videoprilog Omera Hasanovića (Mreža)

Kinesko-ruski neimari sa crnih lista

Sinohydro corporation limited, kineska kompanija sa crne liste Svjetske banke i Afričke razvojne banke, mogla bi dobiti posao izgradnje tunela kroz Trebević, koji bi povezao Istočno Sarajevo i Pale. Memorandum o saradnji sa Sinohydro je potpisao, a projekt košta najmanje 200 miliona maraka. Sinohydro se na crnim listama našao zbog sumnji u korupciju, podmićivanje i prevara širom svijeta. Takve kojima se dodjeljuje spomenik za korupciju u našoj zemlji grade puteve, mostove, hidroelektrane. Dok kineske firme niko ne provjerava, ruske i u vrijeme sankcija dobijaju tentedere u našoj zemlji i to od Evropske banke za obnovu i razvoj za posao u Luci Brčko vrijedan 2,58 miliona eura. O kinesko-ruskim neimarima na bosanski način.

Sinohydro corporation limited, koja se nalazi na crnima listama Svjetske banke i Afričke razvojne banke, potpisala je sa Istočnim Sarajevom memorandum o saradnji na realizaciji budućeg tunela kroz Trebević kojim se planira saobraćajno povezivanje Istočnog Sarajeva i Pala.

"Vjerovali ili ne nama su prilikom prvog prezentovanje te ideje u javnosti, odmah nakon 15-20 dana javio nam se trenutni kineski partner, predstavnici kompanije Sinohydro koji su dio kompanije Power China koja zapošljava 300 hiljada ljudi u svijetu. I koji ovdje u RS i BiH već implementiraju projekat hidroelektrane na rijeci Neretva,u mjestu Ulog", kaže gradonačelnik Istočnog Sarajeva Ljubiša Ćosić.

Za memorandum, kaže resorni ministar, nije potreban tender. Da li će se pompezno najavljivani skupocijeni projekat realizirati, precizan odgovor bi trebale dati predstudija i studija izvodljivosti, kao i investicione opravdanosti ovog projekta.

"Čekamo praktično da izaberemo izvođača za predstudiju, rok je 60 dana da on to uradi. Potom kineski pratner radi studiju, oni kao privatna kompanija rade bez tendera. I realno očekujemo zbog nekih žalbi da ćemo imati situaciju da ćemo do kraja godine znati u kom pravcu idemo. To će nam biti dovoljan okvir da kažemo da li ili ne idemo u ovaj projekat", dodaje Ćosić.

"Memorandum se može potpisati sa bilo kim, memorandum ne prolazi nikakav proces javne nabavke. To je jedna vrsta sporazuma koja ne obavezuje ni jednu ni drugu stranu. Potpisuje se u smislu namjere da će se raditi na nekom projektu, a sve ostalo sljeduje transparentan proces javnih nabavki i zna se kako to funkcioniše u BiH", pojašnjava Nedeljko Ćorić, ministar saobraćaja i veza RS-a.

Izgradnja tunela u dužini nešto manjoj od 10 kilometara koštat će više stotina miliona maraka.

"Mislim da bi on bio između 300 i 400 miliona maraka. Jer, ova prva trasa koju su Kinezi kao naš partner, onako gledam laički oni imaju iskustva. Naravno, za ovo nam je potrebna podrška u ovom momentu Vlade RS. Načelno je imamo, za ovo sve što sad radimo dobili smo saglasnosti. I ja očekujem ukoliko se opredjelimo za određeni model finansiranja koji će podrazumijevati garanciju od strane Vlade RS da ćemo to i dobiti", navodi Ćosić.

"To nije bilo na Vladi, Vlada nije donosila odluke u tom smislu da li će se to finansirati na neki drugi način, u ovom trenutku o tome se ne razgovara. Ali, kao ideja da postoji i neki koraci osnovni su preduzeti po pitanju realizacije te ideje", navodi Ćorić.

