Do kraja godine izmjene zakona o organizaciji PIO FBiH
Svakodnevno, građani podnose sve veće izdatke zbog kontinuiranih poskupljenja svih životnih namirnica pa se pitamo kako je tek onima koji mjesecima ili i duže od godinu čekaju rješenja za penzionisanje. Otpremnine su, također, posebna tema jer se ostvaruju različito u državnom, javnom ili privatnom sektoru. Nedavno je Izvještaj o finansijskoj reviziji Federalnog zavoda PIO, za prošlu godinu, ukazao na nepravilnosti u njegovom radu. Jedna od nepravilnosti odnosi se i na nepoštivanje zakonskih rokova za izdavanje rješenja.
Koliko ste puta proteklih godina razgovarali s ljudima koji su ispunili svoj radni staž, iskoristili posljednji radni godišnji odmor i krenuli u ostvarenje prava na penziju. Ali, upravo to se pretvori u agoniju čekanja na rješenje o penzionisanju, koje zapravo i znači početak isplate penzije iz Federalnog zavoda PIO. Sve to, naravno, ako je poslodavac gdje ste radili izmirio sve doprinose i poreze prema državi. Čak i u takvim okolnostima, višemjesečna čekanja pa i duže od godinu na rješenje o penzionisanju, stalno su prisutna. Predsjednik Upravnog odbora Saveza udruženja penzionera Redžo Mehić:
„Kad je primio dužnost, ovaj novi direktor Subašić, došao je kod nas i rekao da će njegov prvi prioritet biti da otvori posebnu web stranicu za komunikaciju s korisnicima i budućim korisnicima penzije. Bila je loša evidencija. Drugo, ljudi su radili u više republika, trebalo je prikupiti podatke, ali najviše je bilo inertnosti. Obećao nam je da će sada ubrzati, jer ljudi ne smiju toliko čekati. Ljude pošalju iz firme u penziju, a on nema penzije... nema od čega da živi.“
Revizori su u Izvještaju o finansijskoj reviziji, za prošlu godinu, pored ostalih uočenih nepravilnosti, ukazali na nepoštivanje rokova:
„Rješenja o pravima iz penzijskog i invalidskog osiguranja i rješavanja po žalbama izjavljenim na rješenja donesena u prvom stepenu Federalni zavod nije donosio u rokovima utvrđenim članovima 216. i 244. Zakona o upravnom postupku, odnosno od ukupno uzorkovanih predmeta, 32,8 posto nije riješeno u zakonom utvrđenim rokovima. Osim toga, presude nadležnih sudova o podnesenim tužbama na rješenja koje je donio drugostepeni organ Federalnog zavoda i koje su im vraćene na ponovni postupak, nisu u svim slučajevima rješavane u skladu sa Zakonom o upravnim sporovima.“
Novi v. d. direktora Halil Subašić trebao bi ovu višegodišnju lošu praksu riješiti, jer, kako saznajemo, najduži period čekanja nastaje zbog okolnosti neuređenosti sistema i dostavljanja blagovremene dokumentacije od poslodavca do zavoda PIO. Federalni ministar rada i socijalne politike Adnan Delić kaže da je i ovo jedan od sektora koji se mora reformirati:
„U ovoj godini, radit ćemo na izmjenama zakona u organizaciji PIO/MIO. Već smo u procesu formiranja određene radne grupe koja će pripremiti te izmjene i dopune, a cilj je da se uradi apsolutna reforma Federalnog zavoda da bi se sam Zavod unaprijedio. Ja se nadam da ćemo Prijedlog izmjena i dopuna tog zakona imati do kraja godine.“
Zašto se u Federaciji, u 21. vijeku, uz svu potrebnu tehniku i tehnologiju i dovoljno uposlenika, mora čekati više mjeseci iz Federalnog zavoda za penzijsko i invalidsko osiguranje FBiH na rješenje o penzionisanju, nije jasno ni jednom građaninu.Huso Halilović, predsjednik Izvršnog odbora Saveza Udruženja penzionera Tuzlanskog kantona, ističe da je uvijek u pitanju politika:
„Dvije stvari su tu prisutne. Prva je kada je tu sva potrebna dokumentacija i ne treba čekati da se provjeri je li radio u drugoj zemlji ili bivšoj Jugoslaviji, u bilo kojoj Republici. Druga stvar je porodična. Ako imamo uređenu dokumentaciju... penzioner je umro, nosilac supruga treba da naslijedi, nema razloga da se čeka duže od tog zakonskog roka od 30 do 60 dana.“
S druge strane, iz Zavoda PIO, ranije su pojašnjavali da je zakonski određen rok u kojem se donose rješenja, ali da postoje i objektivne okolnosti koje utječu na dinamiku, odnosno vremenski rok u kojem će neki predmet biti završen. U svakom slučaju svi koji su u radnom odnosu trebaju sami provjeravati da li su obaveze njihovog poslodavca prema njima blagovremeno izmirene.