Požari i šah sa Moltovljevim koktelima: Najupečatljivije fotografije 2022.

Požari i šah sa Moltovljevim koktelima: Najupečatljivije fotografije 2022.

Kelly Grovier, poznati američki pjesnik, historičar i kritičar odabrao je 14 zapanjujućih fotografija iz ove godine – uključujući ukrajinske vojnike koji igraju šah s Molotovljevim koktelima, iranske demonstrante i šumske požare u Španiji i SAD-u – koje je usporedio s kultnim umjetničkim djelima.  


Diego Reyes/AFP/Getty Images

Čovjek sjedi na vrtnoj stolici držeći lijepi pastelni suncobran, naizgled nesvjestan apokaliptičnih oblaka dima koji se uzdižu iz gorućih guma, nekoliko metara dalje, razbacanih po autocesti. Ometajući pristup Iquiqueu, gradu u sjevernom Čileu blizu granice s Bolivijom, gdje su skupine koje agitiraju protiv ilegalne imigracije organizirale proteste, on je nevjerovatan uzor nepokolebljive smirenosti. Nepodudarnost njegovog opuštenog držanja (s idiličnom plažom, pjenušavim morem i poetskim uzorkom palmi na njegovom suncobranu) i haosa koji bjesni oko njega podsjeća na nekoliko nadrealističkih slika iz 20. vijeka – poput Šivaće mašine sa kišobranom Salvadora Dalíja (1941.) – koji prikazuju naizgled bezazleni predmet kao apsurdno predviđanje propasti.  


Yasin Akgul/AFP via Getty Images

Kada je Mahsa Amini, 22-godišnja Iranka, umrla u teheranskoj bolnici pod sumnjivim okolnostima 16. septembra, žene širom svijeta počele su šišati kosu u znak protesta protiv tretmana iranske vlade prema njoj. Amini je tri dana ranije uhapšena od strane patrole Islamske Republike – vice odreda koji provodi islamski kodeks odijevanja – zbog navodnog nepravilnog nošenja hidžaba. Dok je bila u pritvoru policije za moral, prema riječima očevidaca, Amini je trpila strašna fizička zlostavljanja i pala je u komu. Fotografije Nasibe Samsaei, Iranke koja živi u Turskoj, kako sebi reže kosu u znak solidarnosti i prkosa ispred iranskog konzulata u Istanbulu, obišle su internet. Kao izjava o namjeri da se kontrolira vlastita fizička prisutnost u ovom svijetu, čin skraćivanja vlastite kose pokazao se vječno moćnim. Na svojoj slici Autoportret s ošišanom kosom iz 1940., nastaloj mjesec dana nakon njenog razvoda od meksičkog muraliste Diega Rivere, Frida Kahlo dopušta nam da promatramo njenu gotovo srednju dužinu kose, sa makazama još uvijek u ruci, dok dijelovi nje kao nekog kakav je nekad bila leže razbacani posvuda oko nje. 


NASA

U julu 2022. NASA je objavila zadivljujuću fotografiju mladog područja nastajanja zvijezda u obližnjoj maglici Carina. Snimljena novim svemirskim teleskopom agencije, James Webb, slika, koja podsjeća na valovitost planina i dolina, omogućuje nam da prvi put vidimo prethodno nevidljiva područja rađanja zvijezda. Naš instinkt da čitamo daleki zvjezdani spektakl u zemaljskom jeziku krajolika jedva da je nov i može se nazrijeti u kopnenim konturama astečke karte kosmosa iz 15. vijeka. Razrađeni dijagram jelenje kože stavlja boga vatre Xiuhtecuhltija u središte nebeske karte, okruženog kozmičkim drvećem koje se širi u sva četiri smjera, kao da su nebesa neotkrivena šuma uzvišene simetrije koja čeka da njom lutamo i istražujemo. 


Noah Berger/AP

Iako sve poznatiji, prizor plamena koji guta domove tokom ljetne sezone požara u Kaliforniji ne prestaje užasavati. Gotovo tri sedmice od kraja jula, takozvani hrastov požar u okrugu Mariposa u državi uništio je gotovo 200 objekata. Slika plamena koji pustoši unutrašnjost doma bila je strašno dirljiva. Siluete porodičnog stola i stolica u blagovaonici đavolski trepere naspram tsunamija vrućine koji je, nekoliko trenutaka kasnije, ispario prostor u sjećanje. Ne postoji nikakva moguća estetska paralela za takvo užasno razaranje. Slika britanskog umjetnika JMW Turnera koja prikazuje salon u velikoj kući obasjanoj sunčevom svjetlošću, koju je umjetnik optočio vatrenim pigmentom koristeći svoje nokte, nož za palete i vrh kista, možda se nekada činila prijetećom u svom imaginarnom zapaljenju. U usporedbi s fotografijom Noaha Bergera iz okruga Maricopa, platno djeluje razigrano poetično. 


