Dok Guillermo del Toro predstavlja svoj novi film s Oscarom Isaacom i Jacobom Elordijem u glavnim ulogama, postavlja se pitanje: zašto je poruka romana Mary Shelley iz 1818. još uvijek u sjeni njegovog uspjeha, više od dva stoljeća kasnije?
„Živ je! Živ je!! ŽIV JE!!!“ – Frankenstein (režija: James Whale, 1931.)
Jedne noći tokom neobično hladnog i kišovitog evropskog ljeta 1816. godine, grupa prijatelja okupila se u vili Diodati, na obali Ženevskog jezera.
„Svi ćemo napisati po jednu priču o duhovima“, najavio je lord Byron prisutnima, među kojima su bili njegov ljekar John Polidori, pjesnik Percy Shelley i 18-godišnja Mary Wollstonecraft Godwin (kasnije Shelley).
„Zaposlila sam misli pokušavajući da smislim priču“, napisala je kasnije Mary. „Priču koja bi govorila o tajanstvenim strahovima naše prirode i probudila jezivi užas.“
Ta priča je postala roman, objavljen dvije godine kasnije pod naslovom "Frankenstein", ili Moderni Prometej – priča o Viktoru Frankensteinu, mladom studentu prirodne filozofije, koji, obuzet ludačkom ambicijom, oživljava tijelo, ali ga uplašen i zgrožen odbacuje, nazivajući ga „čudovištem“.
"Frankenstein" je istovremeno prvi roman naučne fantastike, gotički horor, tragična romansa i parabola – sve spojeno u jedno monumentalno djelo.
Njegove ključne tragedije – opasnosti „igranja Boga“ s jedne strane, te napuštanje od strane roditelja i odbacivanje od društva s druge – i danas su jednako relevantne kao i u trenutku kada su napisane.
Mary Godwin (kasnije Shelley) prvi put je osmislila priču koja će postati "Frankenstein" kada je imala 18 godina (Izvor: Alamy)
Postoje li uopće izmišljeni likovi koji su snažnije urezani u kolektivnu maštu? Dva centralna arhetipa koja je Mary Shelley oživjela – „čudovište“ i preambiciozni „ludi naučnik“ – iskočili su s književnih stranica na pozornice i filmska platna, oduševljavajući pozorišnu i filmsku publiku kao dvije od najtrajnijih ikona, ne samo u horor žanru, već i u cijeloj istoriji kinematografije.
Frankenstein je inspirisao brojne interpretacije i parodije – od samih početaka pokretnih slika u jezivom kratkom filmu Thomasa Edisona iz 1910. godine, preko hollywoodske produkcije Universal Pictures i britanske "Hammer" serije, do mjuzikla "The Rocky Horror Picture Show" – i čak nagovijestio kasnije klasike poput "2001: Odiseja u svemiru".
Postoje italijanske i japanske verzije Frankensteina, te film o Blaxploitationu "Blackenstein". Mel Brooks, Kenneth Branagh i Tim Burton dali su vlastite interpretacije ove priče.
Likovi i teme iz romana pojavljuju se ili su inspirisali stripove, video igre, spin-off romane, TV serije i pjesme izvođača različitih žanrova – od Ice Cubea, Metallicae do China in Your Hand grupe T’Pau:
„To je bio let na krilima snova jedne mlade djevojke / Koji je odletio predaleko… A mi smo mogli ponovo oživjeti čudovište.“
A sada je režiser naučne fantastike i horora Guillermo del Toro konačno ostvario svoj dječački san – donio je Frankensteina na filmsko platno, u projektu iz ljubavi za koji se pripremao više od 30 godina.
Kratki film Thomasa Edisona iz 1910. godine bio je prvi put da se priča o Frankensteinu pojavila na filmskom platnu (Izvor: Alamy)
Kao parabola, roman je korišten kao argument i za i protiv ropstva i revolucije, vivisekcije i carstva, te kao dijalog između povijesti i napretka, religije i ateizma. Prefiks "Franken-" uspijeva u modernom leksikonu kao sinonim za svaku tjeskobu oko nauke, naučnika i ljudskog tijela, te se koristi za izražavanje strahova u vezi s atomskom bombom, genetski modificiranim usjevima, neobičnom hranom, istraživanjima matičnih ćelija, kao i za opisivanje i ublažavanje strahova od vještačke inteligencije (AI).

Film Jamesa Whalea iz 1931. godine za Universal Pictures imao je Borisa Karloffa u ulozi stvorenja (Foto: Alamy)
Novi film Guillerma del Tora u glavnoj ulozi ima Oscara Isaaca kao Viktora Frankensteina (Izvor: Netflix)