Sinohydro ima lošu reputaciju u svijetu. Sinohydro je bio umiješan u sumnjive građevinske poslove na tenderima u Africi i Aziji. Prema analizi svjetskih stručnjaka, Svjetska banka je izricala određene sankcije ovoj kompaniji zbog prevarantskih aktivnosti i lažiranja. Također, prema pisanju pojedinih medija u svijetu Sinohydro je na crnim listama zbog navodne korupcije i podmićivanja. Sinohydro je bila uključena u sumnjive višemilionske projekte u Zapadnoj Africi, a zbog prevarantskih aktivnosti se našla pod istragom Afričke razvojne banke koja je 2017. godine postigla sporazum o nagodbi sa Sinohydro corporation.

"Istraga koju je proveo Ured za integritet i borbu protiv korupcije Afričke razvojne banke utvrdio je da je Sinohydro Corporation sudjelovala u lažnoj praksi u nadmetanju za ugovore o radovima u kontekstu projekta potpore cestovnom sektoru u Ugandi koji finansira Afrička razvojna banka. U 2013. godini, Sinohydro Corporation sudjelovala je na tenderu za ugovore o radovima u sklopu Projekta potpore cestovnom sektoru koji je finansirala Banka u Ugandi. Istraga koju je proveo Ured za integritet i borbu protiv korupcije pokazala je da je Sinohydro Corporation krivo prikazao svoje prethodno iskustvo s projektom koristeći neuspješne i nedovršene ugovore kao reference."

Na sličan način Sinohydro je gradio branu u Maleziji koju su pratile brojne nepravilnosti i netransparentni radovi.

"Nacionalni ogranak Transparency internationala koji djeluje u Maleziji je jedan od njihovih najvećih infrastrukturnih radova u toj državi okarakterisao kao spomenik korupciji. Budući da su oni pravili najveću branu na rijeci Baku, najveću branu u Maleziji koja nije dobro izvršena, gdje su upozoravali mnogi stručnjaci tokom izgradnje same brane da se previše vode koristi, premalo cementa, brana je ipak na trusnom području koje je podložno zemljotresima", kaže Damjan Ožegović iz Transparency Internationala BiH.

Gradonačelnik Istočnog Sarajeva i resorni ministar o svemu tome, kažu, saznali su iz medija. Provjere prepuštaju istražnim organima.

"Ja sam pročitao kao i vi da se oni povezuju sa podmićivanjem političara ovo ono, pa valjda postoje bezbjedonosne agencije koje to dokazuju,k oje se time bave", kaže Ćosić.

"Zaista nemam te informacije, Vlada RS nema nikakvu saradnju sa takvom vrstom kompanija, bar koliko sam ja upoznat, na projektima koje mi radimo nemamo nekoga ko je na nekoj crnoj listi Svjetske banke itd.", tvrdi Ćorić.

No, teško je vjerovati da vlast, ipak, nije sve znala kada je sa Kinezima počela razgovore.

"Ja nisam baš siguran da je to Ćosićeva ideja, incijaiva,j a bih prije rekao da je njemu došao nalog ili naredba s vrha da se s njima potpiše ugovor. Ova kompanija je preko noći odlučeno da s njom sklopi ugovor. I čisto sumnjam da se nije znalo da je ona na crnim listama. Sinohydro je poznata kompanija po korupciji i podmićivanju političara širom svijeta. I zbog toga je na crnim listama Svjetske banke i Afričke razvojne banke", ističe Almedin Šišić iz Inforadara.

"Ova kompanija nije završila samo na listi Svjetske banke već i nekih drugih finansijskih institucija upravo zbog lošeg izvođenja radova i zbog dovođenja u vezu sa potencijalnim koruptivnim radnjama. Odnosno sumnja se da nisu dobijali radove na potpuno transparentan način, već da su iza bili prikriveni posebni odnosi sa funkcionerima koji su u konačnici odlučivali o tome kome će dodijeliti radove", navodi Ožegović.

