Marina Abramović između sjećanja i stvaranja: "Doći ću u Beograd naredne godine zbog snimanja filma"

Marina Abramović između sjećanja i stvaranja: "Doći ću u Beograd naredne godine zbog snimanja filma"
(Izvor: Andrew Burton/Reuters)

Kako piše Beta, svjetski poznata umjetnica performansa Marina Abramović najavila je da će naredne godine doći u Beograd.

Učiniće to, kaže, zbog snimanja filma dodavši da joj nije lako da dođe u prijestolnicu Srbije zbog sjećanja i svega šta se dešavalo u vezi sa njenom izložbom (četveromjesečna retrospektivna izložba pod nazivom "Čistač", otvorena 21. septembra 2019. u Muzeju savremene umjetnosti u Beogradu).

Ona je u intervjuu za nedjeljnik NIN kazala da prati dešavanja u Srbiji u vezi sa studentskim pokretom i da je ponosna na akademce i njihov bunt.

"Studenti u Srbiji su heroji današnjice. Snažni su, fantastični, nevjerovatni. Njihove demonstracije i gestovi nose takvu snagu, a istovremeno i miroljubivost", rekla je Abramović.

Govoreći o filmu koji će biti povod za njen dolazak u Beograd, rekla je da su već snimljeni dijelovi u Amsterdamu i New Yorku, ali da stalno odugovlači sa snimanjen u Srbiji.

"Imam i prijatelje u Beogradu. Izuzetno cijenim Srdana Golubovića, koji je napravio scenario za film o Ulaju (konceptualni umjetnik, preminuo 2020. u Ljubljani) i meni, o tome kako smo živjeli u kolima. On je izuzetno talentovan reditelj", kazala je Abramović.

Marina Abramoivć na izložbi "Čistač" u Beogradu(Izvor: Antonio Ahel/ATAImages)

Inače, Marina Abramović, performerka i umjetnica svjetskog renomea ponovo je u žiži interesovanja umjetničke javnosti. Opirući se jednostavnom uzbuđenju, njena nova raskošna odiseja "Balkanski erotski ep", otvorena prošlog mjeseca u Manchesteru (Aviva Studios) kroz gole rituale donosi vjenčanja, sahrane i ljubavne napitke koji ostavljaju publiku bez daha.

Prema pisanju britanskog The Guardiana, Aviva Studios kompanije Factory International, stvoren je upravo za ovakvu vrstu umjetničkog djela. To je prostor dizajniran za veličinu, fleksibilnost i eksperimentisanje koje prkosi formi – sve što se savršeno uklapa u ambicioznu, beskompromisnu i razgranatu novu predstavu vjerovatno najpoznatije umjetnice performansa na svijetu. 

Četverostana izvedba Marine Abramović, vodi publiku na putovanje kroz folklor i obrede Balkana, okupljajući tradicije iz cijele regije.

Tu su ples, pjesma i razni iznenađujući načini korištenja ljudskog tijela – od plodonosnih ceremonija do svadbenih priprema. Ovi rituali se izvode kroz žive performanse i projekcije filmova, organizovani u 13 scena koje publika doživljava slobodno se krećući kroz prostor. Neke su dugotrajne scene koje se ponavljaju i postepeno grade, dok druge kulminiraju vrhuncem pa se potom resetuju. Kroz cijeli performans prolazi Maria Stamenković Herranz u ulozi stroge, zakopčane Abramovićeve majke, koja sve posmatra s neodobravanjem, ali i znatiželjom.

(Izvor: Marco Anelli/Aviva Studios, Manchester)

Naglasak je podjednako na Balkanu koliko i na erotici. Iako su prisutna naga tijela i simbolične gigantske sculpture sa elementima muške seksualnosti, Marina Abramović izbjegava površno izazivanje pažnje. Golotinja u njenom djelu ima obredno i duhovno a ne pornografsko značenje značenje. U jednoj od scena, grupa žena podiže pogled i glas prema nebu, izvodeći snažan ritual sa željom da utiču na prirodne sile; u drugoj, gole ženske figure plešu s kosturima u činu žalosti za svojim mrtvim muževima.

Neke od tradicionalnih vjerovanja i običaja, koji se bave temama ljubavi, plodnosti i braka, prikazani su putem animacija na ekranima, uz naraciju lika "naučnika". Time se simbolično prikazuju narodni običaji povezani s pripremama za brak i vjerovanjima o sreći i zdravlju u zajedničkom životu.

"Balkanski erotski ep" u Aviva Studios u Manchesteru  (fotografija: Marco Anelli)

Neka od tradicionalnih vjerovanja i običaja, koji se bave temama ljubavi, plodnosti i braka, prikazani su putem animacija na ekranima, uz naraciju lika "naučnika". Time se simbolično prikazuju narodni običaji povezani s pripremama za brak i vjerovanjima o sreći i zdravlju u zajedničkom životu.

Kao i erotika, i smrt ima snažnu prisutnost u ovom performansu – prožimaju se ekstaza i tuga, život i gubitak. Predstava počinje rizualnom pogrebnom pjesmom s posvetom nekadašnjem vođi socijalističke Jugoslavije, Josipu Brozu Titu, čiji se lik pojavljuje u nekoliko scena. U drugim dijelovima performansa, simbolično se prikazuju tijela pokojnika, dok muškarci i žene u narodnim nošnjama izvode dostojanstven i emotivan pogrebni ples.

Ova višeslojna umjetnička izvedba bavi se bogatim kulturnim naslijeđem Balkana, istražujući njegove rituale, vjerovanja i emotivne krajnosti kroz prepoznatljivu umjetničku viziju Marine Abramović.

Marina Abramović rođena je 30. novembra 1946. godine u Beogradu. Završila je Akademiju likovnih umjetnosti u Beogradu i postdiplomske studije u Zagrebu. Još tokom 1970-ih počela je da se bavi umjetnošću performansa, istražujući granice tijela, izdržljivosti i odnosa između umjetnika i publike.

Sredinom sedamdesetih preselila se u Amsterdam, gde je započela umjetničku i životnu saradnju sa njjemačkim umetnikom Ulayem. Njihovi zajednički performansi, poput „Relation in Space“ i „The Lovers“, stekli su međunarodnu slavu. Nakon njihovog rastanka 1988. godine, Marina je nastavila samostalnu karijeru i postala jedna od najpoznatijih savremenih umetnica.

Neki od njenih najčuvenijih performansa su „Rhythm 0“ (1974), „Balkan Baroque“ (1997), za koji je dobila Zlatnog lava na Venecijanskom bijenalu, i „The Artist Is Present“ (2010), izveden u Muzeju moderne umetnosti u New Yorku.

Danas Marina Abramović živi i radi u New Yorku. Njena umjetnost ostavila je snažan trag u savremenoj kulturi, a često je nazivaju „bakom performansa“ zbog njenog pionirskog rada u toj umjetničkoj oblasti.

federalna.ba

 

Marin Abramović performans