Film Georgea Clooneyja hvaljen kao "remek-djelo krize srednjih godina"

Film Georgea Clooneyja hvaljen kao "remek-djelo krize srednjih godina"
(Izvor: EPA/ETTORE FERRARI)

U novom filmu Georgea Clooneyja, jedan lik mu kaže: "Ti si američki san, posljednja velika filmska zvijezda."

To je komentar koji bi se lako mogao primijeniti i na Clooneyja u stvarnom životu. To je jedna od nekoliko paralela između američkog glumca i ostarjele filmske zvijezde koju glumi u Netflixovom filmu "Jay Kelly", ostvarenju koje je upravo premijerno prikazano na Filmskom festivalu u Veneciji.

Igrati izuzetno uspješnog glumca usred egzistencijalne krize, kao izuzetno uspješan glumac, možda ne zvuči kao veliki izazov. Ali Clooneyjeva izvedba ide mnogo dublje od toga, prikazujući glumca koji se osjeća čudno praznim dok razmišlja o svojim životnim odlukama.

Fiktivni "Kelly" možda jeste obožavan od svih i dočekivan s kriškom cheesecakea gdje god da se pojavi (što je jedan od zahtjeva u njegovom ugovoru), ali dok razmišlja o svojoj karijeri i naslijeđu, počinje se suočavati s time koliko je porodičnog života propustio.

Kritika "Kelly" opisuje kao mješavinu komedije i drame, s jakim emocionalnim nabojem.

Na ovogodišnjem 82. Venecijanskom filmskom festivalu, film "Jay Kelly" ima status jednog od pretendenata na "Zlatnog lava", a sam Clooney je na ovoj prestižnoj filmskoj smotri dobio 10-minutne ovacije. Kritičari njegovu izvedbu havle kao jednu od njegovih najboljih.

"Nešto nas je privuklo u samoj premisi filmske zvijezde koja prolazi kroz krizu i kreće na putovanje koje je fizičko, ali i unutrašnje, psihološko", objašnjava reditelj Noah Baumbach.

Pomalo slab osjećaj identiteta kod Jay Kellyja, dodaje on, "postao je način da se pokušamo uhvatiti ukoštac s pitanjem ko smo zapravo i kako da pronađemo mir između onoga kako se predstavljamo i onoga što možda zaista jesmo".

Clooney je veći dio posljednje decenije proveo režirajući filmove, a samo povremeno glumeći, ali u "Jay Kellyju" se u potpunosti vraća u ulogu filmske zvijezde.

I dok je film otvoreno namijenjen široj publici, suptilnost Clooneyjeve izvedbe mogla bi ga ubaciti u trku za prestižne filmske nagrade tokom narednih mjeseci — u godini u kojoj je konkurencija za najboljeg glumca zapravo puna velikih imena.

Niz neuspjeha navodi Jaya Kellyja da krene na putovanje po Evropi (Izvor: Netflix)

Glavni junak filma Kelly iznenada odustaje od posla, sedmicu prije nego što treba da počne snimanje filma, nakon niza neuspjeha, uključujući smrt bliskog prijatelja i žestok susret s bivšim cimerom s fakulteta (koga glumi Billy Crudup).

Bez ikakvog upozorenja, odlučuje otputovati u Evropu kako bi proveo vrijeme sa svojim kćerkama i razbistrio glavu – iako usput svraća u Italiju da primi nagradu za životno djelo.

Njegova pratnja – uključujući njegovu publicistkinju (Laura Dern) i stilisticu (Emily Mortimer) – prisiljena je da ga prati, dok Kelly, u svom prepoznatljivom stilu, pokazuje vrlo malo interesa za njihove živote u poređenju sa svojim.

Međutim, njegovi različiti asistenti polako ga napuštaju jednog po jednog i vraćaju se u SAD kada shvate da Kelly ozbiljno razmišlja o mogućnosti da napusti karijeru.

Jedina osoba koja ostaje uz njega je njegov menadžer Ron, kojeg glumi Adam Sandler, u ulozi koja podsjeća publiku koliko je dobar kao dramski glumac kada ne radi komedije.

"Kao glumac, kada pročitaš ovakav scenarij, pomisliš: 'Sveti [psovka], ne mogu da vjerujem da sam dobio ovakav poklon'," rekao je Sandler novinarima.

Naravno, Sandler, Dern i Crudup su zvijezde i sami po sebi – i svi se slažu da im je film pomogao da razmisle o svojim odnosima s ljudima koji ih okružuju u holivudskoj mašineriji javnosti.

"Uvijek sam cijenio svog menadžera, agenta, publicistu – znam koliko naporno rade i koliko je teško slušati moje uspone i padove u životu, a ipak me uvijek podrže," kaže Sandler.

"Zaista cijenim ono što rade, i bio sam uzbuđen što mogu igrati čovjeka koji je odan nekome. Divim se svima koji su takvi, i koliko im to znači."