Chris McGrath/Getty Images

Dvije sedmice nakon što su ruske snage ilegalno izvršile invaziju na Ukrajinu, fotografije partije šaha koju su igrali pripadnici jedinice Teritorijalne odbrane, zadužene za čuvanje barikade u predgrađu istočnog Kijeva nakon policijskog sata, obišle su internet. Šta je bilo tako privlačno u ponoćnom meču, osim prevelike ploče na kojoj se igralo na komadu zemlje na ledenoj hladnoći? Pa, dijelovi nisu bili izrađeni od drveta, slonovače, smole ili plastike kao što je uobičajeno, već od smrtonosnih Molotovljevih koktela – jasno simbolizirajući goleme i zapaljive uloge novog rata. Slika vojnika koji sjede za šahovskom pločom koja simbolizira veći sukob koji se produbljuje oko njih priziva u sjećanje intenzivne geometrijske, kubističke slike francuskog umjetnika Jeana Metzingera “Vojnik u partiji šaha” (c 1914.), nastale u prvim mjesecima Prvog svjetskog rata. Intimno poznavanje užasa rata, kojima je Metzinger svjedočio iz neposredne blizine kao bolničar stacioniran u sjeveroistočnoj Francuskoj, zapaljuje dirljivošću njegovog platna visokog naboja. 


Anthony Kwan/Getty Images

U novembru 2022. demonstranti su s praznim listovima papira pred svojim licima izašli na ulice i trgove mnogih kineskih gradova protestujući protiv nepopustljivih Covid ograničenja u zemlji. Okupljanja su potaknuta požarom u stanu u pokrajini Xinjiang koji je rezultirao smrtnim slučajevima za koje su mnogi insistirali da su se mogli izbjeći da nije bilo tako strogih pravila. Prazni listovi papira koje su demonstranti držali simbolizirali su sve ono što demonstranti nisu smjeli javno izraziti – zasljepljujuću masku šutnje i anonimnosti. Elokvencija praznine u kineskoj vizualnoj kulturi ima dugu historiju i može se pratiti do snažne upotrebe negativnog prostora u tradicionalnim svicima. U prikazu dinastije Song iz 13. stoljeća Povratak jedrilice s daleke obale (iz Osam pogleda na regiju Xiao Xiang), ekonomija poteza tintom mogla bi artikulirati poetsku scenu, ali je upravo majstorstvo praznine u kojoj oni plivaju – okean uništavajuće bijeline – koji zadivljuje oko. 


Skanda Gautam/Zuma/Rex/Shutterstock

Fotografija trojice mladih redovnika novaka, odjevenih u tradicionalne grimizne haljine, kako čiste trotoar uz cestu ispred budističkog samostana u Godavariju, na jugoistoku Kathmandua, kao da blješti izvan vremena. Nije samo statična pognutost figura, zauvijek zarobljenih u svom mukotrpnom zadatku, ono što odjekuje na slici francuskog realista Jean-Françoisa Milleta na kojoj tri žene beru stabljike s polja. Dvije scene izgledaju isklesane od iste izuzetne mekoće sjene i svjetla. 


Reuters/Adrees Latif/ Alamy
 
Pod okriljem noći i osvijetljen samo sjajem baklje, splav migranata koji traže azil iz Srednje Amerike kreće u junu 2022 na opasno putovanje u SAD. Iako nijedno umjetničko djelo nikada nije moglo uhvatiti ili predvidjeti intenzitet tjeskobe i emocija dirljive scene, napeto noćno putovanje, isklesano iz tame golim blještanjem besprijekorne baklje, svjetlucajući na tamnoj vodi rijeke Rio Grande, u Ciudad Miguel Alemanu, u Meksiku, priziva u sjećanje dirljivu atmosferu njemačkog baroka umjetnika Adama Elsheimera. Utjecajan portret strašnog bijega Svete porodice od Heroda obasjanih mjesečinom. Elsheimerova slika ulja na bakru Bijeg u Egipat hvaljena je kao prvi naturalistički prikaz noćnog neba u renesansnoj umjetnosti i vjerojatno je bila posljednje djelo koje je Elsheimer stvorio prije nego što je umro 1610., u dobi od samo 32 godine. 


Kirsty O'Connor/PA

U julu 2022. dvojica pristalica grupe aktivista za zaštitu okoliša Just Stop Oil, koja zahtijeva da vlada Ujedinjenog Kraljevstva zaustavi izdavanje dozvola i proizvodnju novih fosilnih goriva, zalijepili su se za okvir poznatog krajolika The Hay Wain romantičnog umjetnika Johna Constabla, nakon što su prekrili površinu djelo s košmarnom parodijom scene. Dok izvorna slika prikazuje slikoviti prizor konja koji vuku kola preko rijeke Stour u istočnoj Angliji, distopijska vizija demonstranata prikazuje područje uništeno neprovjerenim zadiranjem u okoliš, poput niskoletećih aviona, napuštenih automobila i prostranog asfalta.


