Može li "Vogue" nakon povlačenja Anne Wintoure i dalje biti kultni modni časopis?

Može li "Vogue" nakon povlačenja Anne Wintoure i dalje biti kultni modni časopis?
(Izvor: BBC/Ron Galella Collection/Getty Images)

Anna Wintour je bila sinonim za američki modni časopis "Vogue". Sada se povukla, može li časopis ostati relevantan?

U maju 1989. godine, Anna Wintour učinila je nešto što će postati obilježje njenog vremena kao glavne urednice američkog Voguea – stavila je pop zvijezdu na naslovnicu.

Samo godinu dana nakon što je preuzela vodeću poziciju u magazinu, Anna već je bila poznata kao urednica koja instinktivno razumije duh vremena. Bila je prva koja je stavila model u trapericama na naslovnicu Voguea, a sada i Madonnu.

„Ako je bilo hrabro staviti traperice u novembru 1988, mislim da je još hrabrije bilo staviti Madonnu“, kaže Amy Odell, autorica knjige Anna: The Biography.

Za Marian Kwei, stilisticu i suradnicu Voguea, ovaj potez pokazuje sposobnost Anne da učini Vogue „relevantnim za naše vrijeme, savremenim, dostupnim“.

„Prije su to bile žene koje su mogle priuštiti couture koje su bile zainteresirane za ono što Vogue ima da kaže“, kaže ona. „Ali Anna je shvatila potrebu da se obrati i djeci koja slušaju Madonnu.“

Skoro 40 godina kasnije, Anna se priprema da „okači svoje Manolo Blahnikice o klin“ – na neki način. Iako više neće biti glavna urednica, ostat će na poziciji globalne uredničke direktorice. U istom prostoru će sjediti njena nasljednica, 39-godišnja Chloe Malle, koja preuzima ulogu šefice uredničkog sadržaja.

Dok neki njeno zadržavanje vide kao nespremnost da se odrekne potpune kontrole, to se također može posmatrati kao priznanje njenog neuporedivog mjesta u modnoj industriji – i strah da bi, ako potpuno ode, ovaj štampani magazin – koji je za neke već relikt prošlosti – mogao izgubiti i posljednje ostatke svog utjecaja.

Anna Wintour u svojoj kancelariji u Vogueu (Izvor: Mark Peterson/redux/eyevine)

Nekada su modni magazini poput Voguea vladali industrijom. Nisu se morali boriti za pažnju – jednostavno bi "odozgo" proglasili šta je, a šta nije „šik“.

Vidite li još uvijek - ili ste ikada vidjeli - Vogue kao arbitra dobrog ukusa ili odraz našeg vremena, ovisi o tome s kim razgovarate.

„Mislim da je Vogue relevantniji nego što to ljudi žele priznati, iskreno“, kaže Amy Odell.

Za Anju Aronowsky Cronberg, osnivačicu i glavnu urednicu akademskog modnog časopisa Vestoj, to baš i nije slučaj. Kada je bila tinejdžerka koja je odrastala u Švedskoj, „Vogue je predstavljao vanjski svijet, nešto glamurozno, drugačije i široke horizonte kojima je težila.“

Ali prestala ga je čitati prije 25 godina.

Danas se štampani magazini bore za opstanak u sve prenatrpanijem, brzom okruženju – mjesečno izdanje gubi mnogo na relevantnosti u digitalnom svijetu koji se mijenja iz minute u minutu.

„Nema više nijednog magazina koji je relevantan na način na koji je to Vogue bio 80-ih godina“, kaže Cronberg.

„Danas postoji toliko drugih kanala za kulturu“, dodaje, poput TikToka i Instagrama.

Sve će to uzeti u obzir Chloe Malle dok preuzima posao šefice uredničkog sadržaja. Navodno planira izbacivati izdanja rjeđe, fokusirana na teme ili kulturne događaje, umjesto na mjesece. Kaže da želi da se više osloni na ideju printanog izdanja Voguea kao nečega što će sakupljati i njegovati.

David Tumley/Corbis/VCG/Getty Images)

Jedan od načina na koji je Anna Wintoure uspjela održati Vogue u centru pažnje jeste taj što je proširila krug ljudi koje je pozivala na naslovnicu.

Od Madonninog debija, na naslovnicu je stavljala članove kraljevskih porodica, političare, pop zvijezde, pisce i gimnastičare.

