Globalna logistička kriza uzrokovala nestašice u supermarketima

videoprilog Ane Skopljak (Svijet)

Zastoj i zakrčenje teretnih brodova u glavnom kompleksu američkih luka, onom u južnoj Kaliforniji, kao i u Velikoj Britaniji posljednjih dana dosegli su rekordan nivo te uzrokovali nestašicu proizvoda u supermarketima. S jedne strane okeana čeka se na iskrcaj robe, dok s druge u Kini čekaju prazne kontejnere. Također, Rusija razmišlja o novim prekookeanskim putevima, kako se upravo ne bi našla u situaciji u kojoj su trenutno Amerika i Velika Britanija.

Stotine brodova čeka već sedmicama da iskrca svoje kontejnere s teretom ispred luka u Los Angelesu i Long Beachu. Ove dvije luke zajedno obrađuju oko 25 ukupnog američkog izvoza i čak 40 posto ukupnog uvoza. Samo u vodama ispred Los Angelesa oko 200.000 kontejnera čeka svoj red na iskrcaj u luku, napunjenih najrazličitijim proizvodima, od igračaka do dijelova za mašine. Usred zastoja u lukama Sjedinjene Američke Države su već zahvatile rekordne nestašice svakodnevnih namirnica poput piletine, kafe, maslinovog ulja, toaletnog papira, ali i sirovina poput čipova i plastike. Šuška se da će kriza potrajati i do božićnih praznika.

“Upozoravamo potrošače da umanje očekivanja za vrijeme blagdanskih kupovina. Činjenica je da je lanac snabdijevanja već opterećen do krajnjih granica”, poručio je Jonathan Gold, potpredsjednik Nacionalnog trgovačkog saveza.

U luci se gomilaju prazni kontejneri koji čekaju prijevoz natrag u Kinu, ali to je nemoguće dok brodovi prvo ne iskrcaju pune kontejnere. Ukupno 600 brodova ovih dana čeka na iskrcaj, odnosno, ukrcaj robe pred najvećim svjetskim lukama. Samo ispred teretnih luka u Hong Kongu i Šenzenu usidreno je gotovo stotinu brodova. Kina se, ipak, ne oslanja samo na pomorski prijevoz, iako je on najjeftiniji I najisplatljiviji.

“Što se tiče međunarodne logistike, ojačali smo političku podršku prema međunarodnim logističkim linijama, kao što je linija teretnih željeznica između Kine i Evrope, novi međunarodni kontinentalno-pomorski trgovinski koridor na zapadu Kine, te Zlatni trgovinski put na rijeci Yangtze. Uz to pozivamo proizvođače da povećaju dodatnu vrijednost na svoje proizvode i tehnički sadržaj, kako bi mogli postati nezamjenjiv dio cijelog lanca snabdijevanja”, izjavio je Xu Xincheng, zamjenik direktora trgovinske komisije Chongqinga.

S druge strane, Amerika se polako pridružuje Velikoj Britaniji na listi zemalja s praznim policama. Nestašica namirnica u na britanskog otoku jedna je od posljedica Brexita te nedostatka bilateralnih trgovinskih ugovora. Vlasti kažu da nema razloga za brigu te da će do praznika riješiti problem nestašice.

“Situacija se poboljšava. Vjerujem da će ljudima moći stići igračke do Božića. Imam razumijevanja za ljude koji su zabrinuti naslovima u medijima, ali radimo na prevazilaženju ovih izazova kao što smo to radili i u prošlosti”, istakao je Oliver Dowden, član predsjedništva Konzervativne stranke Velike Britanije

Teretni brodovi koji dopremaju robu nisu jedini problem, tu je i nedostatak broja vozača kamiona.

“Očigledno postoji izazovan problem naročito s vozačima kamiona, ali ne samo kod nas, već širom Evrope, u Poljskoj, u Sjedinjenim Državama, čak se i Kina suočava s tim izazovom. Zato poduzimamo korake kojima se problem može ublažiti. Jedan od načina je otvaranje pet hiljada novih mjesta za obuku vozača teretnih vozila”, dodao je Dowden.

Da bi spriječila probleme kojima su trenutno zaokupljene Velika Britanija i Kina, Rusija je apelirala na UN da revidiraju granice svog kontinentalnog pojasa i ekskluzivne ekonomske zone na Arktiku kako bi razvila svoj Sjevernomorski put. Taj plan podrazumijeva izgradnju terminala, morskih luka i željezničkih pruga za otpremu goriva sa sjeverne obale poluotoka Jamal, kao i izgradnju novih brodova ledolomaca na nuklearni pogon. Širenje Evropske ekonomske zajednice na području Arktika pogodovalo bi ruskim ekonomskim izgledima zbog dodatnih podzemnih ležišta nafte, plina i minerala. Također, sjevernomorski prolaz ima veliki potencijal, ali iziskuje mnogo ulaganja i nakon što Rusija uloži znatna sredstva u transportnu sigurnost. Iako ekolozi i naučnici predviđaju prirodno otapanje ledenaka na Arktiku i slobodnom putu preko Artičkog okena tokom cijele godine, to doba još nije došlo.

federalna.ba

transport Svijet logistička kriza