Twitter account of Elon Musk/AFP via Getty Images

U oktobru 2022., biznismen milijarder Elon Musk podijelio je video kako vuče kuhinjski sudoper u sjedište platforme društvenih medija Twitter, koju je upravo kupio. Musk je uz video priložio šaljiv natpis " let that sink in". Nije, naravno, bio prvi put da je neko nestašno gurnuo komad glazirane keramike u lice svijeta kako bi promijenio način na koji percipira kulturnu komunikaciju. Kada je francuski avangardni umjetnik Marcel Duchamp, koji je obožavao šah, nagnuo gotov pisoar na bok, potpisao ga imenom "R Mutt" i predložio ga kao umjetničko djelo 1917., smatrano je to smionim činom kao početni potez u dugoj igri koju je igrao sa svijetom umjetnosti. Na kraju je Duchamp pobijedio, uvjerivši javnost da priroda umjetnosti nikad nije fiksna. Kako će tačno završiti Muskova utakmica visokih uloga s investitorima i korisnicima društvenih mreža može se samo nagađati. 


Nathan Howard/Getty Images

Odluka koju je donio Vrhovni sud SAD-a u ljeto 2022. da poništi raniju presudu doneseno 1972., kada je ženi zajamčeno pravo na abortus, naišla je na strastvene proteste pristalica prava na izbor. Posebno je zapanjila fotografija jedne takve aktivistice, Sam Scarcello, koja se na Dan nezavisnosti natopila lažnom krvlju ispred zgrade suda. Implikacija da ju je najviši sud u zemlji svojom odlukom o dopuštanju pojedinačnim državama da ograniče pristup abortusu ostavio da krvari i gotovo žrtvovana na ledenom oltaru svojih snježnobijelih stepenica odjeknula je dinamikom ranog djela proslavljene srbijanske konceptualne umjetnice Marina Abramovic. Godine 1975., za svoj performans The Lips of Thomas, Abramovic je nožem urezala zvijezde u svoj trbuh dok je ispružena gola ležala na komadu leda, kao da izaziva bilo koga iz publike da intervenira i zaustavi bol. Niko nije. 


Ian Berry/Magnum Photos

Nekoliko fotografija koje su dokumentirale izljev tuge koji je uslijedio nakon smrti kraljice Elizabete 8. septembra bile su nezaboravne. Jedna od njih je ova jeziva slika princa Georgea, koji gleda državna mrtvačka kola koja nose njegovu prabaku. Snimljena iz televizijskog prijenosa mrtvačkih kola koja se kreću prema Windsoru, fotografija uspijeva spojiti dirljiv portret princa, koji je drugi u redu za prijestolje, i ožalošćene gomile ljudi koji su se redali uz cestu, spajajući prošlost, sadašnjost i budućnost u samo jednom kadru. Ta sposobnost spajanja prozirnih slojeva materijalnosti i emocija podsjeća na izvanrednu seriju slika urbane refleksije sjevernoirskog umjetnika Colina Davidsona, za kojeg je kraljica Elizabeta sjedila 2016. Iako je Davidson najpoznatiji po svojim velikim, strastvenim impasto portretima svi, od Brada Pitta (koga je on naučio slikati) do Angele Merkel, njegova platna koja bilježe svijetli život prozora kafića, u kojima se intimni unutarnji prostori čudesno spajaju s užurbanošću zakrčene ulice izvana, nisu ništa manje nego hipnotična. 


Sxenick/EPA-EFE/Shutterstock

Fotografija španjolskih vatrogasaca koji se bore s vatrom u selu A Cañiza, Pontevedra, izgleda kao da je oživjela sa stranica srednjovjekovnog rukopisa. Nudeći se kao prijeteća maskota za godinu koja je navodno bila najgora godina za šumske požare u Španiji u posljednja tri desetljeća, ova klizava erupcija požara u Galiciji nakratko je poprimila zlokoban oblik vijugavog zmaja, kao da oponaša tinjajuće, žilavo režanje povijesno poznatog "S" iz knjige nizozemskih horova iz 12. stoljeća. 


David Ramos - Fifa/Fifa via Getty Images
 
Radosna fotografija argentinskog napadača Lionela Messija, kojeg suigrači nose na ramenima dok slave pobjedu svoje zemlje u finalnoj utakmici Svjetskog prvenstva protiv Francuske, pokazala se zaraznom bez obzira za koju se reprezentaciju navijalo. Slika takvog bezgraničnog likovanja isticala se u godini koja je svjedočila tolikom uzrujavanju i patnji. Precizne paralele za takvo oduševljenje u historiji umjetnosti, koja je i sama sklonija portretima mračnog odraza, nisu jasne. Ali postoji nešto u euforiji koju izražava slika nizozemskog umjetnika Gerarda van Honthorsta iz 17. stoljeća Violinist koji se smije, koja također mami osmijeh na lice. 

federalna.ba/BBC

fotografije 2022
Muzej zločina protiv čovječnosti i genocida u Sarajevu fotografije Gaza Sarajevo
0 20.02.2024 09:09
Tomislav Trojak Ines Lučić fotografije fotografija
0 16.02.2024 20:57