju snažnije.“
Nježan prikaz svakodnevnog života u seriji čini je istaknutom u odnosu na mnoge današnje ekstravagantnije streaming serije (Izvor: CJ ENM)
Da li je ovo najbolja južnokorejska drama ikada snimljena? „Nazvati nešto ‘najboljim’ je, po mom mišljenju, u osnovi subjektivno“, kaže Lee Yoon-seo. „Ipak, mislim da Reply 1988 utjelovljuje suštinu onoga što K-drama tradicionalno radi najbolje. Serija je izbjegavala velike, dramatične zaplete, a umjesto toga se fokusirala na ritmove svakodnevnog života, ispreplićući male drame i duboko osjećajne veze svojih likova.“
Deset godina kasnije, njena jasno humanistička i nostalgična priča, fokusirana na porodicu i zajednicu, i dalje okuplja ljude i podsjeća ih da mnoge materijalne i emotivne brige nadilaze kulture – i da se braća i sestre zaista svađaju oko istih stvari, bez obzira odakle su. „Kada sam pisala seriju, ciljna publika nije bila globalna“, kaže Lee Woo-jung. „Očekivala sam samo da će ova serija biti voljena u Koreji. Vidjevši kako odjekuje kod globalne publike, shvatila sam da ljudi širom svijeta ipak imaju slične poglede.“
Serija “Reply 1988” je dostupna za gledanje na Netflixu širom svijeta.
federalna.ba/BBC