Halo, Pokémon i Trump: Kako je gejmerska kultura postala dio političkog marketinga

Halo, Pokémon i Trump: Kako je gejmerska kultura postala dio političkog marketinga
(Izvor: @WhiteHouse X)

Samo nekoliko dana nakon što je Microsoft najavio novu igru iz svoje legendarne franšize „Halo: Campaign Evolved“, Bijela kuća Donalda Trumpa privukla je pažnju interneta objavom neobične fotografije na platformi X. Na slici, koja djeluje kao da je generisana pomoću umjetne inteligencije, predsjednik Trump prikazan je u oklopu Master Chiefa, glavnog junaka iz Halo serijala, dok salutira ispod američke zastave kojoj nedostaje nekoliko zvijezda. U lijevoj ruci drži „energy sword“, oružje koje koriste vanzemaljski neprijatelji u igri. Uz sliku je stajao tekst „Power to the Players“ (Moć igračima), poznati slogan američkog lanca prodavnica videoigara GameStop, kao odgovor na njihov raniji tvit.

Nekoliko sati kasnije uslijedila je i kratka razmjena memova između GameStopa i zvaničnog naloga Bijele kuće. U raspravu se potom uključilo i američko Ministarstvo domovinske sigurnosti (DHS), koje je 27. oktobra na svom profilu objavilo sličan vizual u Halo stilu. Na slici je futuristički vojnik okružen vanzemaljskim pejzažima, uz natpis „Stop the Flood“ – što se u igri odnosi na borbu protiv parazitske vrste, a u ovom slučaju očigledno asocira na retoriku o „zaustavljanju imigranata“. Poruka je izazvala burne reakcije, jer se metaforički izjednačava migrantska populacija sa vanzemaljskim prijetnjama iz videoigre.

Na upit novinara o motivima iza ovih objava, zamjenik glasnogovornika Bijele kuće Kush Desai izjavio je putem e-maila: „Još jedan rat okončan je pod predsjednikom Trumpom – jedini vođa koji je potpuno posvećen vraćanju moći igračima je Donald J. Trump. Zato je toliko popularan među američkim građanima i gejmerima.“

Microsoft nije komentarisao slučaj.

Gejmerska kultura kao politički alat

Iako ovaj niz objava djeluje bizarno, Trump i njegovi saradnici već gotovo deceniju ciljano koketiraju s gejmerskom kulturom. Još tokom prve predsjedničke kampanje 2016. godine, Trump je prepoznao potencijal ove zajednice – posebno dijela mladih muškaraca koji se osjećaju društveno marginalizirano. Ključnu ulogu u toj strategiji imao je Steve Bannon, tadašnji medijski strateg i bivši izvršni predsjednik Breitbarta, koji se kampanji pridružio kao glavni savjetnik.

Prije toga, Bannon je sarađivao s kompanijom Internet Gaming Entertainment iz Hong Konga, koja je plaćala kineske radnike da „farmaju zlato“ u igri World of Warcraft. Prema knjizi Devil’s Bargain autora Joshue Greena, upravo tada je Bannon spoznao moć online zajednica mladih bijelih muškaraca – „rootless white males“ – koji su, kako je rekao, „imali monstruoznu snagu“.

Posmatrajući događaje oko tzv. Gamergatea 2014. godine, kada su žene i manjine u industriji videoigara bile metom organizovanih online napada, Bannon je shvatio da se takve digitalne skupine mogu lako mobilizovati. Kada je kasnije ušao u Trumpovu kampanju, to znanje je iskoristio da potakne tzv. „meme ratove“ – online kampanje koje su putem memova i internet šala širile političke poruke i dezinformacije. „Možete aktivirati tu vojsku. Oni ulaze kroz Gamergate ili nešto slično, i zatim se okreću politici i Trumpu“, rekao je Bannon Greenu.

Tokom 2016. godine ta „meme vojska“ pratila je svaki potez tadašnje kandidatkinje Hillary Clinton, kreirajući viralne objave s izmišljenim optužbama o njenom zdravlju, uz hešteg #HillaryHealth. Internet je preplavio sadržaj koji je kombinovao pop-kulturne reference i desničarske poruke – a mnogi analitičari smatraju da je upravo ta digitalna mašinerija doprinijela Trumpovoj pobjedi.

Povratak na vlast i novi savez s Elonom Muskom

Nakon poraza 2020. godine, Trump je lansirao vlastitu platformu Truth Social, preko koje je nastavio napadati demokrate i održavati vezu sa svojom online bazom. Nakon ponovnog dolaska na vlast, druga Trumpova administracija još snažnije koristi internet kulturu, memove i videoigre kao propagandno oruđe.

Veliku ulogu u toj transformaciji ima Elon Musk, koji je 2022. godine kupio Twitter (danas X), ukinuo brojne zabrane, uključujući Trumpov nalog, te ublažio pravila o govoru mržnje. Musk, koji i sam često objavljuje memove i referiše na gejmersku kulturu, otvorio je prostor upravo onom tipu internetske retorike koji nova Bijela kuća sada koristi u svoju korist.

Halo, Pokémon i državna propaganda

Od januarske inauguracije, Trumpova administracija i federalne agencije sve češće koriste pop-kulturne i gejmerske simbole u službenim komunikacijama. Prošlog mjeseca, zvanični nalozi Bijele kuće i Ministarstva domovinske sigurnosti objavili su video ICE racija montiran na melodiju teme iz crtanog filma Pokémon, uz slogan „Gotta catch’em all“ – što je izazvalo ogorčenje javnosti. Kompanija Pokémon Company International ubrzo je za BBC izjavila da „nije dala dozvolu za korištenje svog intelektualnog vlasništva“, no video je i dalje dostupan.

Tišina industrije i frustracija igrača

Video-igračka industrija, koja godišnje ostvaruje milijarde dolara prihoda i ima ogroman globalni utjecaj, uglavnom šuti na politizaciju svojih franšiza. Mnogi američki igrači, posebno oni koji se ne poistovjećuju s konzervativnim vrijednostima administracije, izražavaju frustraciju jer njihova omiljena kultura postaje alat propagande.

Dok Bijela kuća koristi Halo, Pokémon i druge prepoznatljive brendove da bi jačala poruke o „patriotizmu“ i „borbi protiv prijetnji“, granica između popularne kulture i političkog marketinga sve se više briše. I dok jedni u tome vide samo internetski humor, drugi upozoravaju da se radi o sofisticiranoj formi digitalne manipulacije – propagandi upakovanoj u prepoznatljive boje omiljenih videoigara.

federalna.ba/The Guardian

gejmeri Donald Trump