Famke Janssen se vraća kući: Holandska glumica o novoj seriji Netflixa i svojoj karijeri koja prkosi stereotipima
Famke Janssen, holandska glumica sa međunarodnom karijerom dugom više od tri decenije, nedavno se pojavila u Covent Garden hotelu za photoshoot koji odražava njen lik Betty u novoj Netflixovoj kriminalističkoj drami Amsterdam Empire. Njen stajling – čipkaste i cvjetne kombinacije, mini suknja, duge školske čarape – savršeno odgovara estetici njenog lika. Ali da li je ovo seksi u sarkastičnom smislu, ili ironija izražena kroz modu? Za Janssen, koja je glumila u više od 60 filmova i prethodno radila kao model, ove teme – objektivizacija, ljepotni standardi i seksizam – nisu ništa novo.
Nepromenjena ljepota i filozofija života
Iako bi mnogi odmah komentarisali njen izgled, Janssen ističe da se radi o zdravom životu i disciplinovanom pristupu: “Vrlo brzo se donose sudovi da sam imala estetske korekcije, što nisam. Sramotimo žene kada ne rade ništa sa svojim izgledom, a zatim ih sramotimo i kada odluče da nešto promijene. Podržavam sve odluke, ali to nije moj izbor.”
Amsterdam Empire je prva produkcija koju Janssen radi u Holandiji i prva u kojoj glumi na holandskom jeziku. Iako su joj ranije nudili uloge, nijedna nije bila prava. “Netflix mi je došao s ovim projektom – to je kao da The War of the Roses susreće The Sopranos”, kaže Janssen. Serija prati Jacka, vođu imperije kanabisa, i Betty, bivšu pop zvijezdu koja se neće predati bez borbe. Serija je smještena u lokalni kontekst, što je nov pristup Netflixa za autentičnost, a dijalozi su direktni i neuljepšani.
Lik Betty: nesavršena, ali nepokolebljiva
Betty ulazi u priču kao ekscentrična i marginalizovana figura. Janssen pojašnjava: “Znamo sve o Jacku, a ništa o Betty. Morala sam učiniti lik višedimenzionalnim. Ako to ne postoji u scenariju, ubacujem to kroz glumu.” Za Janssen, igranje ovakvih likova je prirodan put: “Karijeru sam gradila igrajući žene koje su često nedovoljno razvijene u scenarijima.”
Rođena u Amstelveenu, Janssen opisuje svoje djetinjstvo kao izazovno: “Od malih nogu morali smo sami brinuti o sebi. Postojalo je puno drame. Shvatila sam da, ako se ne pobrinem za sebe, neće biti dobro.” Kao najinteligentnija među tri sestre, nije bila ohrabrivana na kreativnost, pa je studirala ekonomiju. Radila je razne poslove od tinejdžerskih dana kako bi stekla nezavisnost, a sa 17 godina odlazi u modeling. Tek u SAD-u, kako sama kaže, naučila je sanjati i kreirati ono što želi.
Prelazak iz modelinga u glumu
Janssen je kasnije studirala kreativno pisanje i literaturu na Univerzitetu Columbia, a prvu glumačku ulogu dobila je sa 28 godina. Uloga Xenie Onatopp u filmu GoldenEye iz 1995. godine donijela je prepoznatljivost, ali i stereotipe. “Htjela sam stvoriti nezaboravan lik, neigrati ga onako kako je napisan.” Nakon toga, dobila je uloge koje su joj omogućile da pokaže raznolikost svojih glumačkih sposobnosti, često radeći s renomiranim rediteljima poput Roberta Altmana i Woodyja Allena.
Janssen ističe da su standardi ljepote i seksizam ostavili dubok trag u industriji: “Ljudi nisu ni svjesni koliko seksizam oblikuje naše živote. Sve uzimamo zdravo za gotovo, a ne bismo smjeli.” Ipak, ulogom Jean Grey u X-Men dobila je priliku da radi na projektima sa realističnijom i relevantnijom produkcijom.
Privatni život i odnos prema medijima
Janssen se drži dalje od društvenih mreža i javnog isticanja: “Nisam osoba koja će se polu-naglašavati na Instagramu i tražiti pažnju. To jednostavno nisam ja.” Smatra da njena manja medijska prisutnost nije spriječila da ostane relevantna u industriji, već joj je omogućila da bira projekte koji zaista odražavaju njenu umjetničku viziju.
federalna.ba/The Guardian