Gosti Pola sata arta: Najteži zadatak je zadržati nadu da u ovakvom svijetu u ljudima može prevagnuti dobro

U sklopu kulturnih minuta Jutarnjeg programa Federalne televizije.

-Modul Memory njeguje kulturu sjećanja i to radi već 29 godina. Otvoren je sinoć izložbom fotografija Danila Krstanovića “Sarajevo grad ljubavi i stradanja”. Time ste odali počast čovjeku, fotoreporteru koji je kako je govorio borio se za istinu o Sarajevu snimajući istinu o Sarajevu i ostavljajući te fotografije kao svjedočanstvo o paklu. Kako ukratko da kažemo ko je bio Danilo Krstanović, zašto je on važan i zašto je važno sjećanje na takve umjetnike? Njemu je i posthumno dodijeljena nagrada za očuvanje doprinosa kulturi sećanja.-

"Ja bih mogao reći da je Sarajevo na neki način u čitavoj toj situaciji imalo jednu veliku sreću da u tom trenutku je zaista postojao mimo stotina stranih fotoreportera i fotografa i novinara koji su bili u Sarajevu, da smo zaista imali jednu izuzetnu generaciju. Mi smo već do sada kroz rad Modul Memorya dodijelili nagrade Milomiru Kovačeviću, Richardu Lamu i Polu Lou koji je polu Sarajlija sada. Danilo Krstanović je bio jedan od tih ljudi iz te zaista izuzetne generacije. On je poseban po tome što je njegova karijere počela još ‘78 godine, on je radio za Oslobođenje, kasnije će u ratu raditi i za Reuters. Već kada su počele promjene u regiji, on je recimo bio fotograf koji je išao u Rumuniju kada su bili oni veliki protesti nakon kojih će biti skinut i Čaušesku. Ono zbog čega smo mu konkretno dodijelili nagradu, imao je jednu izuzetno profesionalnu karijeru, radilo se zaista o fotografu čije fotografije možete prepoznati. On je bio karakterističan po tom pokretu uvijek, njegove fotografije su vrlo žive. Nagrada Modula Memorija za poseban doprinos očuvanju kulture sjećanja dodjeljuje se umjetnicima koji u svom radu objedinjuju estetsko sa etičkim i ta etička dimenzija i pogotovo priča o Danilu Krstanoviću kao čovjeku o ćemo je sinoć recimo govorila i Senka Kurt je nama isto podjednako važna. Tako da ukratko rečeno Danilo Krstanović je jedan izuzetno važan čovjek čije fotografije su jedno izuzetno vrijedno svjedočanstvo i Sarajevo može biti sretno da kroz rad takvog jednog fotografa ima sačuvan dio te svoje fotografske historije."

-Koliko je upravo važno ovaj segment kroz kulturu i umjetnost u ratu estetike i etike? Zapravo kako je Danilo Kiš govorio nemoguće je odvojiti poetiku i etiku, i ne bi trebalo. Koliko je taj segment važan i koliko je važno sada kada govorimo o Danilu Krstanoviću taj umjetnički angažman društvene odgovornosti zapravo prema tome kada se radi, šta se radi i to je nekako ono na čemu i Modul Memory istrajava.-

"Jeste, tačno, pa mislim važan je, vjerujem da je možda čak i najbitnija stvar. Ustvari mislim da se neka razlika između umjetnosti koja njeguje etiku i umjetnosti koja ne njeguje etiku najviše ogleda u tome što je ova koja je ne njeguje mnogo kratkotrajnija. Ona može biti lijepa u datom trenutku i može biti privlačna u datom trenutku ali nije nešto što ostavlja trag, nije nešto što postavlja pitanja, nije nešto što daje komentar. Danilove fotografije između ostalog su vrijedne što i nakon 30 godina su svjedočanstvo jednog vremena i to na način da pokazuju na najdostojanstveniji mogući način ljude koji su u najtežem trenutku svoga života i svoje historije živjeli i postojali. Upravo to je što, možda fotka i ne mora biti najbolja u tom nekom tehničkom smislu možda je i prije opalilo dugme, ali ono što je on uhvatio taj život u tom trenutku je ono što je vječno."

-Ja još da kažem da je izložba postavljena u umjetničkoj galeriji Bosne i Hercegovine i u svakom slučaju možete pogledati i vrijedi i treba da pogledate ovu izložbu. Evo maloprije  kada sam spomenula tu društvenu odgovornost, ono što je interesantno plakat ovogodišnjeg modula je fotografija Danila Krstanovića zgrade Lorisa na Grbavici koja je vizuelni simbol opsade. Ona je sada obnovljena kao i većina tih zgrada i objekata i zbog toga je to važno da imamo te fotografije koje svjedoče o tome. Ali ono što je interesantno odnosno važno jeste da vi to povezujete sa stradanjem u Palestini. Vi ste i na samom početku Modula Memorije zapravo upozoravali  kako je moguće da se dešava genocid u srcu Europe, stradanja, razaranja gradova i stalno postavljamo ta pitanja Ukrajine, Palestine. Šta nam je zapravo učiniti, kako evo umjetnici mogu tome i doprinijeti?-

"Pa postoji mišljenje velikog broja ljudi sada da ih ne nabrajam koji su smatrali da ono u čemu mi danas živimo da je zapravo započelo u Sarajevu. Nažalost  mi vidimo da početak 21 stoljeća je zaista ispunjen ne samo tim užasnim ratovima već jednom zaista fascinantnom brutalnoću i sinoć upravo prilikom dodjeljivanja nagrade Danilu Krstanović smo naglasili koliko god da je to sjećanje naše važno koliko je važno da pričamo o tome, ono je u potpunosti besmisleno ako ta vrsta iskustva nije u nama probudila empatiju, ako nije probudila potrebu da budemo među kao Sarajlije, Sarajke, Bosanci, Bosanke, Hercegovci, Hercegovke, da budemo oni ljudi koji će prvi podići svoj glas protiv nepravde. Činjenica da mi 2024 godine evo obilježavajući još jednu godišnjicu opsade, da zapravo u ovom trenutku živimo na planeti gdje se tako brutalno razara, gdje se ubijaju djeca je nešto što zastrašuje. Mi smo spomenuli sinoć tu informaciju koju mi imamo iz Gaze iz  Palestine zapravo upravo dolazi od ljudi poput Danila Krstanovića, od ljudi koji u plavim prslucima sa natpisom Press žrtvuju vlastite živote kako bi skrenuli pažnju na ono što se događa. Kad tako se postavi pitanje, jedina stvar koju bih ja mogao reći da jedan od naših najtežih zadataka, naravno prije svega truditi se maksimalno koliko može, ali jedan od najtežih zadataka je zapravo zadržati nadu da u jednom ovako zaista problematičnom, licemjernom, vrlo ne simpatičnom, ružnom svijetu da zadržimo nadu da u ljudima ipak može prevagnuti dobro. Tako da mislim da je to jedna od stvari kojom između ostalog i umjetnost se bavi, da podsjeća na tu snagu čovjeka."

federalna.ba

jutarnji program