Jesenji filmski festivali i Oscari: Kako se mijenja put do najveće nagrade filmske industrije
Tradicionalno, nagrada Oscar prati jesenje festivale, a najveći kandidati za prestižnu nagradu često su premijerno prikazani na Veneciji, Tellurideu i Torontu. U periodu od 2007. do 2020. godine, gotovo svi dobitnici nagrade za najbolji film imali su ovakvu festivalsku premijeru, osim dva izuzetka koja su ipak prethodno prikazana na Kanu, piše Benjamin Lee za The Guardian.
Međutim, nakon pandemije, koja je dramatično promijenila način na koji industrija funkcioniše, posljednjih nekoliko godina donijelo je neočekivane promjene. Film Coda postao je prvi dobitnik Oscara prikazan na Sundanceu, Everything Everywhere All at Once prvi sa SXSW, dok je Oppenheimer prvi film koji nije premijerno prikazan na festivalu, a osvojio je Oscara, prvog takvog od vremena filma The Departed 2006. godine. Kan je u posljednjih šest godina prednjačio po broju dobitnika Oscara za najbolji film, što dodatno otežava predviđanje pobjednika u ovoj sezoni.
Sundance i neočekivani favoriti
Na početku godine, Sundance je bio relativno slab po pitanju nominacija za nagrade, barem kada je riječ o narativnim filmovima. Jennifer Lopez je pokušala da se izbori za nominaciju kroz film Kiss of the Spider Woman, ali nakon mješovitih kritika, izglednija joj je nominacija za Zlatni globus. Rose Byrne ima šansu sa mračnom komedijom If I Had Legs I’d Kick You, ali film bi mogao biti previše izazovan za dio glasača. Periodna drama Train Dreams, sa Joelom Edgertonom i Felicity Jones, prodana Netflixu za oko 10 miliona dolara, polako gradi svoj buzz kroz jesenje festivale.
Oppenheimer i Sinners
Najveći dosadašnji favorit za Oscara 2023. postao je Oppenheimer, koji je izašao direktno u široku distribuciju, ignorišući festivalski krug. To se ove godine odnosi na Ryan Cooglerov Sinners koji je postao je pop-kulturni fenomen, a vampirska horor priča iznenadila je i Akademiju svojim višeslojnim temama i potencijalom za nominacije u ključnim kategorijama. Film je već dostupan na HBO Max i očekuje se intenzivna promotivna kampanja.
Cannes i novi trendovi
Cannes je u posljednjih nekoliko godina postao ozbiljan faktor u Oscar sezoni. Premijere poput The Substance, Killers of the Flower Moon, Anatomy of a Fall, Parasite i Anora, ovogodišnjeg dobitnika Oscara za najbolji film, pokazale su globalni interes. Ipak, neka očekivana imena, uključujući Spikea Leeja, Wesa Andersona i Ari Aster, nisu privukla pažnju Akademije.
Neon očekuje uspjeh sa Sentimental Value Joachima Triera, koji već postiže odlične kritike i uključuje glumce kao što su Stellan Skarsgård i Elle Fanning. Višejezični filmovi i priče o filmskoj industriji često su omiljeni kod Akademije, a Skarsgård se već smatra favoritom za najbolju sporednu ulogu.
Jennifer Lawrence je privukla pažnju u Die, My Love, ali film može biti previše izazovan za tradicionalnije glasače. Osvajač Zlatne palme Jafar Panahi sa filmom It Was Just an Accident takođe bi mogao biti međunarodni kandidat, dok Brazil i film The Secret Agent imaju potencijal u određenim kategorijama.
Ljeto i festival Telluride
Ljeto nije donijelo "Barbie- ili Oppenheimer-style" hitove, ali horor Weapons ima šansu za nominacije pokrenute fanovima. Venecijanski festival donio filmove poput Jay Kelly Noah Baumbacha, sa Adamom Sandlerom kao mogućim kandidatom za najbolju sporednu ulogu. Dwayne Johnson je iznenadio sa The Smashing Machine, dok bi Emily Blunt također mogla računati na podršku Akademije.
Telluride je donio premijeru Hamnet Chloé Zhao, sa Paulom Mescalom i Jessie Buckley, koja se već smatra favoritkinjom za najbolju glumicu. Kritičari su primijetili i filmove Springsteen: Deliver Me from Nowhere i Ballad of a Small Player, dok Toronto donosi The Lost Bus Paula Greengrassa sa Matthewom McConaugheyjem i Americom Ferrarom, koji bi mogao biti emocionalno jak kandidat.
Novi filmovi i potencijalni iznenađeni favoriti
New York Film Festival otvara sa After the Hunt, ali oči su uprte u dva velika premijerna filma: povratak Daniela Day-Lewisa u Anemone, i Bradley Coopera sa Is This Thing On?. Obadva filma bi mogli imati značajan uticaj na nominacije.
Filmski favoriti uključuju nastavke poput Wicked: For Good i Avatar: Fire and Ash, dok Paul Thomas Anderson sa One Battle After Another i Leonardo DiCaprio potencijalno dominiraju glumačkom kategorijom. Iznenađenja bi mogla biti i Timothée Chalamet i Gwyneth Paltrow.
Najsigurnije prognoze za nominaciju imaju
-
Jessie Buckley – najbolja glumica, Hamnet
-
Ryan Coogler – najbolji režiser, Sinners
-
Jeremy Allen White – najbolji glumac, Springsteen: Deliver Me from Nowhere
-
Stellan Skarsgård – najbolji sporedni glumac, Sentimental Value
-
Dwayne Johnson – najbolji glumac, The Smashing Machine
-
Adam Sandler – najbolji sporedni glumac, Jay Kelly
-
Leonardo DiCaprio – najbolji glumac, One Battle After Another
Sezona Oscara ove godine pokazuje da su pravila promijenjena – festivali više nisu jedini put do nominacija, a kombinacija globalnih priča, pop kulture i izazovnih performansi kreira nepredvidivu i uzbudljivu jesen za filmsku industriju.
federalna.ba/The Guardian