Neobičan prizor u Kaliforniji: Kazna za auto bez vozača – ko je kriv?

Neobičan prizor u Kaliforniji: Kazna za auto bez vozača – ko je kriv?
(Izvor: San Bruno Police Department)

Neobična scena odigrala se prošle sedmice na ulicama San Bruna u Kaliforniji kada je policijska patrola zaustavila vozilo – ali bez vozača za volanom. Radilo se o autonomnom vozilu kompanije Waymo, koje je tokom rutinske kontrole u sklopu akcije protiv vožnje pod utjecajem alkohola napravilo nepropisno skretanje na semaforu.

Na fotografijama koje je policija San Bruna objavila na društvenim mrežama vidi se policajac kako provjerava unutrašnjost prepoznatljivog bijelog vozila, koje se već nekoliko godina koristi kao autonomno taksi vozilo u području San Franciska. „Kako nije bilo ljudskog vozača, kazna nije mogla biti izrečena – u našim obrascima za prekršaje jednostavno ne postoji rubrika ‘robot’“, naveli su iz policije uz dozu ironije.

Reakcija Wayma i pravne nedoumice

Policija je incident prijavila kompaniji Waymo, uz nadu da će softver vozila biti preprogramiran kako bi se spriječili slični prekršaji. Iz kompanije su se oglasili kratkim saopćenjem: „Naš autonomni sistem vožnje, Waymo Driver, dizajniran je da poštuje saobraćajna pravila. Analiziramo ovaj događaj i ostajemo posvećeni poboljšanju sigurnosti na putevima kroz stalna iskustva i učenja“, poručili su. Ovaj slučaj dodatno je otvorio pitanje – kako sankcionirati vozilo bez vozača kada prekrši zakon?

Nova regulativa na pomolu

Kalifornija je već prepoznala izazove koje donosi širenje autonomnih vozila. Guverner Gavin Newsom prošle godine potpisao je zakon koji od jula 2026. omogućava policiji da izda tzv. „obavijest o nepoštivanju“ kompanijama čija vozila krše saobraćajne propise. Zakonom se također nalaže da svaka kompanija koja upravlja autonomnim vozilima mora otvoriti telefonsku liniju za hitne slučajeve na raspolaganju službama spašavanja. Prijedlog zakona pokrenuo je zastupnik Phil Ting iz San Franciska nakon niza incidenata – uključujući situacije kada su autonomna vozila blokirala saobraćaj, ometala vatrogasce, pa čak i ušla na aktivna mjesta zločina. Prema novim pravilima, hitne službe će imati pravo naložiti kompaniji da udalji svoja vozila s određenog područja. Kompanija će tada imati rok od samo dvije minute da reaguje i pošalje naredbu automobilima.

Kritike i prošli problemi

Nakon objave incidenta u San Brunu, dio građana optužio je policiju da je bila preblaga prema Waymu. Policija je na to odgovorila kako zakon još uvijek ne omogućava klasično kažnjavanje autonomnih vozila, ali da će nova regulativa promijeniti situaciju:
„Postoji zakonodavni okvir u pripremi koji će omogućiti izdavanje obavijesti kompanijama“, naglasili su.

Waymo, koji je 2009. godine pokrenut kao projekt unutar Googleove istraživačke laboratorije X, već se suočavao s problemima. Samo početkom ove godine kompanija je povukla više od 1.200 vozila zbog softverskog buga koji je uzrokovao sudare s lancima, kapijama i drugim nepokretnim preprekama na putevima. Američka Nacionalna administracija za sigurnost u saobraćaju (NHTSA) pokrenula je prošle godine i istragu nakon 22 prijave o neobičnom ponašanju Waymovih vozila i mogućem kršenju sigurnosnih propisa.

Budućnost vožnje bez vozača

Incident iz San Bruna ilustrira koliko su tehnologija i zakonodavstvo još uvijek u neskladu kada je riječ o autonomnim vozilima. Dok Waymo i druge kompanije obećavaju sigurniju i efikasniju vožnju, slučajevi poput nepropisnog skretanja pokazuju da pred regulatorima i zajednicama tek predstoji složen proces usklađivanja tehnologije, pravne odgovornosti i javnog povjerenja.

federalna.ba/The Guardian

Automobili prekršaji kazne