'Vrlo je emotivno':gorko-slatka reakcija tkalaca kefije na porast potražnje
Na filmskom festivalu u Cannesu koji se održava na jugu Francuske bilo je vrlo malo političkog odijevanja, ali model i wellness poduzetnica Bella Hadid oduprla se tom trendu. Šetajući obalom u četvrtak, nosila je haljinu izrađenu od crveno-bijelih kefija.
Dok je početkom sedmice Cate Blanchett odjenula haljinu koju su neki doživjeli kao propalestinsk stav, drugi kao optičku iluziju, Hadidina haljina, koja je očito djelo umjetnika i dizajnera Hushidara Mortezaiea, nije ostavila mjesta sumnji.
Manekenka, čiji je otac Palestinac, suočena je s prijetnjama smrću zbog svoje otvorene podrške Palestini.
Kefija, prepoznatljiva kockasta marama za glavu koja se često naziva neslužbenom zastavom Palestine, desetljećima se nosi na propalestinskim protestima. Sve do nedavno, jedina preostala tvornica kefije u Palestini, Hirbawi, bila je na izdisaju, boreći se da opstane usred mora jeftinog kineskog uvoza. Godine 1995. tvornica u gradu Hebronu na Zapadnoj obali bila je prisiljena zatvoriti se na pet godina zbog nedostatka potražnje, a 2010. zapošljavala je samo jednu osobu pored tri člana porodice na čelu.
Sada ima oko 20 zaposlenika, kaže Nael al-Qassis, glasnogovornik Hirbawija, iz izvoznog ureda tvrtke u Portugalu. Porodica izrađuje kefije na istih 15 tkalačkih mašina od 1950-ih, iako se oni redovno kvare i moraju ih slati lokalnom kovaču na popravak jer je dijelove teško uvesti.
Posljednjih nekoliko mjeseci tvornica bilježi veliki porast potražnje. U prvih nekoliko sedmica izraelske ofanzive u Gazi – koja je započela nakon Hamasovih smrtonosnih napada u Izraelu 7. oktobra – porodični biznis prodao je 20 000 šalova, broj koji bi inače prodali tokom cijele zime. Kasnija obnova zaliha od 5000 kefija rasprodana je u roku od 12 sati, a naknadne obnove zaliha, koje se događaju svake dvije do tri sedmice, nastavljaju se rasprodavati.
“Za kineskog krivotvoritelja to nije puno, to je za njih k'o od šale. Ali za originalni proizvod to je stvarno puno,” rekao je Qassis.
Tradicionalno su izrađivali kefije u crno-bijeloj ili crveno-bijeloj boji, ali sada nude oko 50 različitih dizajna, od kojih su mnogi inspirirani različitim mjestima unutar palestinskih teritorija. Kefije za Gazu, rekao je Qassis, ima jaku ružičastu i crvenu boju, jer "za nas Palestince, kada govorimo o stanovnicima Gaze, ti ljudi vole 'jesti ljuto' - koriste puno čilija u svojoj hrani".
Qassis je trenutni uspjeh opisao kao gorko-sladak. “Vrlo smo emotivni. Boli nas osjećaj da dodatno zarađujemo zbog rata... Naravno, ovo jeste biznis, ali nismo čisti biznis. Naš cilj nije samo zaraditi novac. Više se radi o očuvanju ovog nacionalnog simbola.” Neke pristalice Izraela vide šal kao provokaciju i znak podrške palestinskim militantima. Ranije ovog mjeseca parlament države Victoria u Australiji postao je jedan od rijetkih u svijetu koji je zastupnicima zabranio da ga nose na temelju toga što je "politički".
Od oktobra tvrtka je donirala 25.000 dolara dobiti palestinsko-američkoj liječničkoj udruzi koja podučava Palestince u Gazi za liječnike, a iskoristit će dio dodatnog prihoda za modernizaciju tvornice i povećanje proizvodnje po prvi put u 30 godina.
“Vidjeti svu ovu ljubav i podršku ljudi, i vidjeti da su naše kefije na demonstracijama širom svijeta, to nam daje puno nade i pokazuje da nismo sami”, rekao je Qassis.
Brojne su teorije o porijeklu kefije, ali, rekao je Qassis, "slažemo se da je s Bliskog istoka". Seljani su nosili kefije u Palestini u 19. vijeku, kaže, ali tek je u 20. vijeku ovo pokrivalo za glavu dobilo političku konotaciju i to tokom pobune protiv britanskog mandata. “Neki palestinski seljani napadali su vojsku i bilo ih je lako pronaći jer su imali kefije”, rekao je. Tako su Palestinci koji su živjeli u gradovima počeli nositi kefije, “kako kolonizatorska vojska ne bi mogla razabrati ko je iz grada, a ko iz sela”. U 1960-ima, kefije je postao sinonim za Palestinsku oslobodilačku organizaciju (PLO), čiji vođa Yasser Arafat nikada nije viđen bez njega. Zatim se proširio na druge zemlje, da bi postao simbol u "antikolonijalnim borbama širom svijeta", rekao je Qassis.
Qassis nalazi i druga značenja. "Na ličnoj razini, kefije ima duboku sentimentalnu vrijednost za mene", rekao je. „Evocira osjećaj doma, topline u hladnim danima i draga sjećanja iz djetinjstva. Podsjeća me na mog dragog djeda, koji mi je poklonio moju prvu kefiju. Predstavlja snažnu vezu između generacija i osjećaj nasljeđa.” Modni brendovi često su prihvatili kefiju. Qassis je rekao da prima mnogo e-mailova od potencijalnih kupaca zabrinutih zbog kulturnog prisvajanja. Povlači jasnu razliku: “Mi uvijek govorimo ljudima da je ovo najbolji oblik solidarnosti. Nosiš kefiju, očito je kupuješ od ljudi koji su zapravo stvorili ovu tradiciju, dakle, cijeniš našu tradiciju.”
federalna.ba/The Guardian