Kako je modni guru Giorgio Armani zauvijek promijenio modnu industriju
Giorgio Armani, koji je preminuo u 91 godini, bio je prvi dizajner nakon Coco Chanel koji je donio trajnu promjenu u načinu odijevanja ljudi.
Rođen u predratno doba strogih tradicija i stilova, njegove kreacije su pratile – i pomogle omogućiti – sve veću društvenu fluidnost u drugoj polovini 20. stoljeća.
Najviše će se pamtiti po tome što je redefinirao odijelo – feminizirajući ga za muškarce i popularizirajući ga za žene.
Armani je uklonio ograničenja i ukočenost ranijih stilova – čineći da se muškarci osjećaju sofisticirano, a žene osnaženo u radnom okruženju.
Novine su ga prozvale "prvim postmodernim dizajnerom". Na mnogo načina, bio je revolucionar.
(Izvor: Getty Images)
Giorgio Armani je rođen u Piacenzi, na sjeveru Italije, 11. jula 1934. godine.
Porodični život u ugodnoj srednjoj klasi bio je uništen ratom, a zbog nestašice hrane, njegovo najranije sjećanje bilo je – glad.
Armani se igrao s neeksplodiranim granatama na ulici, dok jedna nije iznenada eksplodirala. Bio je teško opečen, a njegov blizak prijatelj je poginuo.
„Rat“, rekao je kasnije, „me naučio da nije sve glamurozno"!
Kao mladić, Armani je lutao je kroz život.
Giorgio Armani fotografiran kod kuće krajem 1970-ih
Godine 1956. upisao je studij medicine – ali je odustao nakon tri godine i pridružio se vojsci.
Brzo se umorio od vojnog života i pronašao posao kao dekorater izloga u robnoj kući La Rinascente u Milanu – gdje je ubrzo napredovao kroz hijerarhiju.
Većina dizajnera uči svoj zanat kao šegrti ili na modnim školama – ali Armanijevo obrazovanje dogodilo se na prodajnom pultu.
Učio je koji materijali se sviđaju kupcima i odlazio je u tvornice tekstila kako bi ih nabavio. Postao je stručnjak za konstrukciju tkanina i koristio svoje znanje da usavrši krojenje.
Ubrzo je Armani počeo raditi za Nina Cerrutija – utjecajnog dizajnera visoke mode. Već nakon nekoliko mjeseci, Cerruti ga je zamolio da reorganizira poslovni pristup kompanije.
Armani (lijevo) s prijateljima iz djetinjstva tokom Drugog svjetskog rata u Italiji (Izvor: Family Photo“
Srednja klasa 1960-ih sebi nije mogla priuštiti visoku modu (haute couture), ali je čeznula za svojim stilskim, prepoznatljivim izgledom.
Zahvaljujući svom znanju o tkaninama, Armani je ponudio rješenje. Njegove fine tkanine omogućile su kolekciju muške odjeće s urednim, preciznim krojevima koji su se mogli proizvoditi u velikim količinama.
Njegov prepoznatljivi talijanski stil počeo je utjecati na način odijevanja modno osviještenih ljudi.
Godine 1966. Armani je upoznao Sergija Galeottija, mladog arhitektu-pripravnika. Galeotti je ubrzo napustio vlastitu karijeru i počeo raditi uz svog ljubavnika.
Armanijeva dizajnerska karijera započela je na mjestu dekorater izloga u robnoj kući u Milanu (Izvor: Gettty Images)
S ogromnim povjerenjem u Giorgijeve sposobnosti, Galeotti ga je ohrabrio da pokrene vlastiti posao.
Galeotti je vodio poslovnu stranu kompanije – i prodao je svoj Volkswagen kako bi prikupio početni kapital.
Počeli su skromno – njihov prvi ured bio je toliko mračan da je Armani morao skinuti sjenila s lampi kako bi mogao vidjeti tkanine. Ali njihov rad bio je ništa manje nego prava revolucija u modi.
U grubim crtama, Armani je omekšao mušku modu, a učvrstio žensku.
Kako se uloga žene u društvu počela mijenjati, Armani je uočio priliku (Izvor: Grtty Images)
Muška odijela postala su mekša i senzualnija.
To je odražavalo promjenu u načinu na koji su muškarci doživljavali sebe tokom 1960-ih, ali ta promjena još nije bila izražena u modi.
A kako je sve više žena počinjalo raditi, Armani je uočio priliku.