Reditelj Noah Baumbach (drugi s desna) pridružio se glumcima Billyju Crudupu, Lauri Dern i Adamu Sandleru u Veneciji (Izvor: Getty Images)

Laura Dern kaže da je uživala u prilici da igra „ulogu ljudi koji su me odgajali u profesionalnom životu“, te opisuje svoju publicistkinju kao „majčinsku figuru“, posebno u ranim fazama karijere, nakon što je počela glumiti sa 11 godina.

I ona, također, namjerava biti obazrivija i svjesnija vlastite moći kao slavna osoba. „Jesam li znala da moja publicistkinja ima porodicu? Definitivno jesam, ali sada želim biti još pažljivija,“ kaže ona.

Prve reakcije na film u Veneciji su bile veoma različite. U recenziji s pet zvjezdica, Robbie Collin iz The Telegrapha opisao ga je kao „remek-djelo sredovječne krize“ i istakao završnu scenu kao „izvanrednu“.

„ Jay Kelly izgleda kao Clooney. Ponaša se kao Clooney,“ rekao je Collin. „Ali možda ne bismo trebali prebrzo poistovjećivati jednog čovjeka s drugim – jer Jay Kelly nije ni sam Jay Kelly, i tu je problem.“

Geoffrey McNab iz The Independenta dao je filmu četiri zvjezdice, napisavši: „Ako Clooney još jednom glumi neku verziju samog sebe u ulozi Jay Kellyja, barem to radi na siroviji i iskreniji način nego ikad ranije.“

Ali u recenziji s jednom zvjezdicom, Peter Bradshaw iz The Guardiana nazvao je film „strašnim, sentimentalnim i samozadovoljnim“.

Sandler glumi Kellyjevog odanog i dugo trpećeg menadžera, Rona (Izvor: Getty Images)

Clooney je možda u Veneciji zbog premijere filma i pozirao je za fotografije na crvenom tepihu, ali je izostao s tradicionalne press konferencije zbog infekcije sinusa – „Čak i filmske zvijezde se razbole,“ našalio se Baumbach.

Ipak, uzbuđenje zbog filma "Jay Kelly" na terenu je ogromno – ime koje će, kako mnogi gledaoci možda primijete, zvučati sumnjivo slično kao George Clooney.

„Poznajem Georgea godinama i već dugo sam želio da radim nešto s njim, a još na početku dok smo pisali scenarij, počeli smo govoriti – ovo će biti za Georgea,“ kaže Baumbach o pisanju scenarija zajedno s Mortimer.

Glumci često pokušavaju izbjeći igranje verzija samih sebe na ekranu – mnogo je popularnije proći kroz značajnu transformaciju. Ali Baumbach kaže da je, u ovom slučaju, Clooneyjeva stvarna popularnost bila više prednost nego prepreka.

„Smatrao sam da je važno da publika koja gleda film ima već izgrađen odnos s glumcem koji igra taj lik.

„Lik tokom većeg dijela filma bježi od samog sebe, izbjegava istinu i pokušava se sakriti, a ono što sam u suštini tražio od Georgea bilo je da otkriva sve više i više sebe kako priča odmiče.“

Film prikazuje Kellyja kako razmišlja o svojim životnim odlukama dok se bori sa svojim identitetom (Izvor: Getty Images)

Iako su Oscari još mjesecima daleko, Clooney je jedan od nekoliko glumaca A-liste koji se već pozicioniraju za ono što će vjerovatno biti veoma konkurentna godina u trci za najboljeg glumca.

Leonardo DiCaprio, Timothée Chalamet, Daniel Day-Lewis i Dwayne Johnson su samo neka od imena koja glume u filmovima koji su usmjereni ka sezoni nagrada u narednim mjesecima.

Takođe je prilično jasno da Hollywood uvijek voli filmove o samom sebi – što bi moglo ići u prilog Jay Kellyju kada dođe sezona nagrada.

Clooney, koji ima 64 godine, lako bi mogao dobiti nominaciju za Zlatni globus, a nada se i svojoj prvoj Oscar nominaciji za glumu još od filma The Descendants iz 2012. – ali morat ćemo sačekati kasniji dio sezone da bismo vidjeli kako će se njegova izvedba uporediti s ostalima.

Baumbach nije stranac Oscar glasačima (njegov film iz 2019. godine Marriage Story donio je Dern Oscar), i vraća se u formu nakon loše primljenog posljednjeg filma White Noise.

Režiser razmišlja: „Ako praviš film o glumcu, praviš film o identitetu, performansu i potrazi za sobom.“

„Glumci uvijek pokušavaju pronaći sebe u liku i pitaju se gdje pripadaju, jer je to lik izvan njih samih. I mislim da je to nešto što svi u suštini radimo dok prolazimo kroz život.“

federalna.ba/BBC

Gerge Clloony