Orbánov medijski krug preuzima najčitaniji list u Mađarskoj

Orbánov medijski krug preuzima najčitaniji list u Mađarskoj
(Izvor: EPA/IDA MARIE ODGAARD)

Novinari najčitanijeg mađarskog dnevnog lista Blikk izrazili su šok i ogorčenje nakon što je objavljeno da je medijsku kuću koja izdaje ovaj popularni tabloid kupila Indamedia, medijska grupa bliska vladajućoj stranci Fidesz premijera Viktora Orbána. Kupovina dolazi u izuzetno osjetljivom političkom trenutku – svega nekoliko mjeseci prije parlamentarnih izbora zakazanih za proljeće iduće godine, na kojima Orbán po prvi put nakon više od decenije suočava s ozbiljnim izazivačem.

Kupovina koja je potresla redakciju

Prema informacijama objavljenim u petak, Indamedia je od švicarskog izdavača Ringier preuzela paket mađarskih medijskih izdanja, među kojima su i Glamour magazin te tabloid Blikk, čiji online portal mjesečno bilježi oko tri miliona čitatelja. Nakon objave o preuzimanju, dugogodišnji glavni urednik Blikka Ivan Zsolt Nagy i jedan od viših menadžera saopćili su da napuštaju list “u međusobnom dogovoru” s novim vlasnikom.

Nagy je u objavi na Facebooku naveo kako su u posljednjih sedam mjeseci pokušavali preusmjeriti Blikk “sa senzacionalizma na zanimljive i društveno relevantne teme” – uključujući politiku, ekonomiju i kulturu. “Nažalost, izgleda da taj koncept neće preživjeti promjenu vlasnika,” napisao je.

Njega će na mjestu glavnog urednika zamijeniti Balázs Kolossváry, kojeg mnogi u redakciji doživljavaju kao čovjeka od povjerenja nove vlasničke strukture. “Gotovo sam doživio srčani udar kada sam čuo vijest,” rekao je jedan novinar koji je želio ostati anoniman. “Za mene je ovo moralno neprihvatljivo.”

Orbánov medijski utjecaj: od lokalnih listova do nacionalnih kanala

Za mnoge medijske analitičare, ovo nije izolovan slučaj. Tokom posljednjih 15 godina, Orbán je postepeno uspostavljao gotovo potpunu kontrolu nad mađarskim medijskim prostorom, stvarajući mrežu lojalnih medija koji ga redovno prikazuju u pozitivnom svjetlu i marginaliziraju opoziciju.

Još 2010. godine njegova vlada usvojila je zakon kojim je vlada stekla nadzor nad glavnim medijskim regulatorom i javnim servisom, što je izazvalo oštre kritike Evropske unije i međunarodnih organizacija za zaštitu slobode medija.

Indamedia, koja sada kontroliše Blikk, već posjeduje niz portala i medijskih brendova naklonjenih Fideszu. Polovinu udjela u kompaniji drži Miklós Vaszily, prorežimski biznismen i direktor privatne televizije TV2, dok je drugi suvlasnik i izvršni direktor Gábor Ziegler izjavio da je akvizicija “dio poslovne strategije jačanja pozicije Indamedije u domaćem medijskom prostoru”.

Opozicija: “Još jedan korak ka medijskom monopolu”

Lider opozicione partije Tisza, Péter Magyar, koji je postao novo lice antikorupcijskog pokreta u Mađarskoj, oštro je reagirao na vijest o prodaji. “Ovo je samo još jedan pokušaj Viktora Orbána da zacementira svoj medijski monopol i utiša kritičke glasove,” izjavio je Magyar. “Njegova propagandna mašinerija već godinama uništava temelje mađarske demokratije.”

Blikk, iako tabloidan po formatu, u posljednjih nekoliko godina objavio je niz članaka o navodnoj korupciji i zloupotrebi položaja u redovima vladajuće stranke, što ga je učinilo neugodnim za vlast. Direktorica organizacije Mérték Media Monitor, Ágnes Urbán, istaknula je da su čitatelji Blikka “izuzetno važni za Fidesz” jer se radi o mediju koji dopire do široke populacije: “Blikk je daleko najčitaniji dnevni list u zemlji, a njegov online portal je četvrti najposjećeniji u Mađarskoj. Ako se propaganda počne pojavljivati u tako popularnim medijima, to će imati ogroman utjecaj na javno mnijenje.”

Orbán kao inspiracija globalnim ‘neliberalnim demokratijama’

Mađarska je već više od decenije predmet pažnje međunarodne javnosti kao model takozvane ‘neliberalne demokratije’. Brojni desničarski lideri širom svijeta, među njima i bivši američki predsjednik Donald Trump, otvoreno su hvalili Orbánov način vladanja, uključujući i njegov pristup medijima.

Orbán je 2022. godine na konferenciji američkih konzervativaca CPAC izjavio da “put do vlasti vodi kroz kontrolu vlastitih medija” — poruku koju mnogi smatraju manifestom za političke lidere s autoritarnim sklonostima.

S obzirom na to da Mađarska već godinama bilježi pad u međunarodnim indeksima slobode medija, najnovija kupovina izazvala je strah da će preostali neovisni glasovi biti dodatno marginalizirani uoči ključnih izbora 2026. godine.

Švicarski vlasnik: “Odluka isključivo poslovne prirode”

U kratkoj izjavi upućenoj agenciji AFP, kompanija Ringier tvrdi da je odluka o prodaji donesena “isključivo iz ekonomskih i strateških razloga” te da se firma sada fokusira na svoje “digitalne aktivnosti u Mađarskoj”. No, mnogi u zemlji tu tvrdnju doživljavaju s rezervom. “U ovakvoj političkoj klimi, svaka prodaja Orbánovim medijskim saveznicima ima i političku dimenziju – svi to znamo,” rekao je jedan dugogodišnji novinar Blikka.

Kupovina Blikka simbolično potvrđuje nastavak trenda u kojem nezavisni mediji u Mađarskoj nestaju jedan po jedan, a novinari sve češće biraju između kompromisa i gubitka posla. Kako se izbori približavaju, analitičari upozoravaju da će kontrola informacija postati ključno oružje u borbi za vlast, a Mađarska sve više ličiti na laboratorij modernog autoritarizma, čiji se odjeci osjećaju i izvan granica zemlje.

federalna.ba/The Guardian

Viktor Orbán mediji