„Shvatio sam da im je potreban način odijevanja koji bi bio ekvivalentan muškom,“ rekao je. „Nešto što bi im dalo dostojanstvo u poslovnom životu.“
Zahvaljujući Armanijevim elegantno krojenim 'power suitovima', ženama je ponuđena alternativa krutim i konzervativnim haljinama koje su njihove majke nosile na posao. Ta su odijela zračila ženstvenošću, ali su istovremeno bila snažna izjava jednakosti.
Godine 1978., kompanija je potpisala ugovor s proizvođačem odjeće GFT – što im je omogućilo proizvodnju luksuzne konfekcijske odjeće u velikim količinama.
U isto vrijeme, Armani je izveo veliki marketinški potez.
Dobio je ugovor da obuče Richarda Gerea u filmu "American Gigolo". U gotovo svakoj sceni tog filma iz 1980. godine, Gereov atraktivan, gotovo nestvaran lik pojavljuje se od glave do pete u Armaniju.
Richard Gere se pojavio od glave do pete obučen u Armani u filmu "American Gigolo" (Izvor: Alamy)
To je bila Armanijeva vizija, projicirana snagom Hollywooda – i publicitet koji se novcem ne može kupiti.
Nastavio je odijevati zvijezde na crvenom tepihu dodjele Oscara, te dizajnirao kostime za desetine filmova i televizijskih serija, posebno za The Untouchables i kriminalističku seriju 1980-ih Miami Vice.
U roku od deset godina, postao je najprodavaniji evropski dizajner u Sjedinjenim Američkim Državama. Kao rezultat toga, Milano je postao ozbiljna komercijalna i kreativna sila u svjetskoj modi – odmah nakon Pariza.
Počeo je širiti svoj brend. Pokrenuo je Armani Jeans i Emporio Armani – a ugovor s L'Orealom dodao je mirise njegovoj ponudi.
Nakon toga je predstavio naočale, sportsku odjeću, kozmetiku i dodatke. Sada je postojao čitav životni stil – pod jednim imenom – kojem su modno osviješteni mogli težiti. Magazin GQ opisao je to kao "totalni izgled".

Godine 1985. Sergio Galeotti je preminuo od bolesti povezanih sa AIDS-om u dobi od 40 godina.
Kao veoma povučen čovjek, Armani se povukao u sebe i razmišljao o povlačenju iz posla. Na kraju je odlučio da ustraje, umjesto da „iznevjeri sve Galeottijeve nade“.
Odajući počast svom dugogodišnjem ličnom i poslovnom partneru, Armani je rekao da mu je „pomogao da vjerujem u svoj rad, u svoju energiju“.
U rijetkom intervjuu 2001. godine, Armani je upitan o najvećem neuspjehu u karijeri. „To što nisam mogao spriječiti smrt svog partnera,“ odgovorio je.
Bez porodice koja bi ga ometala, posvetio je život širenju svog carstva.
Dok su modni konglomerati kupovali druge brendove, Armani je odbijao vanjska ulaganja.
Umjesto toga, izgradio je kompaniju u ogromno globalno poslovanje kakvo je danas – i zadržao kontrolu nad njenim finansijama i kreativnošću. To ga je učinilo multimilijarderom.
Giorgio Armani na crvenom tepihu s Julijom Roberts 2019. godine (Izvor: Getty Images)
Godine 2000. Guggenheim muzej u New Yorku je organizovao izložbu njegovih radova.
Izložba je prepoznala Armanijev snažan utjecaj na društvene promjene u prethodnom stoljeću – i hrabro je istakla da „dizajn može biti umjetnost“.
Prestao je koristiti modele s niskim indeksom tjelesne mase nakon što je jedna od njih – Ana Carolina Reston – preminula od anoreksije.
Dizajn hotela je dodat u njegov portfolio otvorenjem Burj Khalife u Dubaiju 2010. godine. Armani je lično dizajnirao enterijere.
Strastveni sportski navijač, također je dizajnirao odijela za fudbalski klub Chelsea i reprezentaciju Engleske – te napravio uniforme za italijansku olimpijsku reprezentaciju 2012. godine.
Javno se posvađao s urednicom američkog Voguea, Annom Wintour, kada ona nije prisustvovala lansiranju njegove nove kolekcije 2014. godine.
Ona je navela zauzetost, ali se šuškalo da je rekla kako je „Armanijeva era završena“.
Armani na Nedjelji mode u Parizu u junu 2024., mjesec prije svog 90. rođendana (Izvor: Getty Images)
Kako je ulazio u svoju desetu deceniju života, Armani je nastavio predstavljati nove kolekcije na pistama u Parizu i Milanu.
