Urednica: Mirjana Topić Landeka

Otvoreni studio: Federacija BiH uskoro dobija zakon o zaštiti potrošača

Federacija Bosne i Hercegovine uskoro bi trebala dobiti moderan i funkcionalan zakon o zaštiti potrošača. To je prvi zakon u tom entitetu, dok je Bosna i Hercegovina taj zakon donijela 2006, a izmjene su rađene 2015. godine. Zakon je obiman i regulira prava i obveze trgovaca i potrošača, ali i provedbu zakona.

Zakon je u Prednacrtu dostupan javnosti i uskoro bi trebao krenuti na proceduralni put usvajanjem na sjednici Vlade pa dalje kroz zakonodavne institucije. Zakon sadrži jedanaest direktiva Europske unije, što je ustvari ispunjavanje zahtjeva postavljenih pred Bosnu i Hercegovinu dobivanjem kandidacijskog statusa.

Koje su to direktive Europske unije, što će biti poboljšano u zakonu, kako educirati i informirati potrošača o njihovim pravima, kakva su iskustva potrošača iz EU-a i onih izvan te zajednice te kolika je u svemu tome uloga nevladinog sektora, u emisiji Otvoreni studio govori ministar trgovine u Vladi Federacije BiH Amir Hasičević, pomoćnica ombudsmena za zaštitu potrošača Bosne i Hercegovine Tanja Majer i predsjednik Udruge za zaštitu potrošača Futura Marin Bago.

„Dobili smo potvrde kako je zakon usklađen sa EU direktivama, uključujući i najnovije oblasti iz digitalnog tržišta kao i kolektivne zaštite potrošača. Cilj je bio jasan, potrošač u FBiH mora znati po kojoj cijeni kupuje, što kupuje i kome se može obratiti ukoliko je oštećen. Obratili smo pozornost i na transparentnost tržišta i ravnopravnu poziciju potrošača i trgovaca koje su utemeljene na modernoj ekonomiji“, kazao je ministar Hasičević.

Provedba zakona o potrošačima podrazumijeva harmonizaciju na području BiH, odnosno da potrošač zna da će u istim slučajevima predmeti biti isto obrađeni kao i sankcioniranje nepoštene trgovinske prakse, navela je pomoćnica ombudsmena za zaštitu potrošača BiH Tanja Majer:

„Nama u Bosni i Hercegovini fali edukacije i podizanje svijesti o pravima potrošača kao i harmoniziranje svih organa - inspekcijskih, udruženja potrošača u smislu da kad trgovac ne želi dobrovoljno udovoljiti potrošaču u njegovim zahtjevima da nastup prema trgovcu bude ujednačen.“

Kako bi se prakse ujednačile u Republici Srpskoj i Federaciji BiH, sastali su se i resorni ministri iz oba entiteta. Ministar Hasičević je kazao kako je već krajem prošloga tjedna u RS-u zakon krenuo u proceduru te da postoje razlike, a najveće su one u kaznenim odredbama.
„Dosada su bile neujednačene prakse, pa smo imali različito deklariranje proizvoda u RS-u i FBiH. To je predstavljalo problem i za trgovce, pa nakon što zakon krene u proceduru, radit će se na dodatnom ujednačenju odredbi. U Federaciji BiH više je posvećeno transparentnosti cijena“, navodi ministar Hasičević.

„Jedini način da potrošača zaštitite je da potrošača informirate i da on zna u kojoj je fazi, a druga strana je da institucije rade svoj posao. Edukacija, odnosno opismenjavanje potrošača nije jednostavan posao. Do prije nekoliko desetljeća bilo je dovoljno da znate s razumijevanjem pročitati tekst, no sada s uplivom tehnologije, ali i drugačijim načinom života, mi moramo raditi na potrošačkoj pismenosti, kao i medijskoj, financijskoj i drugima. I zato je jasno da sve to mora biti u obrazovnom sustavu“, kazao je Bago.

Ministarstvo trgovine FBiH tako najavljuje i nove aplikacije sa cijenama proizvoda, ali i obavijesti u supermarketima kome se obratiti u slučaju uočenih nepravilnosti.

Sigurnost hrane i njezin kvalitet, kao i sigurnost djece, jer često s tržišta budu povučeni hrana i igračke, poseban je segment jer izravno utječe na zdravlje. Bosna i Hercegovina već je neko vrijeme u sustavu brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje. Današnji potrošač, kazali su sugovornici, nema luksuz da bude neobaviješten ili lakovjeran, jer su prevare, posebice na digitalnim platformama, veoma česte. Vlada FBiH priprema i zakon o e-trgovini koji će također sadržavati EU direktive. Analizama je utvrđeno kako u tom sektoru trgovine Federacija BiH gubi od 200 do 300 milijuna KM.

federalna.ba

zakon o zaštiti potrošača Put ka EU