EU ključni vanjskotrgovinski partner - 73 posto izvoza BiH ide na tržište Evropske unije
Najznačajniji, vanjskotrgovinski partneri naše zemlje, su države Evropske unije. Od ukupnog izvoza, oko 73 posto, usmjereno je na to tržište, što je potvrda nezaobilazne integrisanosti u privredu eurozone.
Države EU najznačajnije su tržište izvoznih kompanija i podrška bh. privrede. Glavnina izvoza usmjerena je na evropsko tržište.
„U Kini smo sa 25 miliona otišli na nekih 50 miliona izvoza i imamo rast u Tursku ali je to zanemarivo u odnosu na tržište EU“, kazao je predsjednik VTKBiH, Ahmet Egrlić.
EU je godinama naše najvažnije tržište. Pokrivenost uvoza izvozom sa Njemačkom je 96 posto uprkos padu izvoza. Tradicionalno jedna industrija prednjači.
„Što se tiče najvažnijeg sektora za nas, tu se ne može govoriti samo o jednoj stvari, naravno, postoje ovdje tradicionalne stvari koje se prave i izvoze na naše njemačko tržište, a govorimo o svim industrijama i sektorima. Ono što Njemačkoj treba su dijelovi za automobile i ostali metalni dijelovi, minerali“, ističe Alfred Grannas, ambasador Njemačke u BiH.
„Povećan je uvoz automobila što govori o oporavku naše potražnje i potrošačke moći u BiH“, navodi Amila Močević, stručna saradnica za makroekonomiju pri VTKBiH.
Bh. kompanija u njemačkom vlasništvu, najznačajniji je izvoznik na to tržište prema ocjeni Vanjskotrgovinske komore. Za dvije decenije mnogi pretežno sa prostora Tešnja su egzistenciju osigurali radeći u njoj, ali apeliraju na dalje unapređenje poslovnog ambijenta.
„Mislim da ima mnogo prilika i šansi u narednom periodu ali moramo stvarati i pozitivan poslovan ambijent u BiH kako bi naše kompanije bile što uspješnije na tržištima EU“, rekao je Mahmut Galijašević, direktor preduzeća.
„U BiH trenutno posluje oko 550 njemačkih firmi, što govori o značajnoj prisutnosti direktnih investicija. Razlozi za to su geografska blizina, konkurentan trošak energije i radne snage, ali i kvalifikovana radna snaga“, rekla je Azra Ramić, zamjenica direktora predstavništva Njemačke privrede u BiH.
Potencijal dijaspore je mnogo veći od iskorištenog. Ipak, tržište EU ostaje dominantno, a potom i tržište zemalja CEFTE što dokazuje regionalnu uslovljenost ekonomija.
„Ključno je da se mi moramo fokusirati dominantno na tržište EU i na tržište zemalja CEFTE sa kojima smo mi u prvih 10 mjeseci ostvarili preko 90 posto naše ukupne trgovinske razmjene. Ono što je problematično na tim tržištima jeste da smo mi na tim tržištima ostvarili značajan deficit preko 4,6 milijardi KM“, ističe prodekan za Naučno-istraživački rad Ekonomskog fakulteta u Zenici, Alem Merdić.
Kreiranje sektorskih politika doprinijet će smanjenju vanjskotrgovinskog deficita i povećati dodanu vrijednost proizvoda što će osnažiti konkurentnost bh. izvoznih kompanija na globalnom tržištu.
federalna.ba