Rasprodano za nekoliko minuta, preprodano za milione: Ulaznice za "Coldplay" izazvale bijes u Indiji
Da ste u Indiji i imate 900 000 rupija (10 800 dolara; 8 000 funti), šta biste kupili? Auto? Putovanje oko svijeta? Dijamantni nakit? Ili ulaznica za koncert "Coldplaya"?
Britanski rock bend trebao bi izvesti tri koncerta kao dio svoje svjetske turneje Music of the Spheres u Mumbaiju iduće godine, a ulaznice se prodaju za nepristojne iznose na preprodajnim platformama, nakon što su bile rasprodane za nekoliko minuta na BookMyShow (BMS) - službenoj koncertnoj platformi za prodaju karata.
Ulaznice su puštene u prodaju prošle nedjelje i imale su cijene od 2.500 do 12.000 rupija. Više od 10 milijuna ljudi natjecalo se za kuovinu oko 180.000 ulaznica-piše za BBC News Cherylann Mollan .
Obožavatelji su se žalili na višesatne digitalne redove i padove stranice, ali mnogi su također tvrdili da je prodaja bila namještena jer su preprodavači počeli prodavati ulaznice po pet puta višoj cijeni - čak do 900.000 rupija - prije nego što su puštene na službenu stranicu.
Ranije ovog mjeseca nešto slično se dogodilo s ulaznicama za koncert Oasisa u Velikoj Britaniji, gdje su preprodavači naplaćivali više od 350 funti za ulaznice koje koštaju 135 funti. No, već tada u oči upadaju prenapuhane cijene ulaznica za Coldplay. Da to stavimo u perspektivu, Madonna je naplatila 1306,75 funti za VIP propusnice za svoju turneju Celebration, a najbolje ulaznice za Beyoncéine renesansne koncerte prodavale su se za 2400 funti.
Događaji su potaknuli razgovor o skalpiranju karata u Indiji, gdje ljudi koriste botove ili alate za automatizaciju kako bi zaobišli redove i kupili više karata za prodaju na platformama za preprodaju. Obožavatelji se pitaju je li službena stranica poduzela odgovarajuće korake da to spriječi ili je odlučila pogledati na drugu stranu.
BMS je negirao bilo kakvu povezanost s preprodavačima i pozvao obožavatelje da izbjegavaju ulaznice iz "neovlaštenih izvora" jer bi mogle biti lažne, ali to nije spriječilo ljude da sumnjičavo gledaju stranicu.
Obožavatelji su se žalili da su imali slično iskustvo dok su kupovali ulaznice za nadolazeće koncerte pendžapskog pjevača Diljita Dosanjha. Ulaznice su objavljene na Zomato Liveu, organizatoru koncerta, ranije ovog mjeseca i nakon što su rasprodane, počele su se pojavljivati na platformama za preprodaju po nekoliko puta većoj cijeni od originalne.
Skalpiranje ulaznica nezakonito je u Indiji, a stručnjaci kažu da, iako je moguće da se to svejedno događa, također je vjerojatno da legitimni vlasnici ulaznica prodaju svoje preko preprodavača kako bi zaradili zbog ogromne potražnje.
Dwayne Dias (lijevo) i njegovi prijatelji otišli su u Singapur gledati koncert "Coldplaya" (Izvor: Dwayne Dias)
Grafički dizajner Dwayne Dias bio je među rijetkim sretnicima koji su uspjeli kupiti ulaznice za koncert Coldplaya sa službene stranice. Kupio je četiri ulaznice po 6450 rupija.
Od tada su mu prilazili ljudi koji su spremni platiti i do 60.000 rupija za ulaznicu. "Da sam htio, mogao bih prodati sve ulaznice i pogledati koncert u Južnoj Koreji [Coldplayevo nadolazeće odredište turneje]. Iznos će pokriti moje putne troškove i moći ću doživjeti novi grad", kaže.
Dok su prenapuhane cijene ulaznica za Coldplay šokantne, velika potražnja za ulaznicama za nastupe popularnih međunarodnih umjetnika nije neuobičajena. Zapravo, posao s muzikom uživo u Indiji raste u skokovima i granicama u posljednjih nekoliko godina.