“Ta firma kao da je neko crtao da se bavi poslom u BiH. Našim vlastima na svim nivoima u BiH apsolutno odgovaraju takve firme koje su sklone mitu, korupciji. Sa kojima oni mogu vrlo fino da se ugrade, a projekat kao projekat, narod će to zaboraviti“, ističe predsjednica SDS Pale Slađana Jašarević.

Sumnja se u konekcije Sinohydra i aktuelne vlasti.U tom kontekstu se i spominje nova adresa Sinohydra koji je u Banja Luci prijavio adresu u zgradi u kojoj se nalaze Poreska uprava RS-a i još neke entitetske institucije.

"Ako čovjek logično razmišlja, treba samo sabrati 2+2 trebalo bi da potvrdi neku blisku povezanost institucija RS sa ovom kompanijom", dodaje Šišić.

U Istočnom Sarajevu tvrde da ništa ne rade bez znanja vrha entitetske i stranačke vlasti.

"Ono što smo mi istraživali vezano za firmu jeste da znamo da oni izvode radove na hidroelektrani Ulog na Neretvi. To je fakat i oni su tu prisutni. Čak smo to išli zajedno i gledali. Neka je procjena da će te radove završiti do kraja iduće godine. Mi smo o svim ovim koracima upoznali vlasti RS-a i u ovoj fazi ovu aktivnost vodimo potpuno autonomno, ali uz upoznavanje vlasti RS sa ovim projektom", navodi Ćosić.

Prema analizi Instituta za sigurnosne studije EU simbolično nazvanom „Balkanska korupcija-veza s Kinom, Sinohydro je krajem 2013. godine potpisao ugovore o izgradnji autoputeva u Sjevernoj Makedoniji koje su zasjenile optužbe o korupciji, netransparentan postupak i nezakonita plaćanja. Napominju da je Sinohydro jedna od brojnih kompanija koje se nalaze na cnoj listi Svjetske banke. Međutim, Sinohydro bez problema sudjeluje u izgradnji mosta Počitelj kao dio konzorcija koji čine Azvirt limited iz Azerbejdžana i Powerchina. Vrijednost ugovora je 28 miliona eura bez PDV-a.

Kinezima je pripala i izgradnja autoputa Banja Luka-Prijedor. Koncesiju za izgradnju autoputa dobila je kineska kompanija Shandong international. Ugovor, čija je vrijednost 297 miliona eura, još uvijek se vješto skriva od javnosti, a dio ugovora je proglašen tajnom.

"Taj ugovor jeste zaštićen jer takav je zahtjev bio investitora da se zaštiti. Jednim dijelom da bude tajni ugovor, znači da se ne objelodanjuje u javnosti zbog nekih viših interesa. Ali, ja ne vidim ništa sporno u svemu tome", ističe Ćorić.

Prema stručnim finansijskim analizima njegova izgradnja i otplaćivanje su nepovoljni za RS.

"Ovo što je dogovor sa kineskom firmom za izgradnju autoputa za Prijedor je prvo stvar koja uopšte ne treba ni Prijedoru ni Banja Luci. Jer mi nemamo privredne kapacitete za koje bi koristili taj autoput. Tim ugovorom je definisano da ukoliko prihodi koji se budu ostvarili na tom autoputu ne budu dovoljni za izmirenje obaveza po osnovu izgradnje, nedostajuća sredstva će dati budžet RS-a", navodi ekonomski stručnjak Zoran Pavlović.

"Mi smo izračunali da autoput koji bi trebao da se radi između Banja Luke i Prijedora da bi mogao da dovede BiH u dužničko ropstvo kao što je to bio slučaj u Crnoj Gori gdje su oni na sličan način gradili određene dionice autoputa gdje su došli u situaciju da ne mogu to da vraćaju. A naravno investitor želi svoj novac nazad. Vidimo da je to slučaj i sa ovim tunelom koji bi trebao da gradi Sinohydro i sa nekim drugim infrastrukturnim radovima", nagašava Ožegović.