„Definitivno je spojila modu i zabavu kao glavna urednica Voguea,“ kaže Odell.

To nije uvijek bilo dobro prihvaćeno. Kada je Anna 2014. godine stavila Kanye Westa i Kim Kardashian na naslovnicu, to je „izazvalo je brojne polemike“, kaže Kwei.

„Niko zaista nije htio da je oblači jer je bila realitiy zvijezda.“

Gledajući na gotovo mitsku poziciju koju danas zauzimaju Kardashiani, ta naslovnica govori o nevjerovatnoj sposobnosti dame Anne da predvidi kulturnu scenu (trendove) – i, moglo bi se reći, da je i sama oblikuje.

Ali, tek treba vidjeti da li je dama Anna još uvijek prava osoba za voditi Vogue i da li magazin može izdržati sve veće finansijske pritiske.

(Dimitrios Kambouris/Getty Images za adidas)

Danas je svijet mode daleko korporativniji nego što je nekad bio.

Njena odluka da stavi u centar pažnje Lauren Sánchez, sadašnju suprugu Jeffa Bezosa, izazvala je optužbe da se magazin prodao. Neki su to doživjeli više kao slavljenje bogatstva i luksuza nego stila. Zanimljivo je da je upravo Chloe Malle, kako se navodi, organizovala priču o vjenčanju moćnog para i bila zadužena za njeno pisanje.

Vanessa Friedman, glavna modna kritičarka The New York Timesa, istakla je u nedavnom članku da su „iako elitna vjenčanja oduvijek bila dio Voguea, ona gotovo nikada nisu završavala na naslovnici, a gospođa Sánchez Bezos nije imala ni slavu ni manekenske reference koje bi inače opravdale naslovnicu.“ Prisutnost para na inauguraciji Donalda Trumpa također je izazvala kritike – što je dodatno potaknulo negativne reakcije na naslovnicu, posebno na društvenim mrežama.

Anna Wintoure, koja je ranije podržavala demokratske kandidate, godinama je na naslovnici predstavljala Hillary Clinton, Michelle Obamu, Jill Biden i, najskorije, Kamalu Harris. Značajno je da se još uvijek vodi rasprava o tome hoće li ili neće pozvati Melaniju Trump da se pojavi na naslovnici – tema koja ostaje aktuelna čak i dok Malle preuzima novu ulogu.

Međutim, Vogue može, barem se tako čini, izdržati više ovakvih kritika nego većina drugih publikacija – zahvaljujući svojoj legendarnoj istoriji. Kako kaže modna novinarka Lauren Sherman, koja je prva objavila vijest o Melaniainom imenovanju, za BBC: „Brend Vogue se izdvaja – i jedan je od najvažnijih modnih brendova na svijetu.“

(Izvor: Eric Thayer/Reuters)

Velik dio ugleda koji Vogue ima u svijetu usko je povezan s Annom Wintoure – enigmatičnom glavnom urednicom modne industrije, prepoznatljivom po svom karakterističnoj bob frizuri i svojoj tajanstvenosti.

Ona je zadržala određenu relevantnost za magazin gotovo time što je sama postala simbol te relevantnosti.

„Anna je uspjela ostati relevantna uprkos svim različitim epohama kroz koje smo prošli, jednostavno time što je postala sinonim za kulturu, modu i ljepotu,“ kaže Kwei.

I to uprkos kritikama da je kasnila s uvođenjem raznolikosti u Vogue u poređenju s drugim dijelovima industrije.

„Ona je slavna ličnost iz mainstreama,“ kaže Odell. „Koji drugi urednik je imao knjigu i kultni film snimljen o sebi? Znate, Meryl Streep ju je glumila!“

Za Cronberg, ona je „brend sama po sebi u ovom trenutku“.

„Mislim da ćemo uskoro vidjeti koliko je Vogueova relevantnost zapravo dolazila od dame Anne,“ kaže Odell.

Iako je Malle naslijedila prestiž magazina, „na Chloe i njenom timu je da vide mogu li to mudro iskoristiti kako bi utijecali na pravac u kojem se kultura kreće,“ kaže Sherman.

Ellie Violet Bramley je freelance novinarka i bivša urednica mode i lifestylea u Guardianu.

federalna.ba/BBC

Vogue