Prema izvještaju, koncerti muzičkih zvijezda generirali su oko 8000 miliona rupija prihoda prošle godine, a do 2025. ta će se brojka povećati za 25%. Brian Tellis, veteran u muzičkom poslu i jedan od osnivača muzičkog festivala Mahindra Blues, kaže da su koncerti postali dio kulturne valute pojedinca - i zemlje.
Vrhunski izvođači kao što su Ed Sheeran, Alan Walker i Dua Lipa nastupali su nedavno u Indiji u nedavnoj prošlosti, a Walker i Lipa će ponovo nastupiti ove godine.
"Kao i za druge industrije, Indija je tržište u procvatu i za muzički biznis. Postoji skupina stanovništva koja je mlada i ima novca za potrošiti. Svako želi dio kolača", kaže.
Rast potražnje vidljiv je u cijenama ulaznica i prodaji. Tellis kaže da je prije otprilike deset godina 80% troškova produkcije podmirivalo sponzore, a 20% kroz prodaju ulaznica, no danas su brojke obrnute.
"Prisustvovanje koncertu je kombinacija prava na hvalisanje-da se bude konformist i dio scene" kaže on. "Ima tu i pravih ljubitelja muzike, ali mnogi dolaze jer ih obuzima hype oko nastupa i ne žele da se osećaju isključenima."
Danima prije i nakon što su ulaznice za koncert Coldplaya puštene u prodaju, društvene mreže bile su pune zadivljujućih Instagram reel-ova benda koji izvodi hitove kao što su Adventure of a Lifetime i Fix You na prepunim stadionima, s obožavateljima koji pjevaju i pretvaraju mjesto u nebo puno zvijezda sa svojim LED narukvicama. Influenseri su se raspisali o svojoj ljubavi prema bendu, a nije nedostajalo ni memova o Coldplay-u.
Vrhunski izvođači poput Eda Sheerana nastupali su u Indiji (Izvor: AFP)
Izvori iz muzičke industrije rekli su BBC-u da ciljani marketing igra ključnu ulogu u prodaji ulaznica - zadatak koji obavlja web stranica promotora. Što je veća potražnja, to se više cijene ulaznica mogu podići. Organiziranje koncerata je teško, jer se često stvaraju gubici, pa kad se ukaže prilika, isplativi izvođači se iskorištavaju za zaradu.
Dok neki obožavatelji tvrde da bi državna vlada trebala poduzeti korake za kontrolu cijena ulaznica, Tellis se ne slaže. "Ovo [prodaja ulaznica] je poduzetništvo - neće biti u redu da se država miješa. Jer ako želite kontrolirati prihode, tada ćete morati kontrolirati i troškove", kaže.
Uprkos uzlaznoj putanji indijskog muzičkog poslovanja uživo, stručnjaci kažu da je pred zemljom još dug put prije nego što se može izjednačiti s međunarodnom muzičkom scenom.
"Imamo vrlo malo koncertnih prostora i oni nisu u skladu s međunarodnim standardima", kaže Tellis. "Zato umjetnici izvode manje predstava u Indiji uprkos ogromnoj potražnji."
Dias i njegovi prijatelji nedavno su putovali u Singapur kako bi prisustvovali koncertu grupe Coldplay. Kaže da je iskustvo rezerviranja karata bilo glatko, da je dvorana bila vrhunska i da je publika bila dobro upravljana.
Nije siguran da će isto iskustvo doživjeti na stadionu DY Patil - mjestu održavanja koncerata benda u Indiji. "Prvo, puno je manji i gužve u Indiji znaju biti prilično nedisciplinirane", kaže. Također je zabrinut koliko će mjesto biti sigurno i hoće li se pravilno upravljati gomilom na ulaznim i izlaznim tačkama.
Ali za sada se drži svojih ulaznica i spreman je izdržati sve što ga čeka, samo da dobije priliku ponovno gledati nastup Chrisa Martina i društva.
federalna.ba/BBC