U martu 2025. godine, rekao je da je njegova revija u Milanu imala za cilj da unese smirenje u nemirne vode globalne politike.
„Želio sam zamisliti novu harmoniju,“ rekao je, „jer vjerujem da je to ono što nam svima treba.“
U ličnosti je bio vitak i poslovan.
Magazin New York opisao ga je kao „ozloglašeno disciplinovanog“ i „posvećenog samokontroli i samostalnosti koja može djelovati hladno.“
Svako jutro Armani je plivao u svom bazenu. Bazen je bio dugačak 50 metara, ali širok samo jedan metar– i imao je taman toliko vode da omogući plivanje.
Za neke, dizajn bazena sažima Armanijev ciljano usmjeren pristup životu i poslu. Bio je minimalistički, precizan i projektovan s razlogom.
(Izvor: Getty Images)
Tokom svoje karijere, njegovi stilovi su išli u korak s promjenama u društvu.
Oštra društvena svijest proizašla je iz Armanijevog ranog iskustva na prodajnom podu te milanske robne kuće.
Tamo su kupci bili najvažniji – a dobar dizajner je pazio da se prilagodi njihovim promjenjivim potrebama.
65 godina Armani se posvetio tom zadatku. I to mu je donijelo bogatstvo koje Forbes procjenjuje na 13 milijardi dolara (10 milijardi funti).
„Nikada nisam zadovoljan,“ jednom je rekao novinaru.
„Zapravo, kao neko ko je zauvijek nezadovoljan i opsesivan u potrazi za savršenstvom, nikada ne odustajem dok ne postignem rezultate koje želim.“
Ko će naslijediti Armanijevo modno carstvo?
Budućnost njegovog modnog carstva bit će vođena pažljivo izrađenim planom nasljedstva. Armani, koji se nikada nije ženio i nije imao djece, uspostavio je okvir kako bi osigurao da njegova ostavština opstane kroz kolektivnu strukturu vođenja.
U središtu Armanijeve zaostavštine je Fondacija Giorgio Armani, osnovana 2016. godine, koja nadzire upravljanje kompanijom i održava njenu nezavisnost. Očekuje se da će fondacija naslijediti značajan dio vlasništva kompanije i igrati ključnu ulogu u donošenju odluka.
Upravljački pravilnici, koje je Armani izmijenio u septembru 2025., dijele kapital kompanije na šest kategorija sa različitim pravima glasa i ovlastima. Ovi pravilnici su dizajnirani da omoguće glatku tranziciju vođenja i spriječe fragmentaciju brenda. Posebno je ograničeno eventualno izlistavanje na berzi na pet godina nakon Armaniove smrti, čime se naglašava namjera očuvanja nezavisnosti kompanije.
Armanijev plan nasljedstva naglašava kolektivni pristup vođenju, uključujući njegove bliske članove porodice i dugogodišnje saradnike:
- Pantaleo (Leo) Dell'Orco: Armanijev desna ruka i šef muške dizajnerske linije, Dell'Orco je bio ključan u poslovanju kompanije i očekuje se da će nastaviti svoju ulogu vođenja.
- Silvana Armani: Armanijeva nećaka i šefica ženske dizajnerske linije, Silvana je decenijama blisko sarađivala s ujkom i spremna je zadržati svoj uticaj.
- Roberta Armani: Još jedna nećaka, Roberta vodi odjel za zabavu i odnose s VIP klijentima, povezujući brend s Holivudom i globalnim događajima.
- Andrea Camerana: Armanijev nećak, Andrea, nadgleda inicijative za održivost unutar kompanije.
- Rosanna Armani: Armanijeva sestra, Rosanna, iako nije uključena u svakodnevne operacije, dio je šire strukture upravljanja porodice.
Ove osobe, zajedno s fondacijom, očekuje se da će zajednički upravljati kompanijom, osiguravajući kontinuitet i pridržavanje Armanijeve vizije.
Očuvanje Armani nasljedstva
Armanijev plan nasljedstva odražava njegovu želju za „postepenom tranzicijom“ umjesto nagle promjene, s ciljem „organskog“ preuzimanja odgovornosti. Uključivanjem povjerenih članova porodice i saradnika želio je održati temeljne vrijednosti brenda — eleganciju, modernost i diskretnu luksuznost.
Naredni mjeseci će pokazati koliko će ovaj plan nasljedstva biti uspješno sproveden i hoće li kolektivno vođstvo moći očuvati nasljedstvo jednog od najikoničnijih modnih kreatora.
federalna.ba/BBC