Performerka Marina Abramović: Umjetnička izložba s golim modelima
Posjetitelji nove izložbe Kraljevske akademije umjetnosti u Londonu moraju se progurati između dva gola modela kako bi ušli u galerijski prostor.
Neobična instalacija zapravo je dio retrospektivne izložbe povodom pedesetogodišnje umjetničke karijere svjetski poznate srbijanske performerke Marine Abramović.
Za one kojima je neugodno provlačiti se kroz gole izvođače postoji poseban ulaz. Izložba je inače dobila mješovite kritike kritičara - Guardian ju je nazvao "vitalnom", a Times je rekao da je "bez grižnje savjesti".
Ulazak između dvoje golih izvođača tjera one s ulaznicama u "sukob između golotinje i spola, seksualnosti, želje", rekla je šefica izložbe Kraljevske akademije Andrea Tarsia.
Nesvakidašnji performans prvi put su 1977. postavili Abramović i njezin tadašnji njemački partner Ulay. Par je stajao blizu jedno drugog na vratima, tjerajući posjetitelje da prođu između njih.
Telegraphov kritičar Alastair Sooke rekao je da je bio "previše zaokupljen time da ne tapka po prstima" da bi mogao osjetiti je li došlo do trenja dok je prolazio tokom nove instalacije u Londonu.
"Ne morate ići kroz gola vrata. Postoji zaobilaznica, ali to je varanje", dodala je Laura Freeman iz Timesa. "Progurala sam se, uvlačla trbuh, trudeći se ne gaziti ničije prste ili se ne očešati o bilo što."
Retrospektivna izložba se bavi Abramovićevom polustoljetnom karijerom. Ona je prva umjetnica koja je imala samostalnu izložbu u glavnimj galerijama Kraljevske akademije u njezinoj 255-godišnjoj povijesti.
Ben Luke iz Evening Standarda dodijelio mu je četiri zvjezdice, napisavši: "Bar jednom, ovo nije reklama. Ne mogu zamisliti bolji prikaz, pogotovo s obzirom na to da većina toga postoji kao dokumentacija izvedbi.
"Inscenacija ovog materijala na filmu i fotografijama je autentična , a potpomognuta je četirima živim performansima iz različitih trenutaka Abramovićeve karijere, koje su ponovno izveli umjetnici koje je Marina odobrila."
Dodao je: "Mučio sam se zamisliti kako goleme galerije Kraljevske akademije mogu biti ispunjene djelom umjetnika čija je praksa neizbježno bila uglavnom efemerna, s obzirom na prevaziđenost konvencionalnih umjetnosti. Ali nema osjećaja podmetanja. Poduhvat je sjajan : slobodan je gdje treba, užurban i bučan u pravim trenucima."
Ali bilo je manje entuzijazma od Sookea iz Telegrapha. U recenziji s dvije zvjezdice rekao je: "Problem je rad. Postoji li nečuveniji slučaj umjetnika koji je tokom desetljeća izgubio svoj put?
„Ti pperformansi iz 1970-ih i 80-ih, brojne suradnje s njezinim tadašnjim partnerom, njemačkim umjetnikom Ulayem – još uvijek djeluju radikalno i hrabro, s nečim hitnim za reći o, primjerice, složenim odnosima između muškaraca i žena, ili rodne uloge koje nas društvo prisiljava da igramo."
Sooke je dodala: "Međutim, s vremenom, kako je Abramović postala manje zabrinuta za tjelesnu izdržljivost, a više zainteresirana za ispitivanje svog uma, počela je vjerovati u reklame.
"Rezultat? Narcisoidna umjetnost, lišena rizika, bez ikakve rigorozne, visceralne, krvlju poprskane žilavosti iz prošlosti. Ritualizirano čišćenje, u obliku ribanja kostiju, jedan je od njezinih motiva - ali, u konačnici, Abramovićeva je završila dezinficirajući se."
Freeman iz Timesa bio je slično mlak, dodijelivši dvije zvjezdice i rekavši da postoje "dva glavna problema s ovom stilski prezentiranom, ali nezadovoljavajućom retrospektivom".
"Prvo: mislili ste da je izvedbena umjetnost loša? Stari videozapisi prošlosti izvedbene umjetnosti su gori. Drugo: Abramović, koja je svoju karijeru i umjetničku reputaciju stvorila zadirkujući, testirajući i probijajući granice vlastite izdržljivosti, možda je tvrda kao nokat, ali ima 76 godina i počasni je kraljevski akademik, pa njezinu ulogu igraju akoliti.
"Želio bih reći da su bile jednako neustrašive kao i original, ali tri mlade žene koje sam vidio kako izvode Imponderabilia, Nude with Skeleton i Luminosity djelovale su samosvjesno i pod pritiskom. Dlake iz sedamdesetih su vani, vosak za bikini je tu. Samo to sugerira više tjeskobu nego napuštenost."
Ali Adrian Searle iz Guardiana bio je pozitivniji, nazivajući Abramovićev show "zastrašujućim i vitalnim" u svojoj recenziji s četiri zvjezdice.
“Vidimo je kako plete, puši, drži svijeću i hoda beskrajno sporo, noseći zdjelu mlijeka”, rekao je. “Ovdje ona leži gola ispod kostura u nekoj vrsti video sarkofaga, na čijem vrhu goli izvođač uživo ponavlja pozu.
"Drugi izvođači ponovno izvode rana djela dok mi idemo od sobe do sobe. Ovdje ima toliko Marina, ali samo jedna Abramović, u svim svojim višestrukim oblicima.
Abramović je "užasna, neumorna, hrabfa i ekstremna", napisao je.
"Govorim kao neko ko je bio dirnut njezinom izdržljivošću i duhom, smijao se njezinoj jetkoj duhovitosti, ali i kao netko tko je uživao u nekoliko njezinih radionica a od drugih bježao ", dodao je. "Ali koga briga za mumbo-jumbo kad je najbolje od njezine umjetnosti tako snažno?"
federalna.ba/BBC