Luksuz bogatih: Let od 17 minuta i enormno zagađenje okoliša
(Izvor: Instagram)

Luksuz bogatih: Let od 17 minuta i enormno zagađenje okoliša

Kylie Jenner suočila se s bujicom kritika zbog odluke da privatnim avionom ode na let koji je trajao samo 17 minuta. Ali čini se da je praksa poduzimanja kratkih putovanja luksuznim avionima uobičajena među bogatima i slavnima uprkos sve većoj zabrinutosti zbog klimatske krize.

Jenner, 24-godišnja influenserica i poslovna žena, suočila se s osudom na internetu nakon što je na Instagramu objavila sliku sebe i svog partnera, repera Travisa Scotta, na pisti aerodroma između dva privatna aviona i pitanjem "želiš ići mojim ili tvojim?"

Prema automatiziranom Twitter računu koji prati letove slavnih na temelju transpondera i oznaka repa, Jennerin let 12. jula trajao je samo 17 minuta, odvodeći je iz Van Nuysa u Los Angelesu u obližnji grad Camarillo. Manekenka je ranije krenula na 27-minutno putovanje svojim mlažnjakom, Bombardierom BD 700 vrijednim 72 miliona dolara, do Van Nuysa iz Thermala u Kaliforniji. Kasnije su je napali korisnici Twittera zbog njene "apsolutne nebrige za planet" i zbog toga što je "stalni klimatski zločinac". Procjenjuje se da bi njen 17-minutni izlet rezultirao emisijom tone ugljičnog dioksida, što, iako samo po sebi nije velika količina, čini oko četvrtinu ukupnog godišnjeg ugljičnog otiska prosječne osobe na svijetu.

Ali Jenner – koja je u junu putovala još kraće, samo devet minuta, između iste dvije lokacije – daleko je od jedine slavne osobe koja bi radije kratko letila privatnim avionom umjesto da se vozi ili koristi javni prijevoz.

Pregled računa za praćenje Celebrity Jetsa pokazuje da je samo prošlog mjeseca reper Drake uzeo 18-minutni let od Hamiltona, Ontario do Toronta; Kenny Chesney, pjevač country muzike, bio je u zraku samo 20 minuta između Akrona, Ohio i Pittsburgha, a glumac Mark Wahlberg uzeo je 23-minutni let od Dublina do okruga Clare u Irskoj, između ostalih kratkih putovanja. Mnogi od tih kratkih letova služe za "parkiranje" aviona na prikladnoj ili jeftinijoj lokaciji ili su dio dužeg putovanja od dva dijela, ali čini se da mnogi imaju nejasno obrazloženje, poput odluke boksera Floyda Mayweathera, da leti 14 minuta od Las Vegasa do obližnjeg Hendersona, zatim 10 minuta nazad.

"Ne čudi me što su ljudi uzrujani, s pravom su ljuti na ovo", rekao je Jack Sweeney, kreator računa Celebrity Jets, koji koristi podatke tvrtke koja prati transpondere aviona. Sweeney, student na Univerzitetu Središnja Florida, ima sličan račun koji samo prati privatni avion Elona Muska, multimilijardera, šefa Tesle. Musk je u maju imao 28-minutni let svojim avionom između Houstona i Austina u Teksasu, ali Sweeney smatra da bi njemu zbog toga trebalo drugačije suditi.

"Kada je u pitanju Elon, on samo pokušava biti što brži i učinkovitiji u poslu, ali neko poput Kim Kardashian (koja je imala i duge i kratke letove privatnim avionom)  je samo kako bi objavila 'Kim Air' i sve to", rekao je.

Privatni avioni odgovorni su za oko 4% svih emisija iz avijacije, navedeno je u studiji iz 2016., a avionska industrija želi istaći da letenje općenito čini samo mali dio ukupnih izvora isušnih gasova.

Međutim, privatni avioni još uvijek ispuštaju više od 33 miliona tona stakleničkih plinova, više od Danske, a budući da prevoze tako malo ljudi, zagađuju pet do 14 puta više od komercijalnih aviona, po putniku, i 50 puta više od vozova, otkrili su istraživači.

"Ovi zapanjujuće kratki letovi pokazuju golem utjecaj bogatih na ukupne emisije iz avijacije", rekao je Scott Hochberg, odvjetnik na Institutu za klimatsko pravo Centra za biološku raznolikost.

“Problem počinje na vrhu s Kylie Jenner i drugim slavnim osobama s privatnim avionima, koji imaju puno veći utjecaj od komercijalnih aviona po putniku. Ali također uključuje i mnoge druge, budući da SAD čine većinu bogate elite koja ima taj luksuz.”

Emisije iz privatnih aviona koji lete u SAD-u porasle su od 1990-ih i dalje će rasti kako na tržište budu dolazili veći avioni koji više zagađuju okoliš. Kratka putovanja privatnim avionima nisu samo američki fenomen; u 2019. jedna desetina svih letova koji su polazili iz Francuske bili su privatni, a polovica ih je putovala manje od 500 km. Često korištenje aviona domena je svjetskih bogataša, sa samo 1% globalne populacije odgovornih za polovicu emisija povezanih s letenjem.

"Postoji mnogo alternativa privatnim avionima i želja za izbjegavanjem putovanja s hoi polloi nije dovoljno dobar razlog za prekomjerno zagađenje", rekla je Nikita Pavlenko, voditeljka tima za goriva pri Međunarodnom vijeću za čisti prijevoz.

“Ovi kratki letovi imaju emisije koje su relativno male, ali po osobi su nevjerovatne. Avionske emisije eksponencijalno rastu iz godine u godinu, a onečišćenje privatnih mlažnjaka raste više od opće avijacije.”

Glavni američki zračni prijevoznici najavili su klimatske planove koji uključuju obaveze povećanja upotrebe održivih avionskih goriva s niskim emisijama (ili SAF-ova), poput ulja za kuhanje ili vodika, a administracija Joea Bidena prošle je godine objavila cilj smanjenja avijacije od 20 posto emisije do 2030. Ovaj je cilj, međutim, dobrovoljan i nije došlo do značajnog pomaka u industriji prema smanjenju utjecaja na klimu.

"Dekarbonizacija avijacije uglavnom je samo priča, bez konkretizacije u SAD-u", rekao je Pavlenko. “Što se tiče slavnih osoba, one moraju dati pozitivan primjer i odbaciti avione. U najmanju ruku, trebali bi pokazati malo vodstva i koristiti održiva goriva ili avion s nultom emisijom kada to postane dostupno.”

federalna.ba/The Guardian

avionski letovi slavne osobe zagađenje
Hanoi zagađenje
0 05.03.2024 10:27
Lukavac zagađenost zraka zagađivači zraka zagađenje
0 28.01.2024 17:34
Vlada Kantona Sarajevo zagađenje TE Kakanj
0 12.01.2024 11:32