Više od deceniju i po traje trakavica oko izgradnje tri hidroelektrane na rijeci Bistrici kod Foče. Vrijeme i milioni su potrošeni, na sumnjiv način je prebacivano vlasništvo nad hidroelektranama, RS se, nakon beuzpješnog uključivanja Dodikovog prijatelja Milenka Čića u gradnju tri hidroelektrane čija je vrijednost oko 150 miliona maraka i još nekoliko propalih pokušaja, okrenula Kini gdje je pronašla strateškog partnera firmu China national aero-technology international koja izvodi pripremne radove bez potrebnih dozvola.

"Ovaj projekat nema važeće ekološke dozvole. Jer ne može se bez adekvatne studije uticaja na životnu sredinu ne mogu se izdati dozvole za ovakav jedan projekat. Građevinske dozvole su navodno važeće, ali se ne može raditi na izgradnji samih objekata jer se ne zna onda kakav će uticaj ovih projekata biti na životnu sredinu", kaže Jelena Ivanić iz Centra za životnu sredinu.

“Naravno kroz proces izgradnje koji će trajati nekoliko godina se možda mogu pojaviti određeni problemi, možda će neke dozvole biti potrebno inovirati, zanoviti, produžiti period važnosti. U svakom slučaju ja nema nikakva saznanja da oni rade nešto nezakonito ili nelegalno“, navodi ministar industrije, energetike i rudarstva RS-a Petar Đokić.

Mnogo toga je sporno, a posebno sumnjiva promjena vlasništva.

"Kad ste postavili pitanje uzeto za jedan iznos, a prodato za drugi, tačna je ta informacija. Prema tome to je sve ukalkulisano i sa kineskim investitorima, ja tu ne vidim nikakav štetni razlog za RS“, govorio je 2019. godine tadašnji premijer RS-a Radovan Višković.

"Sam proces od preprodaje koncesije, do tog da je koncesija pripadala Elektroprivredi, pa je prodana privatnom preduzeću, pa zatim za mnogo veći iznos kupljena od tog istog preduzeća, čak se spominju da su tu umiješane i neki drugi privatni vlasnici je sporno. Vjerujem nedovoljno transparentno, isto je upitno finansiranje samih projekata", navodi Ivanić.

Kineski kapital postaje sve više prisutan u BiH, a zbog netransparentnosti tenderskih procedura vlast favorizuje kineske kompanije.

"Nesumnjivo vlast u RS-u favorizira Kineze i kineske kompanije. Ali, način na koji se radi, način ugrađivanja, korupcije, nemara, nekompetencija i svega drugog je opće prepoznatljiv u cijeloj BiH", dodaje Šišić.

Bez obzira na sankcije koje je EU uvela Rusiji,r uska kompanija iz Saint-Petersburga uskoro bi mogla da isporuči lučku opremu Luci Brčko u vrijednosti oko 2,5 miliona eura koje je osigurala Evropska banka za obnovu i razvoj. Rusi su tako pobjedili na tenderu kojeg je implementirala Evropska banka za obnovu i razvoj. Sankcije i crne liste morale bi biti dovoljan razlog vlastima u našoj zemlji da spriječe potencijalnu korupciju i netransparentne infrastukturne projekte koji se skupo plaćaju i prijete dužničkim ropstvom.

Ovo je prilog iz političkog magazina Mreža, cijelu emisiju pogledajte OVDJE.

federalna.ba

Mreža
Mreža Srbija Dijana Hrkalović Nebojša Stefanović
0 05.07.2022 22:29
Mreža izbori Predsjedništvo BiH
0 05.07.2022 22:20
Mreža
0 05.07.2022 22:17
žrtve Republika Srpka Mreža
0 05.07.2022 20:25
Mreža
0 28.06.2022 22:49